Annons

Ren Idioti att lägga ned Proffsfoto....

Produkter
(logga in för att koppla)

JensEkberg

Aktiv medlem
När man spenderar stora delar av dagen framför skärmen så är det ju skönt att kunna ta upp en fysisk tidning att läsa istället och se på bilder i i tryck. Proffsfoto har varit riktigt bra tycker jag. Framförallt Herrar Agfors & Jernboms "teknik på djupet" artiklar har varit riktigt bra —*Ni skall ha en stor eloge, Ni är grabbarna som gjort PF! Blev lite orolig när FS självgode chefredaktör skulle ta över även PF. Pappersbytet signalerade besparingsåtgärd och trots stora ord i Magnus första nummer som PFs chefredaktör blev det alltså bara ett till.

Tråkigt tycker jag ...
 

Birdman

Aktiv medlem
Riktigt tråkig ton i det inledande inlägget! Om du tycker redaktören är självgod så låt det stå för dig och låt inte oss andra lida av det. Det är sånt här snack som gör att folk tröttnar att hänga på FS...sorgligt!

// Daniel
 

mapem

Aktiv medlem
Jag vet inget om just tidningen Proffsfoto men jag vet en del om tidningsutgivning generellt. Det går inte att ge ut en tidning om man inte får intäkter. Och det får man från prenumeranter och annonsörer, och en och annan lösnummerköpare, men lösnummerdistributionen är så dyr att det knappt går att tjäna pengar på det. Om man inte får in pengar så att det åtminstone går runt så går det inte att driva tidningen vidare på kommersiell basis. Det, om något, vore ren idioti, att försöka.

Sverige är en väldigt liten marknad för nischade tidningar. Så det är nog mycket svårt att få lönsamhet för en så smal tidning som en som enbart riktar sig till proffsotografer.

Mina femöringar i frågan.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag tycker också att det är synd att Proffsfoto läggs ned. Även om jag haft svårt att acceptera prissättningen (84 sidor för 129kr) så har den bjudit på bra läsning i överlag.
Men att kalla nedläggningen för idioti blir fel. Ger en publikation inte (tillräcklig) vinst är det ingen vits att göra den, helt enkelt. Det är verklighetens bistra sanning.
Tidningsbranschen har det tufft i dagsläget och jag skulle inte bli förvånad om fler fotomagasin tvingas lägga ned.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag vet inget om just tidningen Proffsfoto men jag vet en del om tidningsutgivning generellt. Det går inte att ge ut en tidning om man inte får intäkter. Och det får man från prenumeranter och annonsörer, och en och annan lösnummerköpare, men lösnummerdistributionen är så dyr att det knappt går att tjäna pengar på det. Om man inte får in pengar så att det åtminstone går runt så går det inte att driva tidningen vidare på kommersiell basis. Det, om något, vore ren idioti, att försöka.

Sverige är en väldigt liten marknad för nischade tidningar. Så det är nog mycket svårt att få lönsamhet för en så smal tidning som en som enbart riktar sig till proffsotografer.

Mina femöringar i frågan.
Borde finnas en gillaknapp på FS

Jag vet också en del om tidningsutgivning eftersom jag formger några tidningar och skulle just skriva ungefär som du. Annonsmarknaden är riktigt svår och har varit det i flera år. Att kalla det "idioti att lägge ner" känns lite ogenomtänkt.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Blev lite orolig när FS självgode chefredaktör skulle ta över även PF. Pappersbytet signalerade besparingsåtgärd och trots stora ord i Magnus första nummer som PFs chefredaktör blev det alltså bara ett till.

Tråkigt tycker jag ...
Tråkig attityd du har.
Och det är knappast chefredaktören som lägger ner en tidning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Proffsfoto har fått flera chanser från IDG under årens lopp. Till slut fick vi på Fotosidan chansen att göra ett försök att få tidningen på fötter. Det gjorde vi med marknadsföring på Fotosidan.se och sedan ny form och tydligare fokus på yrkesfoto i alla delar av tidningen.

Fotosidan fick göra tre nummer av Proffsfoto och det är naturligtvis trist att det inte blev fler. Vi lyckades öka antalet prenumeranter drastiskt, men det räckte inte. Grundproblemet är att Proffsfoto har en smal inriktning som passar få annonsörer. Antalet läsare är tillräckligt högt.

Jag har inte själv varit med och tagit beslutet om att lägga ner pappersversionen av Proffsfoto, men har känt till den ekonomiska realiteten.

Fotosidan kommer att fortsätta driva Proffsfoto.com med nyheter, artiklar och testet med proffsinriktning. IDG kommer också fortsatt vara med på ett hörn kring Proffsfoto.com.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag är en s.k. fattigpensionär, men för bara två veckor sedan blundade jag för detta och betalade in prenumerationsavgiften för två år av Proffsfoto...

Nåväl, jag utgår från att jag (och andra i samma situation) blir kompenserade för de papperstidningar vi har betalat för men ej kommer att få.

Och jo, det är helt tydligt att det idag inte är lätt för några papperstidningar att klara ekonomin, när framförallt så mycket av annonsmarknaden men även så många av läsarna flyttar över till Internet.
.
 

Svabos

Aktiv medlem
Jag har full förståelse för nedläggningen, kan ta sista numret som exempel, för 129:-kr
erhåller jag "ett tunt" ointressant nummer med tester av produkter som är testade och omskrivna i de flesta fototidningar för flera månader sedan.
Det är absolut inget fel på "Fotosidan" ,som är inspirerande och givande med många bra articklar, tester, komentarer bland mycket annan värdefull information. Må ni ha ork och erkänsla med att fortsätta med denna sida.
Men låt tidningarna gå i graven.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag vet inget om just tidningen Proffsfoto men jag vet en del om tidningsutgivning generellt. Det går inte att ge ut en tidning om man inte får intäkter. Och det får man från prenumeranter och annonsörer, och en och annan lösnummerköpare, men lösnummerdistributionen är så dyr att det knappt går att tjäna pengar på det. Om man inte får in pengar så att det åtminstone går runt så går det inte att driva tidningen vidare på kommersiell basis. Det, om något, vore ren idioti, att försöka.

Sverige är en väldigt liten marknad för nischade tidningar. Så det är nog mycket svårt att få lönsamhet för en så smal tidning som en som enbart riktar sig till proffsotografer.

Mina femöringar i frågan.
Helt enig! Nu pågår ju diskussionen som best kring nedläggningen av FOTO som ju just var en tidning för avancerad och fördjupad journalistik kring foto. Historien upprepar sig och det går allt fortare dessutom.

Jag tillhör ju de som gillar papper, både i form av tidningar och böcker och gör det för papperets unika egenskaper. Var på semester några veckor och där dominerade böckerna på stranden. Väldigt få låg och kisade i skärmblänket och försökte läsa på bildskärm. Så pappret har sina fördelar men en tidning för proffsfotografer är väl att skjuta sig i foten. Det är ju ett galet nischad affärsidé i dessa dagar när inte ens de mest generella papperstidningarna klarar sig. Jag ser försöket att driva detta som utryck ett antal entusiasters alltför stora entusiasm. Lite väl frikopplat från den globala verkligheten. För svensk fotopress konkurrerar med den globala marknaden på detta område och det är en väldigt ojämn kamp som inte går att vinna.

Notera också att folk i lyckliga stunder kan få något så exklusivt som en direktdialog på FS med den eminente Martin Agfors direkt kring de ämnen de är intresserade av. Varför då nöja sig med envägskommunikationen via tidningen.

Jag är den förste att beklaga att affärsplanen för ett sådant projekt aldrig kan hålla i ett sånt litet land som Sverige men de borde väl åtminstone vänt sig till en bred fototeknikintresserad allmänhet som är intresserad av både pryl och fototeknik men inte ens det hade räckt för inte ens FOTO fixade detta fast konkurrenter som Proffsfoto försvunnit.

Men det finns saker som pekar framåt och verkligen lever både i tryckt form och på nätet. Jag tänker främst på 1X.COM som för en del kanske än idag är en okänd företeelse. Dels finns ju http://1x.com/learning/ där man kan se fantastiskt fina bilder och få inspiration samtidigt som fotograferna berättar hur de tänkt kring bilden och hur de betett sig inte minst för att åstadkomma den. Jag har fått flera av de fantastiska böckerna i julklapp av min fru och jag har älskat dem och lärt mig en hel del av dem. De är en ren spin-off från nätsiten. Två delar som befruktar varann. Jag tror det finns ett mycket stort intresse för kontext kring bilder idag men få har förstått hur de ska möta det. På 1X finns reportage kring varje bild på länken ovan.

Jag tror faktiskt även på fotoreportagen för jag anser att det finns få saker som är mer intressanta om de är välgjorda. Det räcker inte med att ta sig ut i vida världen och knäppa några bilder längre utan nu kräver en alltmer kräsen och kunnig skara konsumenter att reportagen gjorts av journalister som kan sina ämnen och gjort sin research och kan backa upp vad de vill säga med intressanta bilder. Om fotoreportaget ligger för fäfot så måste det bero på att dessa villkor inte är uppfyllda. Jag tror helt enkelt att många fotojournalister antingen inte har talangen eller inte är beredda att kavla upp ärmarna och göra sin research. Bra reportage kostar blod, svett och tårar och att det finns folk som brinner för saker de vill förmedla.

Det görs ju fantastiska reportage med rörlig bild idag av ex. SVT i "Dokument utifrån" eller "Reportrarna". De som läser böcker kan ju läsa fantastiska och angelägna reportage baserade på massiv research såsom exv. Gulfen : En framtida krutdurk av Bitte Hammargren eller Oligarkerna av Cleas Ericsson om Sovjetunionens fall och utveckligen efter det i landet. Det här är bara några svenska exempel. Så att man inte skulle kunna göra angelägna bildreportage med stillbild tror jag egentligen inte på. Bitte Hammargrens översikt över utvecklingen i Mellanösterns länder borde vara allmänt påbjuden läsning för alla som behöver förstå vad som händer där - för det påverkar oss djupt idag. Lyfter vi blicken kan man nämna Noomi Kleins angelägan böcker och Marscha Gessens böcker om Putin och Putins Ryssland. Det ämnet är ju mer än aktuellt idag.

Vill man vända blicken inåt så kan man nämna Thomas Kanger som jobbat på TV4 "Kalla Fakta" och på SVT gjort dokument inifrån och skrivit den mycket angelägna "Stulen brandom" som är en expose över Sveriges misslyckade sociala ingenjörskonst från 30-talet och framåt och hur den drabbat Sveriges barn och ungdomar och deras familjer.

Hade någon tagit tag i den angelägna uppgiften att beskriva svenska samhällets avindustrialisering och de sociala konsekvenserna av den på landsbyggden, så kanske exv. integrationsdebatten sett lite annorlunda ut och varit mer nyanserad..
 

Måns H

Aktiv medlem
1x - tack för tipset!

Bugar och tackar för info om 1x.com. Inte visste jag att det fanns en Uppsalabaserad fotosajt av stor internationell kaliber!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns smakprov på hur "tutorials" ser ut en hel del bilder att kolla på. Massa av bilder med hög kvalitet och med kommentarer från fotografen om hur han/hon tänkt kring bilden och vad han/hon gjort för att åstadkomma den. Det är så böckerna är uppbyggda också. Väldigt kul, informativt och lärorikt.

Vill man ha full tillgång så kostar det ca 800 för ett år. En bok brukar som jämförelse kosta kring 250 spänn och ges ut under samlingsnamnet "Fotografernas bästa bilder".

Så här skriver ScandinavianPhoto:

"Böckerna är ett samarbete mellan Pagina och 1x.com. Bokens bilder är skapade av amatörfotografer från världens alla hörn. Fotografierna har valts ut av och publicerats på 1x.com, ett av världens största fotocommunities på nätet med 150 000 unika besökare per dag. Deras kvalitetskrav är mycket höga och endast en bråkdel av alla bilder som skickas in till 1x.com blir publicerade i deras fotogalleri."

Full tillgång kostar pengar (och 150 000 unika användare per dag tycker tydligen att det är värt 800 spänn per år för att få detta. Så att det går att tjäna pengar på fotografi och text på nätet är härmed bevisat
:). Det är som jag skrivit tidigare, en fråga om att erbjuda rätt kvalitet till de som är villiga att betala för denna, om man lyckas ta betalt eller inte. Svårare behöver det ju inte vara och omvänt går det definitivt och obönhörligt åt helsike för de som tror att de kan överleva på att skära i kvaliteten tills ingen tycker produktens värde längre motsvarar priset.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Notera utdraget ur citatet från ovan: "Bokens bilder är skapade av amatörfotografer från världens alla hörn."

Så ni som är proffs och ser dessa amatörbilder på 1X.com kanske bör ta er en funderare vilka ni också konkurrerar med. Ofta så är ju undertonen i forum som FS att det krävs yrkesfolk för att garantera kvalitet i färdig bild. Men har ni sett kvaliteten på dessa ofta helt fantastiska bilder så är väl den enda sunda reaktionen att ni faktiskt inte kan tillåta er idag att slira speciellt mycket med kvaliteten heller, trots att ni får allt sämre betalt för vad ni gör. Att springa snabbare och göra bilder fortare är inte nödvändigtvis en framtida framgångsfaktor.

Det finns väldigt många amatörer som är enastående fotografer som producerar helt enkelt enastående högkvalitativa bilder. 1X är svensk även om bildskaparna kommer från hela världen och den har som sagt hela 150 000 unika användare per dag. Det visare ju på det enorma bildintresse som finns idag och det visar dessutom också att det finns många som är beredda att betala för tillgång till kvalitetsbild och detta även om bilderna gjorts av "amatörer". Så begreppet amatör som ju har en allmänt lätt nedsättande klang i vissa samanhang och som är ett rent skällsord i andra, har ingenting som helst med kvalitetsbegränsningar att göra i detta fall, utan talar bara om att bildskaparna inte är yrkesfotografer.
 

iSolen.se

Guest
Notera utdraget ur citatet från ovan: "Bokens bilder är skapade av amatörfotografer från världens alla hörn."

Så ni som är proffs och ser dessa amatörbilder på 1X.com kanske bör ta er en funderare vilka ni också konkurrerar med. Ofta så är ju undertonen i forum som FS att det krävs yrkesfolk för att garantera kvalitet i färdig bild. Men har ni sett kvaliteten på dessa ofta helt fantastiska bilder så är väl den enda sunda reaktionen att ni faktiskt inte kan tillåta er idag att slira speciellt mycket med kvaliteten heller, trots att ni får allt sämre betalt för vad ni gör. Att springa snabbare och göra bilder fortare är inte nödvändigtvis en framtida framgångsfaktor.

Det finns väldigt många amatörer som är enastående fotografer som producerar helt enkelt enastående högkvalitativa bilder. 1X är svensk även om bildskaparna kommer från hela världen och den har som sagt hela 150 000 unika användare per dag. Det visare ju på det enorma bildintresse som finns idag och det visar dessutom också att det finns många som är beredda att betala för tillgång till kvalitetsbild och detta även om bilderna gjorts av "amatörer". Så begreppet amatör som ju har en allmänt lätt nedsättande klang i vissa samanhang och som är ett rent skällsord i andra, har ingenting som helst med kvalitetsbegränsningar att göra i detta fall, utan talar bara om att bildskaparna inte är yrkesfotografer.
Tycker många gånger amatörer tar bättre bilder, amatörer har ofta mer tid att lägga ner på varje bild och dess efterbehandling.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Borde finnas en gillaknapp på FS

Jag vet också en del om tidningsutgivning eftersom jag formger några tidningar och skulle just skriva ungefär som du. Annonsmarknaden är riktigt svår och har varit det i flera år. Att kalla det "idioti att lägge ner" känns lite ogenomtänkt.
flertal har inte din erfarenhet utan reagerar instinktivt, känslomässigt
 
ANNONS