Annons

iPhone 6

Produkter
(logga in för att koppla)

Murrzik

Medlem
Jag fick just min iphone 6 och upptäckte att kameran där inte alls är dum. Den blir utmärkt för gatufoto. Vad tror ni?
 

djungel

Aktiv medlem
Personligen har jag svårt för att kalla den för en kamera. Men att dokumentera viktiga händelser är väl telefonens största plus. Att få bildkvalitet som riktiga kameror är väl inte aktuellt inom rimlig tid. Fördelen med mobilen är ju att du kan lyckas fånga ögonblicket som fotografer missar. nackdelen är ju bildkvalitet som nog aldrig kan komma i närhet av systemkamerorna.
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Personligen har jag svårt för att kalla den för en kamera. Men att dokumentera viktiga händelser är väl telefonens största plus. Att få bildkvalitet som riktiga kameror är väl inte aktuellt inom rimlig tid. Fördelen med mobilen är ju att du kan lyckas fånga ögonblicket som fotografer missar. nackdelen är ju bildkvalitet som nog aldrig kan komma i närhet av systemkamerorna.
Vad är "riktiga kameror" och vilken bildkvalitet har "systemkameror"?
Hur långt ifrån de tidiga proffs dslr tycker du att en modern mobilkamera ligger?

För mig är det självklart att en modern mobilkamera fungerar för gatufoto eller de flesta andra typer av foto med om man vet vad man gör.
 

djungel

Aktiv medlem
Med riktig kamera menar jag en pryl som är byggd för att fotografera med oavsett om det är en kompakt eller fullformatare. Mobiler trycker in en fotofunktion på ett extremt litet utrymme och det kan naturligtvis aldrig motsvara den fotokvalitet som finns i de stora maskinerna. Systemkamerornas stora sensorer samlar väldigt mycket mer ljus är en mobil och objektiv med linser kanske upp till 80 mm är ju något annat än en mobils få millimetrar. Även de allra första dsrl eller analoga för den delen kunde använda objektiv i världsklass. Att mobilerna nu kan ha fler pixlar än de första dsrl innebär ju bara en liten del av fördelarna.

Men återigen detta handlar om teknisk kvalitet. Kompakter eller ännu mer mobiltelefoner är ju något som kan var med alltid och därmed kunna fånga ögonblicken vilket kan vara minst lika viktigt som fotokvalitet. Mitt inlägg var bara för att klargöra att det trots all reklam om pixlar mm i telefoner är något helt annat än det jag kallar riktig kamera. Jag vet tom personer som gjort sig av med skapliga kameror för att köpa den bästa kameramobilen och de har verkligen inte blivit nöjda.
 

eskil23

Aktiv medlem
Även Nikon D1 hade nog bättre autofokus än vad dagens mobilkameror har. Troligen även snabbare seriebildtagning och bättre ljuskänslighet.

Nu använder jag inte ajfån (jag har en HTC), men ingen mobilkamera som jag har träffat har imponerat särskilt mycket när det gäller dynamiskt omfång eller lågljusprestanda. Däremot så har jag blivit imponerad över vilken makroprestanda de kan åstadkomma.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Det finns en uppsjö av reviews av kamerafunktionen på YouTube. Fick min 6+ igår så idag blir det hårdtestning och mycket fotograferande. :)
 

reboot81

Aktiv medlem
Ja det blir till att bedöma när vi ser lite bilder från 6:an. En liten pik åt dig TS! :)

Finns det sidor som visar upp toppbilder från 6/6+?
 

Murrzik

Medlem
Ja det blir till att bedöma när vi ser lite bilder från 6:an. En liten pik åt dig TS! :)

Finns det sidor som visar upp toppbilder från 6/6+?
Ja. Vi kanske kan bilda en grupp? Jag menar inte att den kan tävla med en systemkamera men å andra siden tycker jag att den är klart bättre än kompaktkameran Samsung WB35F som jag köpte för 1200 kr och som var ett uselt köp trots optisk zoom. Jag ska ge den till barnbarnet. Å andra sidan tar nog en bra fotograf bättre bilder med papperskamera än en dålig med med Canon 5D.
 
ANNONS