Annons

Leica M6 & färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en Leica M6 samt en Summaron 35mm 2,8.
Jag tänkte köra sv/v som brukligt är med en "gammal"Leica.
Dock har jag förälskat mig i kameran & funderar även på att köra färgfilm i den.
Jag hörde dock förr att det kanske inte blir optimalt med färgerna med ett gammalt objektiv.
Kan det finnas någon sanning i det?

Med vänlig hälsning

Magnus
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en Leica M6 samt en Summaron 35mm 2,8.
Jag tänkte köra sv/v som brukligt är med en "gammal"Leica.
Dock har jag förälskat mig i kameran & funderar även på att köra färgfilm i den.
Jag hörde dock förr att det kanske inte blir optimalt med färgerna med ett gammalt objektiv.
Kan det finnas någon sanning i det?

Med vänlig hälsning

Magnus
Var har du hört det? Jag har fotograferat i mer än 40 år med min Leica M2 och ett Summaron 35/3.5 som förmodligen är äldre än ditt objektiv. Underbara och naturtrogna färger (med Kodachrome och Kodak negativ färgfilm). Väldigt sällan några färgstick så länge man håller sig till dagsljus eller blixtljus och undviker lysrörsljus. Om det gäller för objektiv i allmänhet vet jag inte, jag har i alla fall aldrig haft problem med gamla Leitzobjektiv.

/Tomas
 

markbe

Avslutat medlemskap
Nja, något visst korn av sanning finns det i att äldre objektiv är sämre anpassade för färg, men det gäller till största del objektiv som är betydlig äldre än Summaron, från tiden innan antireflexbehandling osv. Det finns säkert de här på fotosidan med mer kunskap i ämnet som kan utveckla det. Jag har själv använt ett Summaron 35/2,8 med färg, både analogt och digitalt, och det var inga problem.

Så köp du färgfilm och ladda Leica med den om du känner för det. Svartvitt och Leica är delvis en myt, det handlar mer om att under Leicans storhetsperiod (30-talet till 60-talet) var det ganska få som jobbade med färg, mycket på grund av att dåtidens färgfilm var dyr, omständig, inte så värst bra i färgen och med dålig arkivbeständighet.
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Äh, jag kör färg även med mitt Summicron från 1957, däremot (oberoende av objektiv) kan ju viss film vara rätt "kall" och behöva värmningsfilter, men det gäller ju vid all analogfotografering och inget speciellt för Leica...

Och M6 är ju trots allt ny i Leica-termer, är ju rätt nyss den slutade tillverkas. :)
 

Johan Bryggman

Avslutat medlemskap
Du kommer nog se lite lägre kontrast än vad du är van vid, ifall du kommer från digitalt. Men ska du ändå skanna negativena är det ju lätt att dra på kontrast(om man vill) i PS.
Kör på!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Idag är det nog få som fotograferar med färgfilm för att få korrekt färgåtergivning. Kodak Portra 160 och Portra 400 är väldigt neutrala och finkorniga, men också rätt dyra.

Många experimenterar med billiga filmer som ger lite mer korn och extremare färger. Fujicolor C200 är en väldigt billig film.

Själv kör jag med Fujifilm Superia 200 och 400 som kostar rätt mycket mindre än Kodak Portra. Det var pressfotografernas favoritfilm i slutet av den digitala eran. Tycker att det blir fint resultat när jag gör om bilderna till svartvitt.

Som skrivits ovan kan det bli lite låg kontrast med ett äldre objektiv. Då kan en kontrastrik film som Fujifilm Superia passa. Eller så förstärker man det mjuka med Kodak Portra för att få ett mer unikt uttryck. Skannar du bilderna så går det bra att förstärka kontrasten i bildbehandlingsprogrammet. Det är svårare att sänka kontrasten.
 
ANNONS