Annons

Ljustätningslist?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olofb

Ny medlem
Hej.

Jag råkade hitta en Ricoh 500G i nyskick för 110 kronor på en loppis. Ett givet köp!

Innan jag provar kameran tänkte jag byta ut luckans ljustätningslist, som är tämligen smulig efter drygt 40 år. Nu undrar jag vart jag får tag i lämpligt material att använda för detta ändamål?

Jag bor i Stockholm.

Tack på förhand,
Olof
 

markbe

Avslutat medlemskap
Låter som ett trevligt fynd. Har ingen erfarenhet av att byta ut ljustätningslister men har hört att folk brukar beställa nya via eBay.
 

Vassius

Aktiv medlem
Kolla micro-tools.de, de har det mesta man behöver för att laga och fixa gamla kameror. Hyfsat snabb leverans också för att vara från Tyskland.
 

Bessel

Aktiv medlem
En snabbsök på "seal kit ricoh" på Ebay ger några träffar som passar andra Ricoh-kameror. Just 500G verkar lite svårare att hitta.
 

olind

Aktiv medlem
Var köpte du skumgummit och blev det bra?

Jag har några olika som ev. skulle behöva nya lister. Fram till nu har jag istället bara lagt ner dom i väskan snabbt igen och det har funkat för allt utom 1 bild :)
 

Olofb

Ny medlem
Var köpte du skumgummit och blev det bra?

Jag har några olika som ev. skulle behöva nya lister. Fram till nu har jag istället bara lagt ner dom i väskan snabbt igen och det har funkat för allt utom 1 bild :)
Jag köpte självhäftande tätningsmatta av typen '2 mm closed foam' från en engelsk handlare på Ebay. Det kostade 80 kronor inklusive frakt för två bitar. Av denna har jag sedan helt enkelt klippt ut lister i rätt storlek. Jag har inte framkallat någon film ännu, så jag vet inte hur resultatet blev, men det känns som om det blev bra. Listen är något tjockare och tätare än originallisten, och komprimeras sedan ihop när man stänger locket. Det borde sluta tätt.
 

wilper

Aktiv medlem
Jon Goodman har instruktioner för många olika kameror, men inte just din. Däremot har han en generisk instruktion kallad Small Seal, vilken kanske kan vara till hjälp första gången.

http://www.kyphoto.com/classics/sealreplacement.html

Annars är det inte så bökigt för det mesta, jag har gjort om tätningslisterna på några spegelreflex-kameror, och det har gått bra trots att jag vanligen har tummen mitt i handen.
 
ANNONS