Annons

Sälja enstaka arkivbild för webanvändning

Produkter
(logga in för att koppla)

helenlun

Aktiv medlem
Jag har blivit tillfrågad av ett halvstort företag att få köpa bilder ur mitt arkiv för användning på deras hemsida. Jag har ingen aning om vad jag ska ta betalt.

www.sfoto.se står det:

ROYALTYFRIA BILDER - VILLKORAD FRI ANVÄNDNING UNDER 1 ÅR
1 MB (räcker till webb, 72 dpi) 1 100
10 MB (räcker till A5, 300 dpi) 3 100
30 MB (räcker till A4, 300 dpi) 4 100
50 MB (räcker till A3, 300 dpi) 5 000

Menar de verkligen 1100 kr för en liten bild när det finns möjlighet för företag att köpa bilder från bildbyråer för 1 dollar styck?

Jag har inget eget företag och arbetar inte professionellt i vanliga fall.
 
Jag har blivit tillfrågad av ett halvstort företag att få köpa bilder ur mitt arkiv för användning på deras hemsida. Jag har ingen aning om vad jag ska ta betalt.

www.sfoto.se står det:

ROYALTYFRIA BILDER - VILLKORAD FRI ANVÄNDNING UNDER 1 ÅR
1 MB (räcker till webb, 72 dpi) 1 100
10 MB (räcker till A5, 300 dpi) 3 100
30 MB (räcker till A4, 300 dpi) 4 100
50 MB (räcker till A3, 300 dpi) 5 000

Menar de verkligen 1100 kr för en liten bild när det finns möjlighet för företag att köpa bilder från bildbyråer för 1 dollar styck?

Jag har inget eget företag och arbetar inte professionellt i vanliga fall.
Utgå ifrån att det är DINA bilder de vill köpa. De anser alltså att dina bilder är så bra att de vill använda dem, och de är beredda att betala för det. Om de vill köpa endollarsbilder från en bildbyrå skulle de redan ha gjort det.

Fundera på vad bilderna är värda för dig. Ta betalt därefter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Bättre strategi (om man vill sälja) är nog att fundera på vad bilderna är värda för köparen och ta betalt därefter.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vissa prislistor kan verka rätt verklighetsfrämmande. Men det innebär inte att det inte går att få ordentligt betalt.

De billiga bildbyråbilderna är inte unika. De är oftast fina och kan fungera perfekt för kunden, men syftet är att de ska säljas flera gånger för att affären ska gå ihop för fotograf och bildbyrå.

En del kunder känner faktiskt inte till att det finns snorbilliga bildbyråbilder och går efter eget huvud. Men de förväntar sig nog ändå inte att behöva betala 5000 kr plus moms för ett års begränsad användning.

När jag säljer arkivbilder så är det oftast för att jag har bilder som är unika på något sätt. Det kan vara en bild från en organisations/företags verksamhet. Det enda alternativet för kunden är att skicka ut en fotograf för att ta nya bilder. I det perspektivet blir det billigt om kunden bara behöver betala en tusenlapp för en bild.

Tänkt på att fotografprislistorna är ex moms och inkl sociala avgifter och allt annat som en fotograf betalar, lokal, utrustning mm. Ibland verkar prislistorna vara ett försök att hålla uppe marknadspriserna. Få fotografer jag känner lyckas ta betalt helt enligt prislistorna med alla tillägg som de brukar ha. Och kunderna brukar inte uppskatta när det blir krångligt med olika tillägg.
 
ANNONS