Annons

Elinchrom D-lite inställningsljus LED

Produkter
(logga in för att koppla)

MarieF

Aktiv medlem
Det följde med en glödlampa på 100w i Elinchrom D-lite som inställningsljus. Den blir galet varm, kan man inte stoppa i en ledlampa där?
Någon som provat eller finns det en risk att jag pajar något? Och, kommer den att släckas när blixten trycker på?

Tänker både på värmen och miljön...
 

MarieF

Aktiv medlem
Bumpar lite här. Jag hade tänkt köpa en dimbar ledlampa i classe iså fall idag. Fick svaret från leverantören att de inte rekommenderar på grund av garanti..men det låter lite..jag vet inte...

Vad tror ni?
 

Ardic

Aktiv medlem
Intressant fråga! Jag är också nyfiken! Har endast kört Elinchromes egna men LED vore ju grymt.
 

Jan_H

Aktiv medlem
Klart intressant om man kan använda LED-lampor.
Att tänka på är att (mina åtminstonde) är märkta 196V inte 230V som är normal nätspänning.
 

snap01

Aktiv medlem
borde finnas någon elektriker på fs som kan svara på om det är möjligt men jag ser inte varför det skulle vara intressant för strömförbrukningen borde vara lika hög ändå pga att det inte är anpassat till LED från början. Mina led spottar i taken hemma går med transformatorer o ut volten är låg vanligare spottar går på 230 v.

Jag tro knappast att själva inställningslampan drar speciellt mycket utan blixten för övrigt. ang hur varm den blir ibland så behöver man inte ens slå på den överhuvudtaget o om du måste så ställ in blixten när den är på slagen o slå av den om du vill vara miljövänlig men jag tror knappast att den påverkar speciellt mycket om man jämför med blixtens styrka när den används.

allt med blixtar blir varmt är min erfarenhet :) vill du spara el så är det bästa att köra med fönsterljus o befintligt ljus annars har jag faktiskt börjat köra med led belysning typ som denna fast större

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003797993/aputure-led-belysning-amaran-al-160

när jag fotar bebisar o befintligt ljus inte räcker till visserligen kör jag då på stora bländare o iso tal runt 800 med dom brukar funka o kunder gillar inte om man kör med blixtljus på små barn.

Men det finns även starka led paneler som ger mycket ljus o led ljus är intressant. Alla mina led spottar i taken hemma drar som två vanliga 60 w lampor o jag har rätt många ;) däremot är led till foto fortfarande rätt dyrt men det är säkert riktigt bra längre fram.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Att det står 196V på lampan är nog därför att den ger bättre färgspektrum om den är överspänd. Men det är bara en gissning från min sida.

Att använda LED istället har jag inte provat, men det är lockande då batteriet tar slut så fort med lampan på. Det jag kan tänka mig kan gå fel är att LED-lampor är svårare att reglera ljusstyrkan på. Visst finns det sådana som är reglerbara men det kräver speciella dimmers och det är inte alltid det fungerar ändå.
Om du provar så meddela gärna resultatet.
 
ANNONS