Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
En fråga som kanske verkar dum för den som kan, men viktig för mig.

Jag var och fotograferade innebandy för första gången, och jag ställde in kameran i läge S och slutartid 1600 , och F 2,8. Och ISO 4000. Objektivet är Nikon 24-70 mm 2,8. Så långt kändes det bra. Jag började fotografera bild efter bild, helt plötsligt stod det inte 2,8 utan LO , min fråga varför hur än jag gjorde stod det så hela tiden. Bilderna blev frysta precis så jag ville ha dom men nästan alla har brus i sig.

Nu undrar jag om någon som har mer kunskap än jag som kan förklara hur jag skulle ha gjort ,och om vilka inställningar ni skulle ha valt och med andra ord göra för att få bättre skarpa bilder .

Inga Spydiga kommentarer tack. Endast seriösa.
Med vänlig hälsning, Bo
 

iSolen.se

Guest
En fråga som kanske verkar dum för den som kan, men viktig för mig.

Jag var och fotograferade innebandy för första gången, och jag ställde in kameran i läge S och slutartid 1600 , och F 2,8. Och ISO 4000. Objektivet är Nikon 24-70 mm 2,8. Så långt kändes det bra. Jag började fotografera bild efter bild, helt plötsligt stod det inte 2,8 utan LO , min fråga varför hur än jag gjorde stod det så hela tiden. Bilderna blev frysta precis så jag ville ha dom men nästan alla har brus i sig.

Nu undrar jag om någon som har mer kunskap än jag som kan förklara hur jag skulle ha gjort ,och om vilka inställningar ni skulle ha valt och med andra ord göra för att få bättre skarpa bilder .

Inga Spydiga kommentarer tack. Endast seriösa.
Med vänlig hälsning, Bo
Nu kör jag aldrig i S läget men vad du borde se är att om du ställer in slutartiden och iso försöker kameran välja bländare...och räcker inte största bländaren till blir det "Low" och du får antagligen en anings underexponering eftersom du nyss fått 2.8 att räcka till.

Jag skulle nog ställt in A läge med 2.8 och ISO 4000 och så får slutartiden variera mellan 1000 och 2000 eller vad det nu blir.

Alternativt kört i M läget med autoiso, slutartid 1600 eller vad du nu vill ha, bländare 2.8 och så får iso blir vad det vill.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Nu kör jag aldrig i S läget men vad du borde se är att om du ställer in slutartiden och iso försöker kameran välja bländare...och räcker inte största bländaren till blir det "Low" och du får antagligen en anings underexponering eftersom du nyss fått 2.8 att räcka till.

Jag skulle nog ställt in A läge med 2.8 och ISO 4000 och så får slutartiden variera mellan 1000 och 2000 eller vad det nu blir.

Alternativt kört i M läget med autoiso, slutartid 1600 eller vad du nu vill ha, bländare 2.8 och så får iso blir vad det vill.
Så brukar jag göra, Manuellt läge, största bländare och önskad slutartid och sen får ISO bli vad det blir. Oftast så är det ju relativt jämnt ljus i en innebandyhall så det brukar inte bli så stora variationer på ISO.

För att få ned bruset i bilderna i det här fallet så hade jag provat om det inte hade funkat lika bra med en längre slutartid. Finns flera experter på innebandy foto i detta forum, dock inte säkert att de hittar denna tråd med tanke på att ämnesraden är ganska generell.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
En fråga som kanske verkar dum för den som kan, men viktig för mig.

Jag var och fotograferade innebandy för första gången, och jag ställde in kameran i läge S och slutartid 1600 , och F 2,8. Och ISO 4000. Objektivet är Nikon 24-70 mm 2,8. Så långt kändes det bra. Jag började fotografera bild efter bild, helt plötsligt stod det inte 2,8 utan LO , min fråga varför hur än jag gjorde stod det så hela tiden. Bilderna blev frysta precis så jag ville ha dom men nästan alla har brus i sig.

Nu undrar jag om någon som har mer kunskap än jag som kan förklara hur jag skulle ha gjort ,och om vilka inställningar ni skulle ha valt och med andra ord göra för att få bättre skarpa bilder .

Inga Spydiga kommentarer tack. Endast seriösa.
Med vänlig hälsning, Bo
Du har redan i princip fått svar på din fråga, men jag tänkte bara påpeka en sak - ifall du gjort en tankevurpa när du ställde in kamran. Om du fotar i S-läget så ställer du in slutartiden som du säger. Du kan också välja att ställa iso manuellt eller låta kameran välja automatiskt - du skriver att du ställde iso på 4000, som jag förstår det. Sedan skriver du att du ställde in kameran på f2,8 ... Men det är ju precis det du inte gör. När du fotar i S läget bestämmer du slutartiden, men inte bländaren. Det har du överlåtit till kameran att välja.

Jag skulle ha fotat i manuellt läge och ställt bländare och slutare till det jag ville. Iso skulle jag endera ha låtit vara på auto eller bestämt manuellt, lite beroende på hur ljuset varierade eller inte.
 
ANNONS