Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra för att drabbas minimalt av datorvirus..?

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Vilken info? Idaglig mun kallas alla skadeprogram för virus. Vilket drabbar alla plattformar även om *NIX-maffian brukar distinkt skilja på virus, trojaner etc.
Renodlade "virus" har nog alltid varit rätt ovanliga i PC-världen. Däremot så kommer jag ihåg att det fanns virus som spred sig via disketter på den tiden jag hade en Commodore Amiga. I PC-världen är nog trojaner det största hotet numera. Tidigare var maskar också ett stort problem, men knapast numera.

Edit: Jag kanske jag ska tillägga att jag räknar mig till Unix-maffian och därmed slipper oroa mig för virus. Jag behöver i stället oroa mig för sploits och root-kits.
 

Falumas

Aktiv medlem
Renodlade "virus" har nog alltid varit rätt ovanliga i PC-världen. Däremot så kommer jag ihåg att det fanns virus som spred sig via disketter på den tiden jag hade en Commodore Amiga. I PC-världen är nog trojaner det största hotet numera. Tidigare var maskar också ett stort problem, men knapast numera.

Edit: Jag kanske jag ska tillägga att jag räknar mig till Unix-maffian och därmed slipper oroa mig för virus. Jag behöver i stället oroa mig för sploits och root-kits.
Sedan Win95-tiden har jag inte stött på virus på Windows. Däremot inte sagt att det inte finns skadeprogram. Root-kits slipper du oroa dig för om du kör Win8+ och har secure boot på, samma sak på Unix-sidan fast där är det inte så många som stödjer secure boot än.

*NIX-maskiner brukar vara nerlusade med spion-cookies (inkl OS/X), kan rekommendera att köra clamav lite då och då på dessa maskiner. Clamav brukar vara rätt duktigt på att hitta annat också om man har det.

Ett problem vi fick på våra OS/X-maskiner var att dom hade ett gäng smittade filer på sig, dom smittade filerna var smittade med Windows-skadeprogram och skadade inte OS/X-maskinerna men orsakade ganska mycket badwill hos kunder då dom skickade runt skadeprogram med mejl och USB-stickor. Så att inte hålla rent på sin egen maskin kan vara väldigt illa även om maskinen i sig inte blir drabbad. När vi körde antivirusprogram på dom visade sig att även OS/X var drabbat med framför allt tracking cookies.

/Karl
 

eskil23

Aktiv medlem
Sedan Win95-tiden har jag inte stött på virus på Windows. Däremot inte sagt att det inte finns skadeprogram. Root-kits slipper du oroa dig för om du kör Win8+ och har secure boot på, samma sak på Unix-sidan fast där är det inte så många som stödjer secure boot än.
Nja, UEFI Secure Boot hjälper föga mot rootkit.
 

jaan v

Aktiv medlem
Eftersom det verkar ok att komma med icke-verifierbara rapporter om risk för malware i relation till os - ett privat och helt ovetenskapligt test med det föreslagna Clamav/Clamwin. Alla OS använda som dom kom att bli direkt after standardinstallation

1 OSX kört 5000-6000 tim under 3,5 år. 922000 filer kollade : 0 malware funnet
2 Linux kört 50-100tim under 1 år 199000 filer kollade: 0 malware funnet
3 Win7 kört max 100 tim under 1 år 122000 filer kollade: 6 trojaner/adware funna

Man kan väl inte dra några generella slutsatser men personligen känner jag mig befäst i min uppfattning om vad jag använder vid bankärenden o dyl.
 

Falumas

Aktiv medlem
Eftersom det verkar ok att komma med icke-verifierbara rapporter om risk för malware i relation till os - ett privat och helt ovetenskapligt test med det föreslagna Clamav/Clamwin. Alla OS använda som dom kom att bli direkt after standardinstallation

1 OSX kört 5000-6000 tim under 3,5 år. 922000 filer kollade : 0 malware funnet
2 Linux kört 50-100tim under 1 år 199000 filer kollade: 0 malware funnet
3 Win7 kört max 100 tim under 1 år 122000 filer kollade: 6 trojaner/adware funna

Man kan väl inte dra några generella slutsatser men personligen känner jag mig befäst i min uppfattning om vad jag använder vid bankärenden o dyl.
Det handlar också om hur du använder det. Om du t.ex. använder Win7 maskinen för porrsurfning och dom andra för bildbearbetning är resultatet föga oväntat.

/Karl
 

martinator

Aktiv medlem
Man återgår till analogt och mörkrum...
Finns inga kända visurs/skadeprogram för småbild - däremot för småbarn. De senare kan även drabba äldre hårdvara om de befinner sig i samma nätverk. Tyvärr har antivirus-företagen inte lyckats speciellt bra med att få fram effektiva motmedel utan ofta får man stänga ner hårdvaran och boota om vilket, kan ta ett par dagar.

Själv kör jag OsX och har inte haft något strul.
En nackdel med virusprogram är att de orsakar PC-sjukan. Första veckan startar datorn på 20 sekunder. Efter två månader tar det 2 minuter och efter ett år tar det 25 minuter. Allt medan antalet filer på burken ökar och virusprogrammets databas sväller över alla gränser och maler på i evigheter.
Intressant: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.559720/darfor-ar-antivirus-dott

/
 
ANNONS