Annons

Canon 7D Mark II

nicotin

Aktiv medlem
Det är en naturlig fråga att ställa.

Det är lättare att jämföra 7D och 7D Mark II med 5D Mark II. Då ser man att större sensor blir lite dyrare. Sen vet man inte hur stora marginaler de har. Man sänker ju inte priset i onödan.

1D-husen är betydligt mer påkostade och dyrare. För det första är 1D-husen handbyggda i betydligt lägre volymer. De är betydligt tåligare byggda med rejälare tätningar och kraftigare konstruktion. En liten detalj som att sökarbilden i 1D X är något större än i 5D Mark III innebär ett större och dyrare prisma. Det finns en lång rad små skillnader som att 1D-husen har ett dyrare batteri med mera som gör att totalpriset blir högre.

jag bugar och tackar som alltid för din kunskap !
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är också så att 1DX har ännu fler speciella inställningar för att konfigurera kameran på femtioelva olika mer eller mindre obskyra sätt än vad 7D Mark II har. Förvisso har 7D Mark II några nya finesser som inte finns på 1DX som kompensation, och en del av dessa har ju med hårdvara att göra, så de kommer inte in på 1DX heller.

Sen när det gäller AF ska man nog inte titta för mycket på att 7D Mark II har 65 AF-punkter men 1DX bara "futtiga" 61. Förvisso har 7D Mark II alla som korsformiga, men 1DX har fem stycken dubbla korsformiga, där de extra har hög precision i båda riktningarna. 7D Mark II har en.
Sen är uppenbarligen de korsformiga punkterna på 1DX av hybridtyp, som har högre precision i ena ledden än den andra, för de hänger i som korsformiga till f/4. På 7D Mark II tycks alla vara korsformiga till f/5,6, vilket tyder på kortare baslinjer i båda riktningarna.
Detta ligger i linje med Canons tidigare resonemang, alltså att AF på 1D-serien siktar mot högre precision, då man på Canon tror att användare av de husen oftare håller sig med objektiv typ EF 400 mm f/2,8L IS II USM eller EF 85 mm f/1,2L II USM, alltså objektiv som är extremt krävande när det gäller rätt skärpeinställning när de används med full öppning, och det gör de ofta.

Den WFT-enhet (WiFi) som finns till 1DX är mycket smidigare än den till 7D Mark II. Om två CF-kort är en fördel framför CF+SD kan diskuteras. Beror nog på användaren.

Slutligen har vi ju bildsensorn, som är större på 1DX. Skillnad är det. Jag använde 7D och 1DX parallellt så sent som igår, och visst ser jag skillnad på bilderna. Ni kan ju titta själv. De finns i början på det här albumet.
 

SINGO

Aktiv medlem
Varför klaga på batteritiden? Bara att köpa Extra batterier. Så hade jag gjort
Givetvis kan man köpa batterier. Canon vs Nikon är lite intressant i detta fall. 7D Mark II mot d750, 670 mot 1230 bilder på en laddning. Batterierna är nästan identiska i kapacitet (skiljer 35mAh). Idag borde man kunna förvänta sig mer på strömförbrukning från Canon anser jag!

Men som sagt, det är inte avgörande.
 

Drogen

Aktiv medlem
Läste i ett annat sammanhang att man kan programmera t.ex "stjärnknappen" på 1d-serien till alternativ exponeringsmetod. T.ex. när man står mellan båsen i hockey och plåtar helt manuellt så kan man trycka in knappen och få bländarförval med lite överexponering för att vända sig mot båsen/publiken. Stämmer detta på t.ex. 1Dx och hur är det med 7DII?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
L
...
T.ex. när man står mellan båsen i hockey och plåtar helt manuellt så kan man trycka in knappen och få bländarförval med lite överexponering för att vända sig mot båsen/publiken. Stämmer detta på t.ex. 1Dx
...
Det stämmer bra på 1Dx. Den är grymt anpassningsbar med firmware 2.X.
Själv kör jag helmanuell exponering på hockeyn (manuell slutare tid och ISO).
Men manuell, (fast slutartid och bländare), med autoiso med hjälp av stjärnknappen.
Har även ställt in så att jag får något annorlunda AF-inställningar.

Så långt jag kan förstå av manualen så är detta möjligt även på 7D mkII.
 

apersson850

Aktiv medlem
Hur många bilder per sekund den tar spelar ingen roll i batterihänseende med CIPAs mätmetod.
Nä, det är väl deras standarder de kör med, förstås. Inte praktiskt användande. Vad kameran är kapabel till i högsta bildfrekvens kan påverka även vad det kostar i energi att ta en enstaka bild, beroende på att en slutarkonstruktion som klarar högre frekvens ofta kräver högre effekt och därmed mer energi även för att ta en enstaka bild.
 

apersson850

Aktiv medlem
Förvisso, men det hjälper ju inte när man står där ute i skogen och fanskapet inte vill längre. Då gäller det att ha fler laddade batterier med sig och/eller i batterigreppet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förvisso, men det hjälper ju inte när man står där ute i skogen och fanskapet inte vill längre. Då gäller det att ha fler laddade batterier med sig och/eller i batterigreppet.
När hände det det dig sist.

Med 1DMKIIN var det ett problem. Med Fuji är det ett problem idag.
Sedan 5DmKII tycker jag batterierna håller längre än jag själv.
Med 5DMII och 5DMKIII har jag varit i Afrika och smattrat iväg mängder med bilder med främst en av kamerorna.
Batterierna har alltid hållit minst en dags fotograferande.
Sedan väger ett extra batteri inte mycket.
Ser verkligen inte detta som något problem.

För Fuji är det det. Batteriet klarar en halvdag och visar det är fullt till det plötsligt säger at man kan ta ett par bilder till. Sedan är det dött.
Där kan vi prata om problem. Man måste alltid ha ett laddat extrabatteri i fickan.
 
ANNONS