Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

holck

Aktiv medlem
Vill bara tillägga att man absolut INTE behöver köpa "en massa tillbehör" för att köra manuell fokus. Fokusringen på objektivet har dugit gott åt proffs i årtionden och kommer så fortsätta att göra.
Det är skillnad på need och nice.

För dig och mig behövs det i regel inte. Däremot är den riktigt bekväm att pulla fokus med.
När jag kör minimal packning så är FF något som stannar hemma. När vi filmade bilar hade jag ju ingen på utan nöjde mig med fokusringen. Däremot i rig med flera som arbetar där jag t.ex bara vill fokusera på bilden och inte på fokus - där är den riktigt nice att ha.

För riktiga inspelningar är det nice att kunna rita upp fokuspunkterna på vita ringen så när personen passerar tejpbit 1 ska fokus ligga på strecket efter indefinitstrecket.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Jo men jag tvivlar på att många i tråden jobbar i team på en rigg.
Jag har aldrig stött på en Follow Focus i professionellt sammanhang under +10 år, inte på TV och inte på produktionsbolag. Och under tre års studier av TV-produktion så nämndes det inte ens.
Det är nice ja, men inte need.
 

holck

Aktiv medlem
Jo men jag tvivlar på att många i tråden jobbar i team på en rigg.
Jag har aldrig stött på en Follow Focus i professionellt sammanhang under +10 år, inte på TV och inte på produktionsbolag. Och under tre års studier av TV-produktion så nämndes det inte ens.
Det är nice ja, men inte need.
Så är det. Det är en nice to have. Underlättar mycket men knappast så ordinarie vrid på objektivet helt är uteslutet.

Däremot där jag har mest nytta av den är på JIB. Min polare brukar pulla fokus med en 70cm lång kabel jag monterar i FF så han kan sträcka sig upp och fixa.

Antalet scener där jag inte kan köra på indefinit är däremot få räknade. Så, vid behov är den bra.

För tvprogrammet "Melker Andersson", kocken filmar polaren på en C100/C300. Han kör detta på steadicam och han har en tjomme som rantar efter med trådlös FF.

Så, det används. Däremot på vanliga boxkameror kör han fokus själv då objektiven du kör på riktig broadcast B4 håller lite annan klass än dslrobjektiv i den benämningen att med rätt shimsning så stämmer avstånden på objektivet och fokusdjupet är inte så markerat som DSLR så om han gör en körning för att komma fram till någon som ska vara i fokus så syns det inte när man går där allt ändå rör sig.

// A
 

holck

Aktiv medlem
Jo men jag tvivlar på att många i tråden jobbar i team på en rigg.
Jag har aldrig stött på en Follow Focus i professionellt sammanhang under +10 år, inte på TV och inte på produktionsbolag. Och under tre års studier av TV-produktion så nämndes det inte ens.
Det är nice ja, men inte need.
Måste flika in en sak.

Jag har en stor rig (80% används bara när den sitter på stativ/jib osv)... Men vid nästan allt användande av kameran kör jag den handhållen så minimalt det går.

Kallar det "less is more". Jag spånade vidare på dina argument igår om skillnaden på "Need to have" och "Nice to have".

Satt och surfade en massa forum och grejjor och såg hur folk pratade om sin pocketkamera att det minsann behövdes en megastor rig med alla tänkbara tillbehör. Min rig har precis allt som proffsgrabbarna har men mina filmer blir inte bättre än när jag kör avskalat. Och det avskalade är vad jag kör när jag går ut ... i 9/10 fall. På Steadicam måste jag ha ballast, extravikt.

Så, bara för att du sade så och för att jag såg alla som tjatade om diverse tillbehör skänkte jag en timme åt att göra en liten filmsnutt kring att småsaker ger bra film också - det är ju personen bakom som styr oavsett!

https://www.youtube.com/watch?v=OFNrsW8x1kw
 

PMD

Aktiv medlem
Var det inte Canon som hade en fokuseringsgrej som gick efter var ögat tittade genom sökaren för stillbildskameror?
Jo, det fanns på tre (tror jag) kameror under 1990-talet, men har inte återinförts på något digital Canon EOS.

Tänk dig att du har en tablet framför dig.. Du för fingrarna över bilden runt, gärna hastighetsberoende - kan fokusen följa ditt finger på detta sätt så kan jag se detta som ett utmärkt verktyg för en focuspuller i framtiden.
Så kan man göra med fingret på skärmen på EOS 70D. En lös, lite större, skärm vore förstås ännu bättre.
 

holck

Aktiv medlem
Jo, det fanns på tre (tror jag) kameror under 1990-talet, men har inte återinförts på något digital Canon EOS.


Så kan man göra med fingret på skärmen på EOS 70D. En lös, lite större, skärm vore förstås ännu bättre.
Kunde man inte på den jag använde senast. Firmwareuppdatering? Inte påslaget default?

// A
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har haft min kamera i en dryg vecka, så troligen har kameran den senaste firmware-versionen.
Hursomhelst är det version 1.1.1.

Det är också möjligt att jag missförstod vad du menade. Vad jag provade att göra var att sätta fingret på skärmen (på ett föremål ganska nära kameran) varvid kameran fokuserade där) och sen dra med fingret mot ett objekt längre bort och en bit i sidled. Fokus följde med och fokuserade på det andra objektet.

Objektivet är ett EF 40mm f/2.8 STM med firmware version 1.2.0.
 

holck

Aktiv medlem
Jag har haft min kamera i en dryg vecka, så troligen har kameran den senaste firmware-versionen.
Hursomhelst är det version 1.1.1.

Det är också möjligt att jag missförstod vad du menade. Vad jag provade att göra var att sätta fingret på skärmen (på ett föremål ganska nära kameran) varvid kameran fokuserade där) och sen dra med fingret mot ett objekt längre bort och en bit i sidled. Fokus följde med och fokuserade på det andra objektet.

Objektivet är ett EF 40mm f/2.8 STM med firmware version 1.2.0.
Hur fort går det från att du har tryckt tills det blir action? Här tog det ca 2 sekunder.

Firmware kan jag inte minnas då jag inte kollade. Satt en pancake på 70Dn.

// A
 

bradfridell

Aktiv medlem
lånar tråden lite. har också en 70d men har sjukt svårt i att välja ett objectiv till filmning, måste ha ett autofokus, annars är ju valet lätt om man bara behöver manuel fokus.

behöver ett ljusstarkt med så bra fokus man kan få tag i o även att kunna stå hyfsat nära när man filmar. (inget makro)

nån som har en ide. har väll räknat med att ja får lägga en del, men det är värt i framtiden dock.
 

holck

Aktiv medlem
lånar tråden lite. har också en 70d men har sjukt svårt i att välja ett objectiv till filmning, måste ha ett autofokus, annars är ju valet lätt om man bara behöver manuel fokus.

behöver ett ljusstarkt med så bra fokus man kan få tag i o även att kunna stå hyfsat nära när man filmar. (inget makro)

nån som har en ide. har väll räknat med att ja får lägga en del, men det är värt i framtiden dock.
Alla fungerar med autofokus. Vissa låter dock mer än andra. Usm är tysta, stm är tystast.

Naturligtvis menar jag då objektiv som har AF för t.ex stillbilder.
 

PMD

Aktiv medlem
För video fungerar autofokusen bäst med ett STM-objektiv. Tyvärr finns det inga STM-objektiv med riktigt hög ljusstyrka. De ljusstarkase är för tillfället EF 40mm f/2.8 STM och EF-S 24mm f/2.8 STM. Det förstnämda har fått mycket bra betyg av diverse testare, och det finns all anledning att tro att även det andra är rätt bra. De är dessutom riktigt billiga så man gör nog inte fel om man väljer ett av dem (eller bägge! :).
 

bradfridell

Aktiv medlem
hmm va jobbigt det blev nu. ja trodde att 24-70mm 2,8 ii hade bildstab men de hade den ju inte, nu måste man sätta sig ner o leta igen haha :)
men dom alternativen är helt klart godkända, ska kolla närmare på dom.
 

PMD

Aktiv medlem
Inget av dem är så värst ljusstarka, och hög ljusstyrka tror jag var ett önskemål.

Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM passar nog bättre för video än Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM eftersom det förstnämnda har STM för autofokusen. Å andra sidan är det ett steg ljussvagare i teleänden (men ett halvt steg ljusstarkare i vidvinkeländen).
 
ANNONS