Annons

Återförsäljare av Zenit

Produkter
(logga in för att koppla)

jachz

Ny medlem
Hej! Jag fotar mest analogt och levde inte under tiden då analogt var normen för fotografering.
Jag är speciellt intresserad av kameror från Östblocket, och häromdagen köpte jag en Zenit E för 200 med ett fint fint Helios 44-2 med m42 gänga. Ganska praktiskt det med då Praktica är vad jag vanligtvis fotar så jag kan använda objektivet där med.

Det fick mig att tänka, vilka importerade och sålde Zenit i Sverige?
Jag vet att AB Fotoimporten sålde Pentacons grejer, och genom mina intensiva googlingar har jag bara fått fram att TOE sålde det i Storbrittanien. Inget om hur de såldes i Sverige.

Någon från den här tiden som kommer ihåg eller vet? Någon som kanske till och med har någon annons från de som sålde? Det vore coolt.

Tack på förhand
 

bomalt

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel så var det Knut Hallberg AB i Stockholm som var generalagent för Zenit på 60-talet. Jag jobbade i fotobutik i Falun på den tiden...
 

geol

Aktiv medlem
Så det gäller att leta upp gamla fototidningar på second hand om man vill se någon annons eller kanske det finns inscannat online redan?
Det var mycket enkelt, jag har det gamla numret med artikeln "Knacka på hos agenten" i min hylla. Jag har inte många gamla fototidningar sparade men det här var en.

/Gunnar
 

goranwi

Medlem
I Foto från oktober 1969 finns en artikel där generalagenten Molander & Son säger att de inte har några planer på att ta in den ryska zenithkopian av Hasselblad 1000 F.
 

Fotografica

Aktiv medlem
Mer från Knut Hallberg AB

Hej! Jag fotar mest analogt och levde inte under tiden då analogt var normen för fotografering.
Jag är speciellt intresserad av kameror från Östblocket, och häromdagen köpte jag en Zenit E för 200 med ett fint fint Helios 44-2 med m42 gänga. Ganska praktiskt det med då Praktica är vad jag vanligtvis fotar så jag kan använda objektivet där med.

Det fick mig att tänka, vilka importerade och sålde Zenit i Sverige?
Jag vet att AB Fotoimporten sålde Pentacons grejer, och genom mina intensiva googlingar har jag bara fått fram att TOE sålde det i Storbrittanien. Inget om hur de såldes i Sverige.

Någon från den här tiden som kommer ihåg eller vet? Någon som kanske till och med har någon annons från de som sålde? Det vore coolt.

Tack på förhand
Helt korrekt som någon har skrivit - Knut Hallberg AB var generalagent för Zenit men också för den lilla Cosmic 35-kameran som finns beskriven på denna bloggen www.fotograficabloggen.blogg.se under "En ryss på 60-talet".
 
ANNONS