Annons

Skanna dia-bilder och fotonegativ

Produkter
(logga in för att koppla)

groow

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är ute efter en bra apparat som kan skanna in dia-bilder och fotonegativ till min svärfar.
Han har tonvis med dia-bilder som måste "räddas" innan de förgås.

Hade tänkt köpa en sådan skanner till honom i julklapp.
Vet bara inte vilken man bör köpa.
Bör även tilläggas att han är en erfaren datoranvändare, komplicerade grejer har han inga problem med.

Hittade en på Kjell & Company för 799kr, en Plexgear.
Är den något att ha? Eller är den bara att glömma om det är en kvalitetsmaskin som jag är ute efter?

Kom gärna med tips på vilken jag bör köpa annars!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Skall du skanna in negativ och diapositiv så krävs det en riktig 35mm-skanner för att det skall bli bra kvalitet, en flatbäddsscanner kan inte göra jobbet om du vill ha kvalitet. Du får räkna med minst 5000 spänn för en, Nikon Coolscan har jag och den har jag inte sett på ett tag, vet inte om de tillverkas längre? I vart fall ger den suveränt resultat, men allt tar väldig tid, ett par minuter för varje bild om det skall bli bra. Man tröttnar lite efter ett tag, hehe. Såg nån begagnad förut för ca 3000 kr, men det är ovanligt att de säljs begagnade. Det lär inte komma några nya modeller heller, eftersom det analoga är på utgående och det inte finns framtida marknad för såna här maskiner när väl folk skannat in sina gamla bilder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, nog finns det flatbäddsskannrar som ger alldeles utmärkt resultat. Men man hittar dem nog inte på Kjell & Co för 800 spänn. Det här har diskuterats i flera trådar tidigare -- söker man lite hittar man flera exempel på bra och prisvärda skannrar.
 

beta75

Aktiv medlem
Det finns två bra alternativ:
Det första är en Plustek opticfilm 35mm skanner. De finns i olika utföranden från 2000 till 4500 kr och de ger ett hyfsat resultat.

Det andra är en flatbäddscanner med filmhållare. Epson V700 är en bra modell. Jag har den och resultatet blir riktigt bra. Här är ett exempel på ett iso 800 neg som är scannat i den: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/940311.htm?set=mp

Det finns billiga varianter som den på kjell o co men resultatet blir där efter.
Ingen av de ovanstående exemplena är väl till för den som vill göra 100x70cm förstoringar eller magasinstryck men det var nog aldrig tanken hos trådskaparen.

Ett budget alt. kan vara Canon CanoScan 8800F för runt 1700 kr. Jag har hört gott om denna scanner men aldrig provat den.

/KN
 

thansen

Aktiv medlem
Det finns kanske ett alternativ till, att m.h.a. en digitalkamera fotografera av bilderna. Jag har ingen egen erfarenhet av detta sätt (har filmskanner) och vet därför inte hur bra resultat man kan få. Bör dock vara betydligt snabbare än skanning. Man bör nog experimentera ett tag innan man e.v. förkastar metoden (t.ex. med ljussättning – vitbalans, dammborttagning mm).

Mer info finns här: http://www.scantips.com:80/es-1.html

/Tomas
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag använder utrustning för avfotografering enligt bilden. Bälgen är en Pentax Bellows II från mitten av 60-talet med diareprotillsats och kameran en Pentax K100D mmed K/M42 adapter. Jag använder ett 75 mm förstoringsobjektiv med adapter till M42, som är skarpt och raktecknande och nedbländat till bl.8. På objektivet syns ett hemmagjort motljusskydd gjort av en pillerburk fodrad med svart papper.

Det går oerhört mycket snabbare än att använda filmskanner, jag har en sådan för småbild. Fördelen med fotografering är att skärpan hamnar där den ska, skannar jag dia som är glasmonterade händer det att skärpan hamnar på glaset. När jag fotograferar ställer jag skärpan på första diat och så länge det är samma ramtyp behövs ingen justering.

Oftast tar jag bilderna i raw, bara kollar histogrammet efter exponeringen och justerar när det behövs och med hänsyn till vad det är för bild. Ambitionen är att bilderna ska duga att göra bra 12 x 18 kopior och med den ambitionen vet jag att jag också kan visa bilderna med digitalprojektor utan vidare. Vissa bilder som anses värda att kosta på mera arbete skannas utan glas i 48 bitarsläget med skannern (men det är nog bara 36 bitar)´. Om diat är bra så blir det bilder i 20 x 30 cm.

När det gäller 6x6 dia och svv negativ så byter jag bälgen till ett 90 mm Tamron macro och har haft kameran i ett reprostativ med objektivet vertikalt men komer av bekvämlighetsskäl att försöka finna en lösning som liknar den jag använder på bilden.

Belysningen är i båda fallen ett GePe litet ljusbord. I vissa fall har jag filtrerat ljuset så det blir neutralt vitt eller snarare grått (det har ett lätt grönstick annars). Ibland har jag manuellt ljusbalanserat mot ljusbordet. I vilket fall som helst maskar jag alltid av ljusbordet med en pappram (som inte är med på bilden) så jag bara får belysning på diat för att slippa ströljus runt omkring och ev pga detta nedsatt kontrast. Och jag har också ganska mörkt i rummet.

Oavsett hur man gör tillkommer oftast en hel del jobb efteråt i PS. Är det dia som har ungefär samma färgstick mm så kan man ju göra ett makro eller spara vissa inställningar. Men efter ett tag vet man direkt vilka spakar som ska justeras och hur mycket så jag har inte gjort några makro.

Jag har kollat lite på tider: att skanna tar inklusive måttlig efterjustering ca 5-8 min per dia. Fotograferar jag tar det 1 - 2 min inkl måttlig efterjustering.
 

Bilagor

zatopek

Aktiv medlem
Det borde ju finnas en marknad för att hyra ut, varför gör ingen det?

Jag hyrde på Scandinavian Photo i Mölndal
1000 spänn för en helg.

Tänkte sitta och se på TV och mata den med magasin hela helgen. Såg fram mot att får hela min dia samling snyggt och prydligt avskannad.
Sen köpte jag en Nikon Coolscan för att få det gjort ordentligt.

Det trasslade, och fastnade, och blev dåliga färger.

Jag tror inte att det finns några genvägar. Tyvärr

/Mats
 

norragryta

Aktiv medlem
Jag har en Nikon Coolscan IV som jag köpte för 150 Euro förra året. Plåtar också mest dia som jag skannar med den och har aldrig haft några problem med trassel eller färger eller nånting annat för den delen. Kolla mitt album, bildern från London är Kodak Elite Chrome, skannade och inga ändringar gjorda.

Rekommenderar verkligen Coolscan IV.

/Carl
 

zatopek

Aktiv medlem
...
Sen köpte jag en Nikon Coolscan för att få det gjort ordentligt.

Det trasslade, och fastnade, och blev dåliga färger.

Måste förtydliga mig ser jag när jag läser om det.

Coolscannern går klockrent, det var den hyrda som tar magasin som trasslade.

"skriv fort, men fel". det är mitt motto

/Mats
 

iBoat

Aktiv medlem
Att skanna bilder med bra kvalitet är ingen enkel sak. Utan att försöka vara någon slags besserwisser så är min erfarenhet, efter säkert flera hundratusen skannade bilder i proffssammanhang, att man får vad man betalar för. I min bransch (grafiska) hade vi scanners (Dainippon, Hellectron, Crosfield etc) som kostade ca 1. 5 milj kronor och ger än idag betydligt bättre bilder än alla modeller man kan hitta på Siba, On-Off och liknande ställen.

Därför är mitt råd att vända dig till en Pre-pressfirma och höra med dem vad de kan göra. De kan säkert fixa ett bra pris till privatpersoner och kvalitén blir MYCKET bättre än de scanners som enligt personalen på Siba mm har miljarders-miljaders pixlar i upplösning.
 

gedjan

Aktiv medlem
Det beror ju lite på vad man vill med bilderna, för att "bara" dokumentera historia, där bildkvalitet/pixlar inte har så stor betydelse räcker en flatbädds scanner gott. Köpte själv en Canon 8800F för ett tag sedan i just syftet att scanna in en massa gamla negativ och dia. Jag är klart nöjd med resultatet, och har även skrivit ut papperskopior i mer än godkänd kvalitet.
 

iBoat

Aktiv medlem
Det beror ju lite på vad man vill med bilderna, för att "bara" dokumentera historia, där bildkvalitet/pixlar inte har så stor betydelse räcker en flatbädds scanner gott. Köpte själv en Canon 8800F för ett tag sedan i just syftet att scanna in en massa gamla negativ och dia. Jag är klart nöjd med resultatet, och har även skrivit ut papperskopior i mer än godkänd kvalitet.
Ja, var och en bestämmer vad den är nöjd med. Det går inte att förneka.
 

gedjan

Aktiv medlem
Kan inte låta bli att kommentera senaste "digital foto för alla" som kom idag, hade inte läst artikeln innan jag skrev ovan inlägg.
Där testar dom fyra rena flatbädds skannrar för att skanna pappersbilder, dior samt negativ.
Bäst i test: Canon 8800F

Edit: Köpte min Canon 8800F 2007-11, då var den bäst i sin klass.
Kul att se att den står sig även efter ett år.
 
Senast ändrad:

RolandLarsson

Aktiv medlem
Jag har en kompis som skulle vilja scanna negativ från en Minox "spionkamera". Negativen är 8 x 11 mm (lagom för att gömmas bakom ett frimärke). Någon som har några idéer om hur detta skulle kunna gå till? Vilken scanner klarar ett så litet negativ med utan att upplösningen blir för dålig? Vad är då för dåligt? Det vet jag faktiskt inte, jag har själv ingen erfarenhet av att scanna negativ.

Öppen för förslag.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Jag har en kompis som skulle vilja scanna negativ från en Minox "spionkamera". Negativen är 8 x 11 mm (lagom för att gömmas bakom ett frimärke). Någon som har några idéer om hur detta skulle kunna gå till? Vilken scanner klarar ett så litet negativ med utan att upplösningen blir för dålig? Vad är då för dåligt? Det vet jag faktiskt inte, jag har själv ingen erfarenhet av att scanna negativ.

Öppen för förslag.
Flatbedd kan du scanna alla möjliga format. Själv har jag scannat 110,126,135,127,120,70mm film glasplåtar på min Epson 4990.

Vill du ha riktigt bra resultat så får du bygga någon typ av hållare för dia ram så kan du nog scanna det med en Nikon film scanner.

En bra funktion som är mycket användbar och sparar mycket tid är damborttagning via infrarött ljus (fungarar inte med Kodachrome eller SV). Man sparar rätt mycket tid i redigerins programmen.

På Epsons scanners så heter detta ICM
 

fredrikru

Aktiv medlem
Hej!
Jag är ute efter en bra apparat som kan skanna in dia-bilder och fotonegativ till min svärfar.
Han har tonvis med dia-bilder som måste "räddas" innan de förgås.

Hade tänkt köpa en sådan skanner till honom i julklapp.
Vet bara inte vilken man bör köpa.
Bör även tilläggas att han är en erfaren datoranvändare, komplicerade grejer har han inga problem med.

Hittade en på Kjell & Company för 799kr, en Plexgear.
Är den något att ha? Eller är den bara att glömma om det är en kvalitetsmaskin som jag är ute efter?

Kom gärna med tips på vilken jag bör köpa annars!
Är det Kodachrome så kan du vara lugn. Förvara det vara mörkt, svalt och tort så håller det. Själv har jag massa Dia från 50 talet som är i kanonkvalitet och för några dagars sen scannade Uppsala bildteknik en liten filmsnutt dubbel-8 som var filmat i Kodachrome som var framkallad 9 augusti 1940 och där var färgerna i mycket bra skick. Har lagt upp en bild från filmsnutten på denna länk http://www.fotosidan.se/blogs/fredrikr/index.htm.

Min pappa kopierade denna filmsnutt på 70 talet över till Super-8 och den kopian är mycket sämre skick idag än orginalet och vad jag har hört så var super-8 duplikat film gjord av Echtachrome och den har inte samma goda arkiverings egenskaper som Kodachrome.
 

gsoul

Aktiv medlem
Jag håller själv på med ett sånt projekt just nu. Har ca 1500 bilder på negativ liggande hemma och jag ville få ner dem ordentligt digitalt en gång för alla.
Jag var också helt inne på en riktig neg-scanner från början men så började jag läsa om dessa och om jag förstått det rätt så har utvecklingen på dessa nästan stannat upp helt de senaste 3-4 åren?

Du kan fortfarande köpa en ny för kanske 15000 kr men de billigare modellerna (5000-8000 kr) verkar vara tillverkade för ett par år sen.

Sen har vi Plustek som har kommit med några nya modeller som ska vara helt ok om jag förstått det rätt men att dessa kan vara jobbiga till större mängder pga manuell matning (kanske nån modell har automatisk).

Jag gjorde till slut så att jag köpte en begagnad Epson Perfection 4490 Photo. Flatbädd men speciellt anpassad för bilder och negativ.
Jag är hittils mycket nöjd över resultatet trots tiden det tar (8-10 bilder från negativ tar ca 50 min men då är ICE, damm och repborttagning aktiverad)
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Funkar ICE på Kodachrome och Velvia? Har hört att det inte gör det. Sitter även jag på mängder av dia som jag någon gång skulle vilja ha digitaliserade. Har hittils digitaliserat genom att fotografera av enstaka bilder med makroobjektiv på stativ och bilden liggande på ett Gepe-ljusbord och avmaskad från ströljus. Själva fotandet går ju fort men det är ett trixigt jobb och mycket pill i Photoshop efteråt.
Hur är det med Epson V700 som säljs fortfarande?

Joakim
 

fredrikru

Aktiv medlem
Funkar ICE på Kodachrome och Velvia? Har hört att det inte gör det. Sitter även jag på mängder av dia som jag någon gång skulle vilja ha digitaliserade. Har hittils digitaliserat genom att fotografera av enstaka bilder med makroobjektiv på stativ och bilden liggande på ett Gepe-ljusbord och avmaskad från ströljus. Själva fotandet går ju fort men det är ett trixigt jobb och mycket pill i Photoshop efteråt.
Hur är det med Epson V700 som säljs fortfarande?

Joakim
Vet bara att Nikons dyraste scanner fungerar ICE på Kodachrome.

Velvia fungerar ICE riktigt bra men har själv inte varit nöjd med resultatet när jag har scannat på min Epson 4990 men ger fantastiskt bra resultat på min Nikon ED-5000. Nu har jag använt mig av Epson eget scannings program när jag testade på 4990 men vuescan på Nikon scannern så Velvia kanske fungerar bättre på Epson V700.

Nu för tiden så scannar jag gamla 135 negativ på min Epson 4990 för den är smidig att kunna ladda med 34 negativ per laddning.
 
ANNONS