Annons

Fotografera äldre bildery

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Vad har du för kamera/objektiv ?
Vilken typ av bilder - gamla papperskopior, eller.. ?

Det du i grunden behöver är
- något sätt att hålla kameran stadigt, vinkelrätt mot bilden
- något sätt att hålla bilden plan (omonterade gamla pappersbilder brukar ju vilja rulla ihop sig)
- jämn belysning som inte ger reflexer in i kameran
- ett objektiv som kan fokusera tillräckligt nära så att motivet fyller större delen av kamerasensorns yta.

Sen finns det mer eller mindre avancerade sätt att lösa dessa behov. På en släktresa i USA hade jag bara med mig fjärrutlösare, ett klämstativ till kameran men ingen belysning. Jag fotograferade ett stort antal gamla släktbilder utomhus, på ett gammalt trädgårdsbord. Jag ställde upp bordet på norrsidan av huset så jag fick jämnt ljus utan skuggor. Ställde en stol på bordet, fäste klämstativet i ryggstödet och monterade kameran vertikalt. Satte kameran i Live View för att slippa spegelvibrationer och kunna finfokusera i förstorad sökarbild, och tryckte av med fjärrutlösaren. Fungerade utmärkt..
 

swedak

Aktiv medlem
Vad har du för kamera/objektiv ?
Vilken typ av bilder - gamla papperskopior, eller.. ?

Det du i grunden behöver är
- något sätt att hålla kameran stadigt, vinkelrätt mot bilden
- något sätt att hålla bilden plan (omonterade gamla pappersbilder brukar ju vilja rulla ihop sig)
- jämn belysning som inte ger reflexer in i kameran
- ett objektiv som kan fokusera tillräckligt nära så att motivet fyller större delen av kamerasensorns yta.

Sen finns det mer eller mindre avancerade sätt att lösa dessa behov. På en släktresa i USA hade jag bara med mig fjärrutlösare, ett klämstativ till kameran men ingen belysning. Jag fotograferade ett stort antal gamla släktbilder utomhus, på ett gammalt trädgårdsbord. Jag ställde upp bordet på norrsidan av huset så jag fick jämnt ljus utan skuggor. Ställde en stol på bordet, fäste klämstativet i ryggstödet och monterade kameran vertikalt. Satte kameran i Live View för att slippa spegelvibrationer och kunna finfokusera i förstorad sökarbild, och tryckte av med fjärrutlösaren. Fungerade utmärkt..
Har en Nikon D7200
Ett 35mm 2.8, - ett 50mm 1.8 -ett 85mm 1.8 ett 16-85 2.8
Vill fota av pappersbilder från 70-90 talet.
Har närmare 2000 bilder i album som jag vill ha över till digital förvaring.
Självklart stativ.
Ska man lägga dem på ett bort med typ glasskiva över för att få dem släta?
Eller det blir reflexer??
Belysning??
 

lenelg

Aktiv medlem
85 mm borde fungera bra. Liten bländare för skärpedjup (men minsta bländaren kan ibland skapa problem med diffraktion i stället, så gör några textexponeringar och prova vad som blir bäst).

Behöver du glas för att hålla bilderna plana när du tar dem ur albumet? Bilder på plastbas håller ju formen bättre än gamla fotopapper (själv kopierar jag många gamla papperskopior som fått torka på klädstreck.. Sätter dem i en gammal kopieringsram från mörkrumstiden).

Två dagsljuslampor - gärna med diffusor framför - som du sätter på var sin sida om motivet med 45 graders vinkel från bordet för att undvika reflexer. Och se upp med andra ljuskällor i rummet, speciellt om du behöver använda glasskiva.

Använd nån slags ram så att du kan placera fotona i samma läge för varje exponering. Och fjärrutlösare för att spara ryggen. Som alternativ kan jag varmt rekommendera ControlMyNikon - ett program som låter dig styra kameran från datorn. Du kan också se sökarbilden och zooma i den på datorn innan exponering, och lagra bilderna direkt på hårddisken. En bra investering om du ska tröska igenom 2000 bilder. http://www.controlmynikon.com/

/ Lennart
 

zosma

Aktiv medlem
Jag fotar gamla pappersbilder och använder dessa https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillbehor/blixtar-och-tillbehor/studioset-med-fast-ljus-2x-70-w-p57426 i början tryckte jag av manuellt, men började idag använda digiCamControl, vet inte om det finns för annat än windows, men den funkar bra och är gratis. Då ser man direkt på skärmen om det finns några reflexer på bilderna, och man får bilderna direkt till datorn. Och snabbt går det, om man bortser från eventuell redigering, så gör man säkert 50 bilder på 15 minuter, har dock aldrig tagit tid. Har också omkring 2-3 tusen bilder
 
ANNONS