Annons

Ny serie med Leicakameror!

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Ja, misstänker att det är en variant som designats av Leica, men tillverkas av Fujifilm.

Här är en mer komplett pressrelease med lite mer specifikationer: https://uk.leica-camera.com/content/download/134383/2007447/version/3/file/Press+Information_Leica_SOFORT.pdf

Verkar som om Sofort har, förutom en snyggare och praktiskare formgivning (Fujis egna är grymt fula och qwerky), även lite mer inställningsmöjligheter än Fujis egna Instax.

Här syns lite mer bilder på bla baksidan: http://www.theverge.com/2016/9/15/12932558/leica-sofort-instant-camera
 

unoengborg

Aktiv medlem
Då fattas bara en scanner så att ungdomarna den här verkar rikta sig mot kan få upp bilderna på instagram. Funderar på om det inte vore bättre att marknadsföra den mot äldre som fortfarande minns fotoalbumens tid.
 

cowboy

Aktiv medlem
Då fattas bara en scanner .....
Ja, kanske med en sån här ny supersnabb scanner från Epson som visades på DP Review för några dagar sen https://www.dpreview.com/news/7864974616/epson-s-fastfoto-ff-640-scanner-can-digitize-a-photograph-in-one-second .
Låter tillverkaren dessutom Leica sätta sitt röda märke på scannern (och ta betalt därefter) så är arbetsflödet pappersbilder till Instagram helt Leicamärkt och klart... :)

Lite OT, sorry.
 

martinot

Aktiv medlem
Problemet med den märker du när du testar den.

Även om den inte ser hemsk ut så har jag två stora problem med handhavandet:

* Avtryckaren och strömbrytaren sitter väldigt knepigt och högst oergonomiskt till på framsidan (kanske bra för selfies, men inte för vanlig fotografering)

* Kameraremmen har sina infästningar idiotiskt på kortsidan så att kameran hänger i fel läge (lodrätt) som standard. Tar längre tid att snabbt få upp kameran och inte missa det snabba ögonblick du vill föreviga

I övrigt så är den väl någorlunda OK, även om jag personligen starkt ogillar plastig "fake-metall". Bättre med plast som ser ut som plast (som tex på Leican eller en bra Lumia-telefon), än plast som imiterar metall på ett billigt och taffligt sätt.

Låt materialen i all formgivning vara äkta med sina riktiga egenskaper, och visa vad de verkligen är, än dålig billig fake...
 

martinot

Aktiv medlem
Då fattas bara en scanner så att ungdomarna den här verkar rikta sig mot kan få upp bilderna på instagram. Funderar på om det inte vore bättre att marknadsföra den mot äldre som fortfarande minns fotoalbumens tid.
Är ju ganska trendigt med scrapbooking och fotoböcker ibland både yngre och yngre medelåldern (kikar du på nätet så är ofta alla kurser så gott som fullbokade). :)

Men den skulle absolut säkert även kunna säljas till vissa äldre också (själv så är jag klassiskt medelålders som växt upp med både filmfoto och i den digitala utvecklingen).

Var inne hos en Leica-ÅF igår för att kika på beg. M-hus, och under den lilla stunden så kom en typisk hipsterklädd Stockholmspappa i 30-35-årsåldern in och reserverade ett exemplar av Sofort.

Själv gillar jag konceptet att det är en totalt o-digital och framför allt en helt ifrån SNS bortkopplad upplevelse.

Grymt simpel fotoupplevelse. Både nära de genuina fotografirötterna, men samtidigt en så snabb upplevelse ifrån det verkliga ögonblicket till en direkt fysisk materialisering. Gillar!

För mig är det dessutom en kul idé att ge bort en unik, icke så lätt reproducerbar bild, i dessa tider av massuppvisning av bilder på SNS (som också självklart kan ha sina poänger).

Gillar verkligen att det är ett koncept helt tvärt emot SNS!

För de som är helt inne på SNS så är det ändå mobiler som gäller för en enkel upplevelse där, och då är det betydligt bättre med en sådan här produkt istället:
http://www.fujifilm.com/products/instant_photo/printers/
 

Hankki

Aktiv medlem
Denna kamera måste ju vara ett totalt misslyckande från början till slut. Läser man trådarna här på FS så saknar den pekskärm, wifi, BT, gps, 4K filmning i minst 120 fps RAW, appar för publicering till FB och IG långt före bilden ens är tagen. Och går man till pappersbilden så är inget mindre än A2 acceptabelt som helst ska skrivas ut under 30 sekunder. Storleksmässigt är den ju som ett höghus och eftersom den inte ryms i bröstfickan så stannar den ofta hemma. Men man kan väl inte få allt för de åtskilliga 10000-lappar den säkert kostar. OBS! rejäl dos sarkasm ifall ni inte läste det mellan raderna.
 

wilper

Aktiv medlem
Jag förstår inte Sofort. Upplösningen i instax-filmen är ca 10 linjer/mm. Med de frimärksstora bilderna blir det inte mycket att ha i slutändan. Att ha en Leica-glugg framför det är IMO helt bortkastat.

Men det är klart, har man för mycket pengar kan man ju köpa den, men jag undrar om det är så många som faktiskt tycker att det är värt det när man jämför resultaten med kamerorna från Fuji och Lomography.

Fuji borde göra Instax 4x5. Då hade jag varit betydligt mer intresserad. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Jag förstår inte Sofort. Upplösningen i instax-filmen är ca 10 linjer/mm. Med de frimärksstora bilderna blir det inte mycket att ha i slutändan. Att ha en Leica-glugg framför det är IMO helt bortkastat.

Men det är klart, har man för mycket pengar kan man ju köpa den, men jag undrar om det är så många som faktiskt tycker att det är värt det när man jämför resultaten med kamerorna från Fuji och Lomography.
Komponenterna (film, optik) är samma som hos motsvarande modeller hos Fuji, Polaroid, Mint och Lomo. Så grundresultatet blir nog extremt lika eller exakt det samma.

Det som kan skilja lite grand emellan de olika modellerna är främst kring inställningsmöjligheter och exponeringsautomatik.

Sedan så är det mest formgivningen som skiljer i övrigt. Nu har jag inte testat Leican, men gillar inte att strömbrytaren på Fujis Instaxmodeller sitter på framsidan (avtryckaren på toppen, på de modeller som har det, har tyvärr inte strömbrytaren runt som avtryckaren på framsidan). Därav att jag tycker att Sofort, iaf på bild, ser lite vettigare och mer "normal" ut.

Men allt detta är nog mest smaksak och personliga preferenser vilken modell man föredrar.

Alla är dock grymt kul och helfestliga att fota med; äkta fotoglädje på ett lättsamt sätt! :)

Fuji borde göra Instax 4x5. Då hade jag varit betydligt mer intresserad. :)
http://www.fujifilm.com/products/instant_photo/cameras/instax_300/
https://shop.lomography.com/en/cameras/camera-best-sellers/lomo-instant-wide-central-park-combo
 
ANNONS