Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotomiljö Norrbotten

Produkter
(logga in för att koppla)

nbottning

Aktiv medlem
Hej!

Jag går en grundkurs i digitalt foto på universitetet och ska göra en bildserie om 5-10 bilder i en av uppgifterna.

Jag tänker att jag gärna skulle presentera något typ; byggnad, bilkyrkogård, industri omr, bostadsområde..

Ja det är väldigt öppet.

Har ni något förslag på roliga/spektakulära miljöer i Norrbotten att bege sig till?

Jag bor i Luleå och min första tanke var att fota i Svartöstan. Isbrytarna var även dom en tanke, men det kräver tillstånd om man vill komma nära utgår jag ifrån.

Kom gärna med förslag!

//Per
 

Lasseman2

Aktiv medlem
Hej!

Jag går en grundkurs i digitalt foto på universitetet och ska göra en bildserie om 5-10 bilder i en av uppgifterna.

Jag tänker att jag gärna skulle presentera något typ; byggnad, bilkyrkogård, industri omr, bostadsområde..

Ja det är väldigt öppet.

Har ni något förslag på roliga/spektakulära miljöer i Norrbotten att bege sig till?

Jag bor i Luleå och min första tanke var att fota i Svartöstan. Isbrytarna var även dom en tanke, men det kräver tillstånd om man vill komma nära utgår jag ifrån.

Kom gärna med förslag!


//Per
Hej gick den kursen för ett par år sedan hoppas du har lika roligt som jag hade.

Gör det inte så svårt, ta kontakt med dem (isbrytarna) du kan bara få ett nej. Tror inte att det ska vara några statshemligheter i detta fall.

Gammelstad med kyrkan och Hägnan (finns en uppsjö med detaljer) Det kan inte bli fel med alla gula höstlöv, Kolla öppettider så du kan ta nåt eller några foton från insidan.

Lycka till och ha massor av skoj
 

johmag-8

Ny medlem
Roliga fotplatser

Tjenare!
Kastar mig in i diskussionen och listar några favoriter :)
Strax hitom Antnäs vid måttsundsronningen finns en gammal fäbodled med gamla fäbodar, upprustade och superfina att fånga på bild. Finns många skulpturer i skogen som en lokal konstnär snidat fram som också är fina efter samma led. Sen en personlig favorit och det är dom nedlagda militärforten runt Boden, finns fem stycken med kanoner och allt varav 4 är lätt tillgängliga med bil + fortens omgivningar med mindre mossiga befästningar. Urban exploring och riktigt skoj att kolla in :)
 

nbottning

Aktiv medlem
Tack för tips och svar!

Kyrkbyn är ju också den nära tillhands och har ett tydligt uttryck.

Allmän plats slutar en bit innan isbrytarna, men dom är positivt inställda till besök osv så det skulle säkert gå att ordna som du skriver Lasseman2.

Kursen är rolig och på helt rätt nivå för mig.
 

nbottning

Aktiv medlem
Tjenare!
Kastar mig in i diskussionen och listar några favoriter :)
Strax hitom Antnäs vid måttsundsronningen finns en gammal fäbodled med gamla fäbodar, upprustade och superfina att fånga på bild. Finns många skulpturer i skogen som en lokal konstnär snidat fram som också är fina efter samma led. Sen en personlig favorit och det är dom nedlagda militärforten runt Boden, finns fem stycken med kanoner och allt varav 4 är lätt tillgängliga med bil + fortens omgivningar med mindre mossiga befästningar. Urban exploring och riktigt skoj att kolla in :)

Hade missat ditt svar. Tack för tips.
Är uppvuxen i Rosvik och kände bara till de fäbodar som ligger just norr om den norra infarten dit.

Forten är intressanta, har varit på en visning i det som inte gjutits igen.

Jag får göra några olika bildserier och se vilken jag tar med till "skolan".
 

nbottning

Aktiv medlem
Kom gärna med mer ideer och uppslag!
Det kanske är fler som vill ha input och jag tänker att jag ska hinna ut lite under hösten för att fota, inte bara det till skolan.
 

Atrox74

Aktiv medlem
Åk till Kiruna, byggnader finns i form av kyrkan, stadshuset och nya raketskolan bla. sen är det bara några mil till så är du i Björkliden och sen Abisko med lapporten etc :)
Vad gäller raketskolan så har jag en del bilder på den i min profil...riktigt tjusig.
Även fyren i Jävre kan leverera i höstmörkret.

Mvh
Fredrik
 

johmag-8

Ny medlem
Hade missat ditt svar. Tack för tips.
Är uppvuxen i Rosvik och kände bara till de fäbodar som ligger just norr om den norra infarten dit.

Forten är intressanta, har varit på en visning i det som inte gjutits igen.

Jag får göra några olika bildserier och se vilken jag tar med till "skolan".
Skoj, lägg upp här så vi får se och det är ju rödbergsfortet som har guidade turer.

Några har ju nämnt isbrytarna och bakom isbrytarna har du ju svartöberget. Om du orkar dig dit upp får du en läcker vy över isbrytarna och södra hamn 👍🏻

Ska följa den här tråden med intresse så kanske man får nå kul uppslag i närområdet :)
 

nbottning

Aktiv medlem
Åk till Kiruna, byggnader finns i form av kyrkan, stadshuset och nya raketskolan bla. sen är det bara några mil till så är du i Björkliden och sen Abisko med lapporten etc :)
Vad gäller raketskolan så har jag en del bilder på den i min profil...riktigt tjusig.
Även fyren i Jävre kan leverera i höstmörkret.

Mvh
Fredrik
Är ganska ofta i Kiruna, men först nu när du säger det kommer jag på att jag aldrig varit och kikat på Raketskolan. Har dock några fina bilder från centrum på husen med balkongerna med gruvhissar som förebild.

Fina bilder på din sida!

Brandstationen i Kiruna har ju lite speciell "fodring", har ofta tänkt att jag ska fota den på närmre håll.

Tack för dina tips!
 

nbottning

Aktiv medlem
Skoj, lägg upp här så vi får se och det är ju rödbergsfortet som har guidade turer.

Några har ju nämnt isbrytarna och bakom isbrytarna har du ju svartöberget. Om du orkar dig dit upp får du en läcker vy över isbrytarna och södra hamn 👍🏻

Ska följa den här tråden med intresse så kanske man får nå kul uppslag i närområdet :)
Tyvärr var besöket i Rödbergsfortet innan jag kommit på att det är kul att fota med lite mer eftertanke ;/
Men jag kan rekommendera besök där. Vi hade en firmagrej med mat och allt.

Svartöberget var ett bra tips!
 

nbottning

Aktiv medlem
Jag kan ju själv tipsa om att ta sig ut i skärgården. Många som bor här förstår inte vilken fantastisk skärgård vi har.

Jag har båt och det gör det ju på ett sätt enklare, men man tar sig även enkelt ut med turbåt.
 
ANNONS