Annons

Thunderbolt vs. USB

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
När man tankar över bilder från kortläsare till dator så tar ju det rätt lång tid, kan man istället för USB kabel använda Thunderbolt kabel?


På min MBP står följande spec:

Två Thunderbolt 2-portar (upp till 20 Gbit/s)
Två USB 3-portar (upp till 5 Gbit/s)

Thunderbolt 2 ser ju ut att vara 4 ggr så snabb som USB 3, vore ju kalas om man kunde använda det istället. Även på kortläsaren sitter ju en USB 3 kontakt, likadan som på kameran.

Tänker även vid tetherfoto, kan man använda USB 3 - Thunderbolt 2 kabel där med?
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Är högst osäker på om det ens finns någon kortläsare som ansluts via Thunderbolt. Men även om det skulle finnas så skulle du inte tjäna något på det då det är minneskortet och kortläsaren som är den svaga länken i kedjan.
USB 3 ger <5Gb/s, ditt minneskort kanske har en hastighet på 1600Mb/s. (Max) Alltså är det kortet och kortläsaren som sätter begränsningarna och inte USB:n.
Om du använder SD-kort så kan du prova att ansluta den direkt i datorns SD-kortläsare. Det kanske ger en liten prestandaförbättring?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Är högst osäker på om det ens finns någon kortläsare som ansluts via Thunderbolt. Men även om det skulle finnas så skulle du inte tjäna något på det då det är minneskortet och kortläsaren som är den svaga länken i kedjan.
USB 3 ger <5Gb/s, ditt minneskort kanske har en hastighet på 1600Mb/s. (Max) Alltså är det kortet och kortläsaren som sätter begränsningarna och inte USB:n.
Om du använder SD-kort så kan du prova att ansluta den direkt i datorns SD-kortläsare. Det kanske ger en liten prestandaförbättring?

aha OK ingen ide att köra ut med en traktor på motorvägen om traktorn ändå bara gör 30 km/h typ. ;-)

jodå SD-kort brukar jag köra direkt i datorns kortläsare, är ju enklare än att att gå via extern kortläsare.

sen läste jag på Cyberphotos sida att de hade testat olika kortläsare och kommit fram till att det var olika hastighet på dem så jag köpte deras snabbaste, tror det var DÖRR men den är tyvärr helt stendöd så den skall jag skicka tillbaka, den jag har istället är Lexar och det funkar ju men ett 64 GB kort tar ju sin tid att föra över.....
 

LinsLucas

Aktiv medlem
aha OK ingen ide att köra ut med en traktor på motorvägen om traktorn ändå bara gör 30 km/h typ. ;-)

jodå SD-kort brukar jag köra direkt i datorns kortläsare, är ju enklare än att att gå via extern kortläsare.

sen läste jag på Cyberphotos sida att de hade testat olika kortläsare och kommit fram till att det var olika hastighet på dem så jag köpte deras snabbaste, tror det var DÖRR men den är tyvärr helt stendöd så den skall jag skicka tillbaka, den jag har istället är Lexar och det funkar ju men ett 64 GB kort tar ju sin tid att föra över.....
Du kan göra ett test och se vad du får för hastighet från ditt minneskort.
Logga in på Mac App Store och ladda ner Blackmagic Disk Speed Test.
Formatera ditt minneskort som exFAT eller HFS+. (Glöm inte att först spara dina bilder!)
Klicka på kugghjulet och välj ditt minneskort som mål.
Kör igång testet.

Jag tror att du får runt 200MB/s i läs/skriv. Hur som helst så kan det ju vara roligt att se vad man får för värden så man vet vad man kan förvänta sig i överföringstider.
Mitt Sandisk Extreme 64GB gav en hastighet på ca 150MB/s om jag inte minns fel.
 
ANNONS