Annons

Överföra Raw filer från Canon 80d till hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,

Vad är det snabbaste sättet att överföra Rawfiler från minneskortet i en Canon 80D till en extern hårddisk på en Mac?

Jag har Elements 14 och det går att överföra bilderna först till organisern och sedan till hårddisken men det är både bökigt och tar mycket lång tid. På en del fotositer rekommenderas iPhoto, men enligt min App store finns den inte för nerladdning i Sverige.

Tacksam för hjälp!
 

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,

Dels att det är bökigt: först importera till organisern (den blir väldigt trög nar man laddar upp 500 raw bilder) och sedan till hårddisken. Dels för att det tar lång tid.

På min Windowsdator laddade jag ner bilderna direkt från kameran till en hårddisk. Det tog mindre än halva tiden.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kortläsare

Har du kortläsare borde du kunna dra filerna direkt till den externa hårddisken från minneskortet. Går det inte i det programmet så använd DPP (medskickad programvara) där det går utmärkt att göra så. Där kan du först betrakta bilderna i helskärmsläge (eller förstorat helskärmsläge) och märka de bilder du vill överföra från minneskortet. Förmodar att det går att göra så även i Elements men har ingen aning. När jag märkt upp de bilder jag vill spara så tar det sedan bara någon knapp minut (några hundra raw-filer) tills allt ligger där det ska, knappast tidsödande.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem

martinator

Aktiv medlem
Hej,

Vad är det snabbaste sättet att överföra Rawfiler från minneskortet i en Canon 80D till en extern hårddisk på en Mac?

Jag har Elements 14 och det går att överföra bilderna först till organisern och sedan till hårddisken men det är både bökigt och tar mycket lång tid. På en del fotositer rekommenderas iPhoto, men enligt min App store finns den inte för nerladdning i Sverige.

Tacksam för hjälp!
Antingen så köper du en extern läsare och då kommer kortet upp som en enhet på skrivbordet. Dra över dem till valfri HD/mapp.

Alternativ två är att du ansluter kameran till datorn och använder BILDIMPORT (inte iphoto som är skit). Sen drar du bilderna till valfri enhet/mapp.

Alternativ ett är väldigt snabbt om du köper en snabb läsare.
 
ANNONS