Annons

Loop-funktion för Final Cut Pro X i Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Jag vill kunna komma åt ett bra sätt att skapa en loop-funktion för färdigredigerade filmer i Final Cut Pro X i Mac. Dvs helst utan att slippa gå omvägen genom att göra en CD/DVD-skiva via iDVD i Mac.

Finns det något sätt att redan i FCPX skapa en sån loop, alltså att filmen bara går runt, runt hela tiden utan att starta om den från början. Filmen ska visas på en mässa där ingen har tid att att trycka på Play hela tiden.

Det finns ju förstås fortfarande kvar möjligheten att bränna en CD/DVD-skiva via iDVD i Mac, men misstänker kvaliteten kan påverkas negativt då.

Alltså, jag vill med en färdigredigerad film i FCPX kunna komma åt en loop-funktion direkt i FCPX om det är möjligt. Någon som har ett tips?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tja det du egentligen frågar efter är att lägga samma film en gg till efter.
En fil läses ju till dess slut....
Så kopiera samma film 100 ggr på timeline så har du 100 körningar.
Däremot filmens filstorlek ökar ju linjärt men hårddiskar är ganska billigt idag.
 

M7_21

Aktiv medlem
Tja det du egentligen frågar efter är att lägga samma film en gg till efter.
En fil läses ju till dess slut....
Så kopiera samma film 100 ggr på timeline så har du 100 körningar.
Däremot filmens filstorlek ökar ju linjärt men hårddiskar är ganska billigt idag.
Tack för svar, vad jag egentligen är ute efter är när filmen (eller alla i en rad) ska exporteras till något format, det är då jag vill åstadkomma en loop-funktion så jag kan ex.vis bara lägga den på en USB-sticka och få den att bara gå runt hela tiden.

I annat fall måste jag ju göra en CD/DVD-skiva via iDVD i Mac. Men då finns alltid en viss risk att kvaliteten försämras något.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag TROR inte att du kan det, det är liksom inte rimligt. Antingen är filen slut eller inte.
Men det program som spelar upp kan säkert ställas in med det beteendet.
Så jag hade fokuserat på uppspelaren.
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag TROR inte att du kan det, det är liksom inte rimligt. Antingen är filen slut eller inte.
Men det program som spelar upp kan säkert ställas in med det beteendet.
Så jag hade fokuserat på uppspelaren.
Nej, det verkar lite knepigt, det finns då 2 alternativ.

Köra via iDVD eller hoppas på att det finns en bandare som kan loopa filmen!

Kollade lite på YouTube, men de är mera inne på att loopa filmen som du beskrev det.

Ska nu göra en test och se hur det blir!

Tack för dina svar!
 

reboot81

Aktiv medlem
Repeat brukar finnas på de flesta enheter. Vad skall du spela upp den på?
Är det en kortare film <2min eller nåt? Isåfall hade jag skapar en 10ggr så lång film, som i sin tur upprepar sig. Ibland blir det en "glapp" och skärmen fladdrar till när uppspelaren/tv ska ladda in den nya filmen om man ställt in den på repeat.
 

kiwi

Aktiv medlem
Att få en film att spelas upprepade gånger har inget med redigeringsprogrammet att göra. Det löser man i efterhand.

Kör du på en dator, så är VLC ett gratis och bra program som spelar upp »allt« och där man kan ställa in att filen ska upprepas. Kör du på en mediespelare av något slag, så bör det finnas en repeterfunktion på den.


/ Kiwi
 

M7_21

Aktiv medlem
Repeat brukar finnas på de flesta enheter. Vad skall du spela upp den på?
Är det en kortare film <2min eller nåt? Isåfall hade jag skapar en 10ggr så lång film, som i sin tur upprepar sig. Ibland blir det en "glapp" och skärmen fladdrar till när uppspelaren/tv ska ladda in den nya filmen om man ställt in den på repeat.
Filmen kommer bli ca 6 minuter lång. Det är flera filmer som ligger efter varandra och ska senare visas på en mässa. Just nu vet jag inte om det finns en uppspelare på plats som har loop-funktion eller ej. Får besked om det under kommande vecka hoppas jag.

Om det inte finns måste jag göra en DVD (forntid…) som kan loopas. Tack för ditt svar!
 

M7_21

Aktiv medlem
Att få en film att spelas upprepade gånger har inget med redigeringsprogrammet att göra. Det löser man i efterhand.

Kör du på en dator, så är VLC ett gratis och bra program som spelar upp »allt« och där man kan ställa in att filen ska upprepas. Kör du på en mediespelare av något slag, så bör det finnas en repeterfunktion på den.


/ Kiwi
Bra, ska kolla detta med VLC om det finns på den dator som ska användas på mässan! Annars kan jag ju bara ladda ner det.
 

BossonII

Medlem
Gissar att du spelar från Mac...

.. i o m att du nämner FCPX... så: Quick Time Player funkar utmärkt och tuggar i sig alla FCPX (Compressor) format... dvs du kan köra även Prores komprimering...
 

M7_21

Aktiv medlem
.. i o m att du nämner FCPX... så: Quick Time Player funkar utmärkt och tuggar i sig alla FCPX (Compressor) format... dvs du kan köra även Prores komprimering...
Jodå, jag kör Mac med FCPX men misstänker att filmen ska spelas upp på en pc under mässans gång, ska kolla om den har QTplayer också, det skulle ju underlätta verkligen, tack för tipset!
 

BossonII

Medlem
Pc...

.. finns massor med spelare för PC. Är inte hemma i Windowsträsket men kolla bara vilken container samt compression som funkar bäst. Har kunder som plockar med sig nån bas-bärabar-wintel-maskin till mässorna och kör filmer jag gjort. Senaste gången orkade den inte tugga sig igenom en CD-komprimering för 1080 p... Men de flesta 'dvd-spelare' funkar direkt med USB-minne numer. Så även många monitorer. Välj modell lite snabbare USB-minne.
 

M7_21

Aktiv medlem
.. finns massor med spelare för PC. Är inte hemma i Windowsträsket men kolla bara vilken container samt compression som funkar bäst. Har kunder som plockar med sig nån bas-bärabar-wintel-maskin till mässorna och kör filmer jag gjort. Senaste gången orkade den inte tugga sig igenom en CD-komprimering för 1080 p... Men de flesta 'dvd-spelare' funkar direkt med USB-minne numer. Så även många monitorer. Välj modell lite snabbare USB-minne.
Tack, bra att tänka på! Får besked i nästa vecka vad som gäller beträffande pc-version, tror (tyvärr) inte det blir en Mac vilket hade underlättat mycket för min del.
 
ANNONS