Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försvunna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Björne62

Medlem
Jag har precis köpt en ny Canon 7D mark 2 och varit ute och fotat i två dagar på två olika ställen.
Igår när jag skulle föra över bilderna till datorn så hade första dagens bilder försvunnit och dom första bilderna från dag två likaså. Jag har använt samma minneskort båda dagarna och jag har sett på bilderna i kameran, så dom har funnits där.
Att jag skulle ha kommit åt knappen "radera" låter lite konstigt då man måste bekräfta raderingen.
Vad kan det vara för fel? Går det på nåt sett att få tillbaka bilderna?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du kan återskapa minneskortet via Photorec, som är öppen källkod och gratis att använda sig av. Använd inte minneskortet förrän bilderna är återskapade. Lägg inte programmet Photorec på minneskortet, utan lägg Photorecmappen på skrivbordet istället.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu hjälper det inte denna gången, och kanske var handhavandefel eller annat, men till nästa gång så kan jag tipsa om att din kamera har dubbla minneskortplatser.

Det innebär att du kan foto till bägge platserna och få en "automatisk" backup om något av korten fallerar, försvinner, eller på annat sätt tappar bilderna.

Jag vet inte om du kör RAW, men om du gör det så är det vanligt att man låter det ena kortet spara RAW-filen och det andra kortet spara JPEG-filen.
 

Björne62

Medlem
Jo jag vet att den har två minneskortplatser men har bara cf-kort än så länge.
Men ska väl införskaffa ett annat också.
 

iSolen.se

Guest
Nu hjälper det inte denna gången, och kanske var handhavandefel eller annat, men till nästa gång så kan jag tipsa om att din kamera har dubbla minneskortplatser.

Det innebär att du kan foto till bägge platserna och få en "automatisk" backup om något av korten fallerar, försvinner, eller på annat sätt tappar bilderna.

Jag vet inte om du kör RAW, men om du gör det så är det vanligt att man låter det ena kortet spara RAW-filen och det andra kortet spara JPEG-filen.
Det ska förstås inte behövas, det som händer var väldigt ovanligt och är det fel på kameran / handhavandefel är det inte säkert det räcker.

Tycker TS ska anstränga sig till max för att reda ut vad som kan ha hänt. Jag har tagit typ en miljon bilder och inte sett det där problemet men har haft några kort som pajat men inte på det sättet. Det är en del besvär med backupkort. Man måste ta hand om och hålla reda två kort (vad gör du när det är fullt, stoppar i två nya?) och plötsligt sjunker förtroendet för hela systemet. Datorn eller disken man normalt brukar flytta bilderna till känns inte säkra så då blir det omedelbar backup. Sen rensar du bort hälften och vill du bevara det jobbet måste du uppdatera backupen. Ryggsäcken kan bli stulen...backup på annat ställe? Jag har varit där och ett tag reste jag med dubbla backupdiskar och det var ett evigt kopierande på kvällarna/nätterna. Kan man lita på sin backupdisk? Sin NAS? Brand?
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Jo, jag hålla med om att det aldrig är helt lätt att få till bra backupstrategier (och perfekt får man det nog aldrig).
 

Björne62

Medlem
Testade det som ni skrev och fick upp nåt som heter Wondershare Data recovery och det funkade men tyvärr så kostade det 330 kr. Men det var det värt.
Det andra programmet testdisk-7.0 hittade inte alls några bilder. Om jag nu gjorde rätt.

Hur som helst, tack för hjälpen
 
ANNONS