Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till Island landet Eld och IS

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasOman

Aktiv medlem
Hej alla fotografer.

Min far fyller 56 i Jan och han gillar landskapsfotografering så jag tänkte en resa för honom och mig till Island 1v borde vara perfekt. Jag undrar om någon har/vet en bra karta över populära ställen att fotografera på Island. så jag kan välja hotell på rätt sida av ön :)

Samt är det bäst att åka tidig vår el höst? är nyfiken på att fotografera norrsken.

Tack för all hjälp! Andreas Öman
 

ajoe

Aktiv medlem
Norrsken kommer ju i 11-årscykler och sådär i största allmänhet är vi på väg ut ur ett solfläcksmaximum nu, alldeles oavsett var man är. Dvs det blir gradvis mindre nu några år. Hösten är ju antagligen längre från midsommar och bjuder på ett annat mörker än våren.

Men ni kollar väl på spaceweather.com om kvällarna, då missade ni inte spektaklet i fredags.

När det gäller Island så är det mycket värt att inte bara vara i Reykjaviksområdet, även om Gullfoss och þingvellir naturligtvis är platser man bör ha varit på.

Men Europas största vattenfall, Dettifoss rinner ju ut norrut från Vatnajökull och den dalen bör man inte missa. Goðafoss är också imponerande.

Det är mycket roligare att bada i en liten heitapottur ensam med havet och fjället (t ex Grettislaug vid Akureyri) än i en engelsktalande blå lagun vid Keflavik.

Sedan kan man ju ge sig ut i "Obygdir" på riktigt dåliga vägar. Möjligheterna är många. Jag tror jag har tagit reda på tidigare att om man tänker sig att stanna två veckor så är det billigare att ta med sig egen bil med Smyril än att hyra, evt via Färöarna.
 

afe

Aktiv medlem
Själv blev jag väldigt sugen på denna trip när jag läste inlägget. Jag har varit på Island i april, och det var kanon (men rätt så varierande väder).
.
 

Bilagor

sodeto

Aktiv medlem
Hej,

absolut värt att resa till Island. Vi var där två veckor i juli för ett par år sedan.

Första veckan hade vi Akureyri som bas. Med hyrbil besökte vi bl.a Husavik, kännt för valsafarin (rekommenderas). Sedan "gjorde vi" Krafla-området, Myvatn mm.

Sedan flög vi till Isafjördur, uppe i "vänstra hörnet". Där väntade igen en hyrbil och under andra veckan körde vi sakta ner mot Reykjavik med små vägar och lämnade bilen vid flygfältet. Besökte bl.a Latrabjerg (tror jag det hette), ett paradis om man vill se lunnefåglar, tretåig mås mm. Också den röda stranden (Raudursand, Raudsandur eller nåt ditåt) finns i samma tarkter. Vägen ut till de här platserna är väldigt vacker och lite nervkittlande ställvis.

Det här är mina subjektiva tankar över platser värda att besöka, om man inte är intresserad av de vanliga överbefolkade turistfällorna.

Tommy S.
 
ANNONS