Annons

vsco eller mastin eller ngt annat

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
För mig som är i det närmaste analfabet vad gäller photoshop så undrar jag om vsco eller mastin eller ngt annat vore en god idé.
Nyligen fotograferade jag en familj i bekantskapskretsen. Ett antal bilder blev ok.
Brukar försöka få till en bild och sedan kopiera inställningarna till de andra som är liknande.
Jag vet hur jag kan synka dessa i Lightroom men känner att jag nog behöver lära mig mer.

Är det bara den hårda vägen som gäller, lära sig efterbehandlingen alltså, eller kan man ha nytta av dessa plugins?
 

Prauter

Aktiv medlem
Är det bara den hårda vägen som gäller, lära sig efterbehandlingen alltså, eller kan man ha nytta av dessa plugins?

Jag har provat någon äldre version av VSCO och tycker att det funkar ganska bra. Problemet är snarare att alla såna paket med presets kostar skjortan. Ofta finns det ganska bra presets att hitta gratis men det kan kräva lite googling.

Om du inte blir helt överens med Lightroom och gärna provar plugins kan du börja med Nik Collection som är gratis sedan Google tog över. Det är nog inte enklare än Lightroom men det inkluderar ju en massa presets om man vill leka med det.
https://www.google.com/nikcollection/
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag har provat någon äldre version av VSCO och tycker att det funkar ganska bra. Problemet är snarare att alla såna paket med presets kostar skjortan. Ofta finns det ganska bra presets att hitta gratis men det kan kräva lite googling.

Om du inte blir helt överens med Lightroom och gärna provar plugins kan du börja med Nik Collection som är gratis sedan Google tog över. Det är nog inte enklare än Lightroom men det inkluderar ju en massa presets om man vill leka med det.
https://www.google.com/nikcollection/
Bra råd! Jag insåg också att jag har några andra plugins som jag borde utforska mer. Samt att Mastin, och även vsco, kostar en del. Kollade mer på nätet och läste lite tester. Många är lyriska över resultatet med Mastin men jag har lite svårt att se att det är så jättebra. Blev också med i deras grupp på Facebook. Trevlig stämning med många uppmuntrande ord till medlemmar som lägger upp bilder och ber om kritik. Nästan för bra...
Frågor om vilken variant som är bättre Porta eller Fuji. Och jag ser knappt någon skillnad...
Så jag insåg att det nog inte var något för mig.

Mest ställde jag väl frågan för att jag letade lite efter en genväg. Men det finns inga genvägar. Man måste lära sig själv.
 
ANNONS