Annons

Reikan FoCAL, dåligt resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Glad i hågen köpte jag detta program...
Läst en del om det och folk verkar nöjda. Verkade smidigt att enkelt kunna justera själv med datorns hjälp.
Problemet är att resultatet blir illa, riktigt illa!
FoCAL kan tex föreslå ett värde på +15, med resultat att det fokuserar helt åt fanders och blir suddigt. Använder jag "klassiska hjälpmedel" såsom linjal etc, så hamnar jag på kanske +4.
Dvs ingen liten skillnad direkt.
Har testat på 3st olika objektiv, med ungefär lika dåligt resultat på samtliga.
Är det så illa med det här, eller gör jag ngt riktigt fel?

Kör med en EOS 70D.

/Tobbe
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Låter som en bugg eller användarfel. Jag har kört med den på PC ett tag och får bra resultat. Kör du mac? Hur ser kurvan ut och före/efter bilden man ska utvärdera? Har du rätt avstånd till målutskriften. Är den parallell med kameran och slät? Har du bra belysning?
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Använder PC.
Kört med 50x brännvidd enligt manual. Även testat med andra avstånd utan ngn skillnad.
Det sjuka är att den sprider fokuspunkterna rätt rejält. Ibland så illa att programmet säger ifrån då det blir för okonsekvent.
Blir likartat resultat på samtliga objektiv, så går inte att härleda ngnstans till ett taskigt objektiv. Enda som är kvar då är om kameran är vissen, men det har jag svårt att tro.

Belysningen kan vara ett problem, men tycker det borde funka. Ligger slutartidsmässigt inom det spann som skall vara ok gällande det EV som efterfrågas.
Däremot tycker jag väl själv att det är liiite mörkt, men säger programmet det är ok borde det väl vara så?
Har en liten halogenspot riktad mot målet, kanske behövs mer? Påverkar det så mycket isf?
När den väl kör hela testet så är det okonsekvent gång till gång. Ena testet kan bli +8 och nästa +14 utan att jag rört ngt, enbart startat om testet igen.
Andra felkällor kan vara utskriftskvaliten?
Utskrivet på laserskrivare av hemmamodell. Behövs mer?

Har testat dot tune, men tyckte inte det blev ngt vidare resultat av det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Klagar programmet inte på ljuset borde det inte bero på det. Utkskriftskvaliten borde kvitta. Jag körde ut på en laserskrivare på vanligt papper.
Ostadigt stativ?, Kulhuvud ostabilt. Vibrerande golv. Finns många felkällor tyvärr.
Testat andra objektiv?

/Stefan
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Testat 3st olika objektiv med liknande resultat. Ngt lite bättre, ngt lite sämre.
Stativet är väl inte det bästa, så vibrationer kan säkert finnas. Får försöka med ngt annat sätt att fixera kameran och testa också.
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har tänkt tanken på att kameran kan vara det som strular jag också.
Problemet är hur man lyckas klura ut det...
Finns fortfarande garanti på den, men vill ogärna skicka iväg utan att på ngt sätt konstatera felet.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Nyfiken på om du fått det att funka bättre. Jag sitter och surfar runt efter erfarenheter från andra innan jag köper programmet och jag blir självklart lite tveksam när du är så missnöjd.

Jag har läst åtminstone delar av manualen och undrar lite över främst en sak. Du skriver att den sprider fokuspunkterna, men jag får intrycket av att kameran ska vara inställd på att bara använda en punkt under testet. Det står inte rätt ut, men det står att man om man vill kan använda någon annan punkt än den i mitten, vilket jag tolkar som att det bara är en som ska användas.

Sedan vill de att man ska använda matt papper och bläckstråleskrivare. Du kör laser. Vad för papper? Kan det vara så bra att du har ett lite buckligt papper och kameran vimsar till det genom att fokusera på olika ställen? Ingen aning om det är svaret, men det vore ju bra om du fick det att funka, så att jag efter det vågar köpa och använda själv.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Man ska bara kalibrera mot centerpunkten. Programmet ändrar inte detta i kameran/kan känna av. Däremot tror jag den ändrar själv till största bländaren. Men här sätter jag bländaren själv för att minimera felkällor
 

hne

Aktiv medlem
Har du damm på AF-sensorn? Det fick jag och då hamnade fokus överallt utom rätt. 3s med gummituta och fokus blev sitt vanliga jag igen.
 

lofling

Aktiv medlem
Testat 3st olika objektiv med liknande resultat. Ngt lite bättre, ngt lite sämre.
Stativet är väl inte det bästa, så vibrationer kan säkert finnas. Får försöka med ngt annat sätt att fixera kameran och testa också.
Det tror jag säger sig självt att om du har vibrationer så lär resultatet bli därefter. Behöver ju iofs nödvändigtvist inte vara huvudproblemet men det underlättar inte felsökande i alla fall med eTT dåligt stativ och huvud.
 
ANNONS