Annons

Hur minskar jag bilderna utan att förlora skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårran

Aktiv medlem
Mycket frustrerad när mina bilder som är (enligt mig) skarpa och fina ser suddiga ut när jag laddar upp dem på t ex FS. För tillfället använder jag "ändra bildstorlek" och minskar storleken genom att minska antalet pixlar, jag misstänker att det finns bättre sätt som jag inte känner till? jag har elements 7.
Mycket tacksam för tips!
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej, jag använder samma teknik för att minska bildstorleken men sedan skärper jag upp dem lite med oskarp mask för att få tillbaka skärpan. Du kan inte krympa bilden utan att förlora i skärpa så den får man återställa igen.
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag kan inte Elements så bra. Men i CS3 väljer man "Bicubic sharper" i "ändra bildstorlek" för att behålla skärpan när man förminskar bilder.
Vet dock inte om det ser likadant ut i Elements.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mycket frustrerad när mina bilder som är (enligt mig) skarpa och fina ser suddiga ut när jag laddar upp dem på t ex FS. För tillfället använder jag "ändra bildstorlek" och minskar storleken genom att minska antalet pixlar, jag misstänker att det finns bättre sätt som jag inte känner till? jag har elements 7.
Mycket tacksam för tips!
Att skärpa en bild är det sista steget till en färdig bild. Dvs redigerar du, förstorar eller förminskar en bild, ska du alltid skärpa upp den innan den presenteras.

/Stefan
 

thefotografen

Aktiv medlem
Hur gör man i Lightroom för att få ut skarpa förminskade bilder? Sker skärpningen i bakgrunden när man exporterar ut förminskade bilder?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja, när man exporterar så kryssar man i om man ska ha efterskärpning.
Då kan man bestämma vad efterskärpningen ska vara till. Finns 3 alternativ med 3 styrkor. Skärm, Matt och glatt fotopapper samt låg, normal och hög skärpning.

Skärpningen är bra tycker jag. Är lånad från ett plugin till photoshop som varit populär. Kommer inte på pluginet namn dock just nu.

EDIT: Pixel Genius's PhotoKit Sharpener hette den. Kostar visst $100 fristående

/Stefan
 
Senast ändrad:

Mårran

Aktiv medlem
Tack för svar, det löste en del av problemet...pinsamt att inte ha tänkt på själv...
Fortfarande blir bilden dock oskarp när jag laddar upp den på FS. Bläddrar fram och tillbaka mellan bilden i PS och den uppladdade bilden, det är en ENORM skillnad. Någon som vet hur jag fixar det?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vet inte hur bilderna här på FS funkar, men den kanske komprimerar den när du laddat upp bilderna?
Eller värre, förminskar dom automatiskt.

/Stefan
 

js1

Aktiv medlem
Inte den blekaste...Hoppas någon har en förklaring, och ännu bättre: en lösning.
Vilken bildstorlek väljer du när du skalar ner dina bilder?
Välj 640 pixlar för längsta sidan (eller 1024 om du vill göra den förstoringsbar) Sen lägger du på oskarp mask med värdena 140/0,3/1
(det första värdet, 140 kan du variera lite mellan 120 till 180 men 140 funkar rätt hyfsat.

Sen ska du se att det blir "drag" i dina bilder oxå!!
 

bildsten

Aktiv medlem
Inte den blekaste...Hoppas någon har en förklaring, och ännu bättre: en lösning.
Här kanske:
http://www.fotosidan.se/cldoc/imageupload.htm

Tänk på att resultatet blir bäst om du utgår från en oskärpt bild när du ska göra en förminskning (kallas även omsampling). När bilden sedan är i rätt storlek görs en efterskärpning. Ett utgångsvärde i PS för bilder i de storlekar som är aktuella på FS kan vara tröskel/treshold 2, radie/radius 0,3 eller däromkring och värde/amount 100 - 150 %. Det finns säkert de som kommer att ha synpunkter på det, men smaken är som bekant delad. Själv gillar jag inte synliga spår av skärpeverktyget.

Men olika bilder kan behöva olika skärpning. Och, vilket kan vara värt att tänka på, det är bara bilder som är i grunden skarpa som kan skärpas med gott resultat. Oskarpa bilder kan hyfsas till med diverse knep, men skarpt blir det aldrig.
 
ANNONS