Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 10-22 + EOS 10D = sant!

Produkter
(logga in för att koppla)

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag har en längre tid frågat mig om det skulle vara möjligt att modifiera Canons EF-S 10-22 supervidvinkel så att den passar på 10D, speciellt då andra har visat att både 18-55 och 17-85 faktiskt kan anpassas för 10D.

Efter lite påskpyssel kan jag nu besvara frågan med ett ja, det är möjligt (med en liten begränsning). Det fungerar för övrigt lika bra på 10D som D60.

Då jag tänkte att detta kan vara av intresse för andra, har jag lagt en fullständig beskrivning av hur man går tillväga på min webbsida: http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/.

/Daniel
 

Bilagor

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
dano skrev:
Jag har en längre tid frågat mig om det skulle vara möjligt att modifiera Canons EF-S 10-22 supervidvinkel så att den passar på 10D, speciellt då andra har visat att både 18-55 och 17-85 faktiskt kan anpassas för 10D.
Nu fattar jag inte...passar inte 10-22 till 10D...? Varför?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: Re: Canon EF-S 10-22 + EOS 10D = sant!

danielstenholm skrev:
Det objektivet har ju EF-S fattningen.
Precis som kitobjektivet 18-55, och passar därmed endast 300D, 20D och 350D.

/Daniel
Så de passar inte till D30, D60, eller 10D? Märkligt...

Men du kanske kunde tjäna en hacka på att bygga om andras gluggar!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Canon EF-S 10-22 + EOS 10D = sant!

Calle S skrev:
Så de passar inte till D30, D60, eller 10D? Märkligt...
Nej, inte alls märkligt. Canon har anpassat speglen i 300D, 20D och 350D efter APS-C formatet. Därigenom kunde de göra en mindre spegel och få mera utrymme in i huset. EF-S sticker således in i huset en bit (short back focus, tror jag den korrekta benämningen är, vilket kanske låter illa/negativt). Speglen slår således i om man skulle få för sig att försöka montera dessa (som fö. inte går pga. en gummiklack). Men eftersom daniel har monterat bort delar av objektivet, så funkar det och man "slipper" köpa nytt hus. Trodde inte det fungerade med 10-22 pga. det bakre elementets placering. Men men, där ser man.
 

edovan

Aktiv medlem
Känns det inte lite nervöst att den innersta linsen nu sticker ut utanför objekivet?

Sedan fattar jag inte riktigt pängen med den där ståltråden som ligger längst fram. Hur ska den kunna hindra att man zoomar för långt???
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo, jag hade nog känt mig lite orolig..

Eftersom frontlinsen rör sig framåt (några mm.)när du zoomar ut, så antar jag att tråden skall förhindra att utzoomning sker till 10mm. Alltså fungerar tråden som en dämpning av zoomrörelsen mellan frontlins och filter. Således måste man ha ett filter på objektivet (en förklarande bild på det hade nog inte varit dumt).
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: Re: Re: Re: Canon EF-S 10-22 + EOS 10D = sant!

Jeppe skrev:
Nej, inte alls märkligt.
Jag menade inte att det var märkligt ur ett rent tekniskt perspektiv, utan snarare att det kanske är lite trist för de som inte tycker sig behöva byta från 10D till 20D bara för att kunna använda t.ex en 10-22.

Men det fixar ju Daniel;-)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Japp, jättetrist. Man kan tycka att Canon borde ha tänkt på det där med speglen innan. För den som vill ha viiidvinkel på 10D så finns det dock lite alternativ nuförtiden.. Tamron 11-18 (tror jag det var) Tokina och Sigma 12-24.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Jo, jag hade nog känt mig lite orolig..

Eftersom frontlinsen rör sig framåt (några mm.)när du zoomar ut, så antar jag att tråden skall förhindra att utzoomning sker till 10mm. Alltså fungerar tråden som en dämpning av zoomrörelsen mellan frontlins och filter. Således måste man ha ett filter på objektivet (en förklarande bild på det hade nog inte varit dumt).
Det är lätt att missa det uppenbara när man skriver själv, har nu förtydligat texten och lagt till en bild. Din tolkning är för övrigt helt korrekt, tråden stoppar linsens rörelse lite före zoommekanismen skulle ha gjort det.

/Daniel
 

sarnor

Avslutat medlemskap
edovan skrev:
Känns det inte lite nervöst att den innersta linsen nu sticker ut utanför objekivet?
Det bakre linselementet sticker bara ut någon millimeter som mest, ungefär lika långt som elkontakten. Sedan är avståndet mellan linsen och spegeln faktiskt nästan den samma för ett vanligt objektiv monterat på ett filmhus.


Sedan fattar jag inte riktigt pängen med den där ståltråden som ligger längst fram. Hur ska den kunna hindra att man zoomar för långt???
Linsens frontelement rör sig utåt när man zoomar in, tråden ligger mellan filtret och linsens rörliga del och hindrar fullt utslag.

/Daniel
 
ANNONS