Gammal 2012-08-04, 10:35   #1

Fråga Geotag
Hur kan man få upp platsen på en karta på geotaggade bilder? Funktionen finns inte i photoshop vilket är dåligt. Jag försöker knappa in koordinaterna i google maps men det hamnar inte på rätt ställe ändå. Laddar jag upp bilden på fotosidan i mitt album så visar kartan där dock rätt, hur ska man göra???? Har massor med bilder som jag vill veta exakt vart de är tagna.

Mvh Leif
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-04, 23:23   #2

Skaffa Lightroom 4, som visar på kartan om du har koordinaterna med i exif.
Annars kan du skapa koordinaterna genom att dra och släppa bilden på kartan i LR4.
Om kameran inte registrerar GPS-kordinater kan man spela in en gpx-fil med t.ex en geotracker eller en vanlig löparklocka medan man fotar,sedan läsa in filen i LR4 och därefter autotagga bilderna.
Det finns säkert många andra program som också gör jobbet.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-05, 14:16   #3

Ventures skrev: Skaffa Lightroom 4, som visar på kartan om du har koordinaterna med i exif.
Annars kan du skapa koordinaterna genom att dra och släppa bilden på kartan i LR4.
Om kameran inte registrerar GPS-kordinater kan man spela in en gpx-fil med t.ex en geotracker eller en vanlig löparklocka medan man fotar,sedan läsa in filen i LR4 och därefter autotagga bilderna.
Det finns säkert många andra program som också gör jobbet.
Tack, men jag vill inte ha Lightroom, jag har photoshop, känns inte så angeläget att skaffa Lightroom bara för att få upp bilderna på en karta. Finns det inget onlineprogram eller nåt som kan läsa in bilderna?
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-08, 15:44   #4

PIcasa borde klara det, t.ex.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
geotag

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:47.