Annons

RAW-format med Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

BloodyIdiot

Medlem
För några månader sedan införskaffade jag mig en Nikon D7000.
Jag har inte haft tillgång till någon bättre kamera tidigare, men nu tänkte jag prova att arbeta i RAW-format. MEN jag har inte riktigt kommit underfund med hur man ställer in det på kameran.
Eller behöver jag ett speciellt program för det?

Och, behöver jag något insticks-program till PS3 för att kunna efterbehandla bilden?


Tacksam för svar! :)
(Är ingen teknik expert, så gärna enkla ord)
 

Micke30AF

Aktiv medlem
Hej,

När du ställer in kameran för sk RAW filer går du in i fotograferingsmenyn (Menyknapp > meny med kamera som symbol > Bildkvalité > Väl RAW eller NEF) Vet ej exakt hur det ser ut i din meny.

Camera Raw stöder inte D7000 i CS3, skulle tippa på att du "minst" behöver senaste versionen av Camera Raw för CS4 för att klara den uppgiften...tyvärr...
Om du vill konvertera bilderna till tex TIFF så kan du göra det i tex Nikon View.

Hoppas du fått svar på dina frågor.
 

j2^

Aktiv medlem
För några månader sedan införskaffade jag mig en Nikon D7000.
Jag har inte haft tillgång till någon bättre kamera tidigare, men nu tänkte jag prova att arbeta i RAW-format. MEN jag har inte riktigt kommit underfund med hur man ställer in det på kameran.
Eller behöver jag ett speciellt program för det?

Och, behöver jag något insticks-program till PS3 för att kunna efterbehandla bilden?


Tacksam för svar! :)
(Är ingen teknik expert, så gärna enkla ord)
Ett litet tillägg. Du kan egentligen inte redigera råfilerna ALLS i någon version av Photoshop (eller annat program), man måste konvertera dem till TIFF/DNG/Liknande innan de faktiskt går att redigera i PS eller liknande.

Detta är det som råkonverteraren tar hand om till díg.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
För några månader sedan införskaffade jag mig en Nikon D7000.
Jag har inte haft tillgång till någon bättre kamera tidigare, men nu tänkte jag prova att arbeta i RAW-format. MEN jag har inte riktigt kommit underfund med hur man ställer in det på kameran.
Eller behöver jag ett speciellt program för det?

Och, behöver jag något insticks-program till PS3 för att kunna efterbehandla bilden?

Tacksam för svar! :)
(Är ingen teknik expert, så gärna enkla ord)
Nedanstående är en förenkling, men en som jag hoppas gör de tydligare:

Börja som sagt med att ställ in att använda råformat i inställningsmenyn (beskrevs tidigare i tråden). Notera att du kan välja att spara både råfiler och färdiga jpeg-bilder parallellt, det är ju ett bra alternativ i synnerhet nu när du börjar komma underfund med att bearbeta råfiler.

Grejen med en råfil är att det inte är en färdig bild - det är en fil med de data som behövs för att skapa en bild. Så själva råfilen i sig själv är som ett halvfabrikat medan jpeg-filen är en färdig bild. Att fota med råformat handlar om att göra färdigt bilderna (efter eget huvud) i datorn istället för att göra det direkt i kameran. Det ger dig lite mer styrning över hur bilden blir.

Det här innebär bland annat att råfiler från olika kameror skiljer sig en smula åt och att äldre program (som CS3) inte alltid kan tolka råfiler från nyare kameror. Nu uppdateras programmen vartefter, men just en så gammal version som CS3 har de så vitt jag vet slutat uppdatera vid det här laget.

Med din kamera (på CD-skivan) följer ett väldigt enkelt (snudd på primitivt) program för att skapa färdiga bilder ur råfiler - ViewNX. Du kan även ladda ned senaste versionen från Nikons webb:
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/48970

Sedan finns det ett stort antal program för att öppna råfiler, dels som tillägg till Photoshop och Photoshop Elements, men även program som är specialgjorda för just råfiler som Apple Aperture, Adobe Lightroom, Capture One, Bibble och många fler.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Har du CS3 så kan du ta ner Adobe DNG converter gratis från Adobe och konvertera alla d7000 rawfiler från NEF till DNG istället så läser ditt CS3 rawfilerna.
 

BarfotaBitte

Ny medlem
Ett litet tillägg. Du kan egentligen inte redigera råfilerna ALLS i någon version av Photoshop (eller annat program), man måste konvertera dem till TIFF/DNG/Liknande innan de faktiskt går att redigera i PS eller liknande.

Detta är det som råkonverteraren tar hand om till díg.
Hmm.. Arbetade ett tag på samma område som en som jobba som lärare i mode fotografering på högskolan & fotograf för ett musée, som tipsade och visade mej hur man arbetar med raw i photoshop, minns inte vilken version av photoshop de va, men han menade att de skulle gå bra. Även en annan fotograf på mitt nuvarande jobb som menade att de skulle gå bra med fler versioner.
Däremot så funkade de inte att arbeta med raw i en vääldigt gammal home version som jag hade/har.

Eller e de jag som har missuppfattat ngt?

Sen så spanar jag på vilket photshop program jag ska investera i. Någon som har ett tips? Inte för dyrt. Jag har varit beredd på att lägga ut10000 men har omvärderat det lite.
 

j2^

Aktiv medlem
Eller e de jag som har missuppfattat ngt?

Sen så spanar jag på vilket photshop program jag ska investera i. Någon som har ett tips? Inte för dyrt. Jag har varit beredd på att lägga ut10000 men har omvärderat det lite.
Japp, du har missuppfattat något. Du kan ALDRIG läsa in en råfil i Photoshop eller något annat redigeringsprogram.

men som sagt, råomvandlaren omvandlar råfilen till en TIFF eller DNG som går att redigera. Att du som användaren kanske inte MÄRKER att det är det som sker bakom kulisserna är en annan sak.

Det finns egentligen bara tre Photoshop som går att köpa nu. Elements 9, Photoshop CS5, Photoshop Extended CS5.

Samtliga fungerar utmärkt.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Japp, du har missuppfattat något. Du kan ALDRIG läsa in en råfil i Photoshop eller något annat redigeringsprogram.

men som sagt, råomvandlaren omvandlar råfilen till en TIFF eller DNG som går att redigera. Att du som användaren kanske inte MÄRKER att det är det som sker bakom kulisserna är en annan sak.

Det finns egentligen bara tre Photoshop som går att köpa nu. Elements 9, Photoshop CS5, Photoshop Extended CS5.

Samtliga fungerar utmärkt.
DNG-formatet (Digital Negative) är ett öppet arkiveringsformat för råfiler från digitalkameror, jag sparar mina RAWfiler direkt i DNG i kameran (Pentax)
De konverteras inte om från annat format(Pentax RAW)... mig veterligen, utan sparas omedelbart i DNG.

Citat: DNG is the only raw image format for which industry-wide buy-in is being sought. It is based upon, and compatible with, the ISO standard raw image format ISO 12234-2, TIFF/EP, and is being used by ISO in their revision of that standard. (See the Standardization section, below.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format

Skulle jag spara dem i Pentax RAWformat skulle jag behöva använda Pentax urusla RAWprogram.
Ett sämre program har jag sällan använt, kanske sex-tio lösa fönster som överlappar varandra, otroligt svårt att se ergonomin i det.
 

j2^

Aktiv medlem
Gucko;1681825x) De konverteras inte om från annat format(Pentax RAW)... mig veterligen sa:
Nej. Kameran konverterar bara resultatet internt utan att du märker av processen. Men resultatet blir ju detsamma så att säga.
 

j2^

Aktiv medlem
DNG är mig veterligen ett RAWformat:)

det är väl till mångt och mycket en definitionsfråga, men det är ju inte råsensordata i en DNG fil, men det är en förlustfri representation av det.

Jag köper dick rakt av att en dng som produceras direkt i kameran har en del fördelar som du inte får med tredjepartsverktyg, gissningsvis vet ju tillverkaren själv bäst yur datastrpmmen skall tolkas.
 
Senast ändrad:
ANNONS