Annons

Island

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Har länge velat åka till island. Så länge jag minns faktiskt. Jag vill åka dit och fota allt som fins där.

Har inte kollat så väldigt mycket på det och vet inte hur man ska lägga upp det hela riktigt.

Att flyga dit är inte dyrt ca 2000kr t/r
Sen är det boende. Ska man tälta? eller hyra rum eller vad är bäst?

Det är ju väldigt fotovänligt och ganska tätt mellan alla fina ställen vad jag förstått det. Ska man koncentrera sig på ett begränsat ställe ändå eller vad är lämpligast?

Är hyrbil ett måste om, man vill fota 5-7 dagar?

Det är dyrt tydligen att hyra bil där och jag gillar att resa billigt. samma gäller boende. Är det campingvänligt vore det bra.

Finns det campingplatser som man kan bo på och sen utgå därifrån med dagsturer?

Är det reykavik som man brukar utgå ifrån när man är på island?

Många frågor men är det någon som varit där och fotat så skriv gärna några rader om hur det var och hur ni la upp det

Tack
/andreas
 

PeterWem

Aktiv medlem
T-sprit, gas osv får inte transporteras i flyg utan särskild förpackning i DGR-konstens alla regler. Man behöver alltså leta reda på det i Reykjavik. T-sprit är fruktansvärt dyrt på Island.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det är väl 30 år sedan jag var där senast. Den gången hade jag och min fru en LandRover som jag campinginrett så att det gick att sova i den, förvara och äta mat samt laga mat på ett Trianga-kök upphängt på bakdörren. T-spriten förvarades i en jeepdunk tillsammans med en för bensin framtil och ytterligare en för bensin baktill.

Fotoutrustningen hade sina platser också i skåp och lådor under bordet/ena sängen. Vi åkte med Smyril Line från Hanstholm och den färjelinjen går fortfarande men med ny båt. Det var inte billigt då och är det nog inte idag heller och om uppehållet bara skall vara 5 - 7 dagar tror jag inte det lönar sig utan blir nog billigare att hyra bil. Vi var där fyra veckor och körde ca 350 mil kors och tvärs på ön. Se upp med älvöverfarter! Är det mycket vatten så gör det på morgonen innan dagens smältvatten kommer.
 

A.A.

Aktiv medlem
5-7dgr för allt som finns där får du nog ligga i :)
Skulle rekommendera att du tar 1:ans motorväg hela vägen till jökulsarlon, borde bli lagom för 5-7dgr, finns mycket längs den vägen. Jag skulle definitivt hyrt bil.
Du hyr boende eller campar längs vägen, Reykavik inte mer än att du vill vara i Reykavik, flygplatsen är i Keflavik så en bra bit bort.

Fantastiskt natur, vill dit igen, både till vinter och sommarlandskapen.

Fråga på om du vill, var där i februari så förmodligen inte samma säsong som dig.

Mvh Artur
 

PeterWem

Aktiv medlem
För att hitta bra platser att fota kan man söka igenom fotografers bloggar. Jag skrev ned alla platser Terje Hellesö har i sin blogg och sorterade ut därefter. Man finner därefter platser längs med vägen att spontanfotografera.

Det finns en vulkan man kan hissas ned i för 2000 kr och traska omkring i 15 minuter om man vill det. Har bilder därifrån på min sida. Hade behövt fyra timmar där.
 

auroraua

Ny medlem
Boende är dyrt, jag bor själv på Island och läste för ett tag sen om någon bonde som hyste folk gratis, dock kan jag inte komma ihåg var eller vem (var på facebook). Sen kanske om du stannar längre så finns det kanske möjlighet att arbeta någon stans.
Kolla detta
http://farm.is
kanske är billigare.
Beror lite på vilken årstid du ska åka, tom juni kan vara rätt kallt och regningt.
Hotell och andra ställen att sova på kan vara väldigt uppbokade, så planera i god tid.
För 5-7 dagar hade jag begränsat mig till ett område eller så och hyrbil är nog bra.
Dock inte billigt.
Vissa cycklar också eller liftar, men vädret är inte alltid vänligt och på vissa platser kör det inte så*många bilar.
Camping platser finns överallt.
Bussar på Island åker till dem helsta ställena, men att ta sig därifrån är kanske inte alltid enkelt.
Det finns dagsturer från dem flesta ställen (tror jag).
Men jag hade försökt hyra en bil, på*vissa ställe går det bara bussar en gång om dagen.
Du kan alltid kolla
straeto.is
 

Wolfgang

Aktiv medlem
5 dagar är rätt kort. Då behöver Du bil för att se något. Och att hyra bil är dyrt. Å andra sidan kan Du tälta på campingplatser. Att tälta utanför dessa får man inte. Du kan hyra den minsta bilen, men Du får då bara köra på riksväg 1 som är asfalterad. På 7 dagar hinner Du runt riksväg 1. Annars skulle jag rekommendera den södra delen av Island.
Alternativ är att Du bor i Reykjavik på camping och tar organiserade bussturer med guide, men det blir kanske inte billigare än att hyra bil. Hyrbil får Du beställa hemifrån i god tid i Keflavik (flygplatsen).
Hyr Du bil, tanka alltid i god tid! Speciellt i norr saknas bensinmackar.
Jag har varit på Island i början av juni 2013 och det var helt fantastiskt. Priserna är som i Sverige. Under mina dagar hade jag inte regn, men Du måste vara beredd på regn och vind.
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack för tipsen allihopa.

Varför finns inte multicitat ?

5-7 dagar var bara ett exempel. Jag vet inte exakt hur länge jag kommer vara borta. kanske det blir 7-10 dagar också.

Att hyra bild blir det. At åka guidade turer med buss har jag ingen lust med. Vill inte ha den tidspressen när jag fotar. Dom åker säkert inte när ljuset är som bäst heller.

Då jag är en ganska bekväm fotograf så vill jag inte behöva vandra så långt för att fota. Läste någonstans att det ska finnas en väg man kan åka på där man upptäcker fotomotiv hela tiden.
kanske det var ettans motorväg? har för mig det var en lite större väg i alla fall.

Bo på campingplats längs vägen känns som ett riktigt bra alternativ tycker jag. passar mig perfekt faktiskt.

står det i kontraktet att man bara får köra på asfalterad väg med småbilarna?
såg att det var sjukt dyrt med hyrbil. eftersom jag reser ensam så blir ju det en ganska stor kostnad.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Grusväg tror jag inte det står eftersom jag själv kört på sådana, men däremot terrängvägarna där det krävs speciella bilar. Du kommer aldrig fram på dem ändå med en normal bil.

Finns någon speciell sandstormsförsäkring man kan hyra med. Jag hyrde ingen och hamnade i en sandstorm...
Fick ingen skit för det.

Avis hade två personer i kö när jag kom och skulle hämta bil. Hertz eller Eurocar hade 50 i kö.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
tack för tipsen allihopa.

Varför finns inte multicitat ?

5-7 dagar var bara ett exempel. Jag vet inte exakt hur länge jag kommer vara borta. kanske det blir 7-10 dagar också.

Att hyra bild blir det. At åka guidade turer med buss har jag ingen lust med. Vill inte ha den tidspressen när jag fotar. Dom åker säkert inte när ljuset är som bäst heller.

Då jag är en ganska bekväm fotograf så vill jag inte behöva vandra så långt för att fota. Läste någonstans att det ska finnas en väg man kan åka på där man upptäcker fotomotiv hela tiden.
kanske det var ettans motorväg? har för mig det var en lite större väg i alla fall.

Bo på campingplats längs vägen känns som ett riktigt bra alternativ tycker jag. passar mig perfekt faktiskt.

står det i kontraktet att man bara får köra på asfalterad väg med småbilarna?
såg att det var sjukt dyrt med hyrbil. eftersom jag reser ensam så blir ju det en ganska stor kostnad.
Ja, det står i kontrakt att man bara får köra på asfalt. Men vissa grusvägar är tillåtna dock kan vara besvärliga om man har en liten bil. På en grusväg fick jag punktering på 2 däck samtidigt, men hyrfirman ordnade detta utan kostnad. Det tog 3 timmar. Man får inte heller köra i sandstorm, eftersom lacken kan bli blästrad. Då finns det risk att försäkringen inte gäller.
Längs södra riksväg 1 som Du kan köra fram till Höfn hittar Du fotomotiv hela tiden
fram och tillbaka!
 

revox

Aktiv medlem
När jag hyrde bil stod det inget om att man bara fick köra på asfalt (tror det var hertz, eller avis...), däremot var det förbjudet att köra på F-vägar, d.v.s. vägar där 4wd rekommenderas. Om man ville kunde man köpa till en försäkring för stenskott, men jag upplevde inget problem med det eftersom det är ganska glest med bilar.

Väg 1 är huvudvägen men den är långt ifrån någon motorväg :) På södra delen av island är den asfalterad men på västra och norra delen av island består den av rätt mycket grusväg.

När jag kollade upp tältning för ett par år sedan kom jag fram till att det var tillåtet att tälta vartsomhelst förutom i nationalparker där det var förbjudet. Island är ju ganska öde så jag hade inga problem att hitta tältplatser (problem med tältpinnar kan det dock bli, inte lätt att få ner dom i stenlandskap... :) )
Om man skall tälta får man tänka på att det kan blåsa vansinnigt mycket, när jag var där sist trodde jag att min gamla landrover skulle blåsa omkull... :) (hörde sen att det var en husbil som blåst omkull). Det var dock på hösten, är kanske lite stabilare väder på sommaren.

Om du är där en begränsad tid (runt en vecka) så skulle jag satsa på någon dag i reykjavik sen åka och kika på geysrarna och gullfoss. Sen åka på väg 1 på södra delen fram till jökullsarlon, man åker förbi väldigt många fina platser.
Tror det var vid Vik det fanns en bra klippa att fota lunnefåglar på, sen finns en hel del vattenfall, t.ex. seljandsfoss och skogafoss.

Nu blir jag väldigt sugen att åka dit igen! Gärna med mer tid så man kan vara på varje ställe längre för att hinna få bra ljus.
 

L-G

Aktiv medlem
Jag har varit på Island fyra gånger sommartid och vill dit igen. Det blir lite upprepning av vad andra skrivit men här är mina erfarenheter:

Fotomotiven för en naturfotograf är oändliga, nästan överallt. Landet är större än vad man först får en uppfattning om från kartor, så 7 dagar är en kort tid. Du måste bestämma dig: Ska du ta resan som en rekognoseringsresa och "nosa" på så mycket som möjligt eller ska du koncentrera dig på ett område och se det mer noggrant. Båda har sina för- och nackdelar. Jag hade nog valt en översiktsresa första gången, för du vill garanterat tillbaka och kan då välja ett mera begränsat område. I vilket fall som helst så rekommenderar jag att hyra bil, även om det är dyrt. Tycker du det är för dyrt, så vänta ett år med resan och spara ihop lite mer pengar.

Om du ska ta en översiktsresa så följ ringvägen runt Island. Den är i hyfsat skick. 7 dagar kan verka som gott om tid, men det är det inte. Det blir massvis med fotostop. Min erfarenhet är att jag inte hinner längre än högst 20 mil om dagen med alla fotostop, men sånt beror ju på vädret och hur mycket man fotar. Ett bra alternativ är att flyga Reykjavik-Akureyri, hyra bil där och åka medurs längs riksettan till baka till Reykjavik (eller tvärt om). Man kan göra upp om att lämna bilen på annat ställe än man hämtade ut den.

Ska du koncentrera dig på ett mindre område kan jag föreslå sydkusten med östfjordana, Myvatn-området med Dettifoss, nordvästfjordarna eller Landmannalaugar (dit åker du med buss). Glöm inte "tursit-triangeln" Thingvellir, Gullfoss och Geysir-området (tar ungefär 1 dag). Mycket tursiter, men definitivt sevärt.

Hyr inte terrängbil första gången du är på Island. Det finns massor att se med vanlig bil.

Vädret på Island är ungefär som i svenska fjällen sommartid, med ett undantag: det är mycket blåsigare på Island, så om du ska tälta så måste du ha ett stormsäkert tält. Det kan komma stormar mitt i sommaren. Jag har varit med om två sådana. Det gick knappt att stå upp. Några entusiaster som cyklade fick kliva av cyklarna och med stor möda leda dem framåt mot vinden, på plan mark. Det stormar naturligtvis inte alltid, men det blåser som sagt mycket mer än i Sverige. Du kan ha (väldig) tur med vädret och få en vecka med solsken, men lika gärna få en vecka med regn och låga moln.

Det är numera gott om turister, framför allt i juli och augusti, så boka boende och bil i tid. Juni är lugnare. Oavsett när du åker så se till att du i förväg ordnat boende natten innan hemfärden.

Reykjavik är ingen märklig stad, även om man kan hitta fotomotiv där också.

Det finns en utmärkt hemsida om Island:
Islandsbloggen: http://www.islandsbloggen.com/
Den är proffsigt gjord, mycket omfattande och uppdateras dagligen. Det är en hel del politik men också väldigt mycket annat om natur och turism. Den har också sökfunktioner. Den sajten kan man fastna vid i timmar.

Är det verkligen så smart att åka ensam? Inte bara ekonomisk är det bättre att vara 2-3 stycken. På Island blir man snabbt medveten om att det är naturen som bestämmer, inte du.
 

t595sp

Aktiv medlem
Jag har varit till Island 5 gånger hittils och vill man inte campa tycker jag att vandrarhem är ett bra alternativ. Kostar i storleksordningen 180-200 kr per natt. Rabatt om man är medlem i Hostelling International. Medlemskapet betalar sig på bara några nätter i vandrarhem. Brukar vara bra standard. Kommer att åka igen i höst och denna gången tänker jag testa Blue Car rental som har fått bra omdöme som hyrbilsfirma. Värt att kolla! Och som någon sa tidigare. Fundera på om det är värt att åka ensam. Man bör förbereda sig på att det fort kan bli riktigt dåligt väder och det blåser alltid mer eller mindre.
 

andreostergard

Aktiv medlem
Är det naturfoto du är utefter kan du alltid vandra Landmannalaugar till Thorsmörk, tar ca 5 dagar om man är "långsam". Finns stugor längs med hela vägen så du kan ta dagsettaper med mycket fototid.

Just den sträckan är väl vad "alla" skall gå på Island, den vackraste leden enligt många tidskrifter och vanliga dödliga.
 

huricane4

Aktiv medlem
En liten bump....
Dom vanliga "turist" grejer är alla i närheten av Reykjavik och går å nå med diverse bussturer.
Vet dock inte vilken tidspress som råder....
Hyrbil är jättedyrt så vi köpte en bil istället
Här är vår reseblogg om du vill ha inspiration
https://roadtripinisland.wordpress.com/2014/07/25/forsta-dagen-pa-islandsresan/
och bilder:

https://www.flickr.com/photos/huricane4/sets/72157646192729401

https://www.flickr.com/photos/huricane4/sets/72157649691776138

Om du åker på sommaren kan jag rekommendera Hotell Edda
http://www.hoteledda.is/en

Är skolor som används som vandrahem
Billigt och med fantastisk frukost
 
ANNONS