Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag fyndat en raritet? Vollenda tessar 1:4.5 f~7.5cm

Produkter
(logga in för att koppla)

Lagerbäck

Ny medlem
Skulle vilja veta lite mer om slutaren som verkar va ovanlig då jag ej hittar någon info på nätet.NAGEL CARL ZEISS JENA TESSAR 1:4.5 f~7.5 cm COMPUR ... Hittade en exakt likadan men av märket leitz o den va DYR!! Hela kameran är i gott skick o den verkar fungera precis som den ska enligt min lilla kunskap. . Skulle vilja veta värde..

Har även en ROLLFILM-KASSETTE RADA helt ny i kartong med bruksanvisning. . Skulle vilja veta värde..
 

Bilagor

J. Patric

Aktiv medlem
Det är visst en 4x6 Nagel Vollenda för 127-film. En med Tessar blev såld nyligen på eBay for 400 kr.

http://www.ebay.de/itm/Sehr-schone-kleine-Nagel-Vollenda-mit-Tessar-aus-Stuttgart-/391153475092?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item5b12905e14

Nagel/Kodak Vollenda 3x4 med Leitz Elmar 3,5/5 cm är dyr eftersom leicadyrkarna gärna betalar mer för den. Ibland sätter säljarna fantasipriser som ingen vill betala.

Sedan, i början av 30-talet, köpte Kodak Nagelfabriken, och märket fortsatte som Kodak Vollenda, och efter något år började man tillverka Vollenda för 620-film istället, vilket krånglar till det för dagens användare.

Rada rullfilmskassetter för glasplåtskameror är ganska populära, och det är ovanligt många som har både förpackningen och instruktionerna kvar. De brukar gå för 200-400 kr på auktion. Jag har ett par stycken som jag planerar att testa.
 
ANNONS