Annons

hjälp med systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Har du ingen kompis som har en systemkamera från Canon? Då bör du be att få låna några objektiv så att du lär dig litet om hur olika brännvidder fungerar. Ett annat alternativ är att köpa det billigaste som finns begagnat: 18-55mm. Du kan säkert hitta ett sådant för några hundra här på fotosidan eller blocket. Ett sådant kan vara mycket bra för att få lite erfarenhet. De är dessutom inte så förfärligt usla som dess rykte, åtminstone inte om du undviker de äldsta.

Lycka till!

Per.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
jag beställde denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ef5018stm

och är jättenöjd :) fick den dagen efter så det va ett stort plus.


bilderna blir jättefina.

men nu när jag ska ta vissa produktbilder så lär jag backa en bit för att det ska bli bra.
avd skulle behövas som ett kompliment?

det stör mig inte så mycket men om jag ska skaffa ett andra objektiv vilket skulle det då vara?
vanliga modellbilder vart riktigt bra med det jag har nu :)

vill senare köpa ett sånt där litet fototält och då måste man väl vara ganska nära :)
Det är egentligen inte någonting du behöver komplettera för produktbilder. Bildvinkeln som femtio millimeter ger passar till alla produktbilder, även om man kanske ibland skulle vilja ha en ännu längre brännvidd för att få mindre perspektivverkan genom att just backa undan mer.

Och det gäller också när man vill fotografera i ett fototält. Man är i regel inte mycket nära, men det beror helt på storleken på föremålen. Om man vill ta små smycken, som örhängen eller ringar, då är man lämpligen rätt nära, för att de ska täcka stor del av bilden, men större saker tar man på lite längre håll.

Objektivet som du har köpt kan på närmaste avstånd, ungefär trettiofem centimeter, avbilda en yta stor som en tjugokronorssedel, och det är bra till allting som är ungefär så stort eller större.

Som tips kan jag nämna att fototält i regel är ganska bortkastade pengar. Det är svårare att få till en fin belysning i ett fototält än utan tältet, och många av de fototält som säljs har inte neutral färg på tyget, vilket orsakar blandljus, som kan vara mycket störande och sabba bilden rejält. Hittills har jag inte sett några riktigt bra produktbilder tagna i fototält. När man har lärt sig ljussätta är det lättare att jobba utan tält.

Jag tycker inte att du ska ta ett kortare objektiv för att få med mer på bilden. Att backa för att få med allt är metoden man använder, och många har längre brännvidd än femtio millimeter och backar ännu längre bort vid produktfotografering.

Det som kan behövas som komplement är om du ska ta mycket små saker, som ringar eller örhängen. Då är ett makroobjektiv det mest lämpliga, men du kan klara det med femtio millimeter och en närbildslins.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Pentax K-S2 med kitzoom 18-50 ger en vädertätad paketlösning och funkar inom din budget, ca 7 500 kr. Eller föregångaren K-50 med vädertätad zoom med längre räckvidd (18-135) för samma pengar. Men K-S2 har fördelen av vinklingsbar och vridbar LCD-skärm som kan vara praktiskt i en del situationer, och har uppgraderad elektronik i övrigt. Väldigt trevlig att använda, jag har en själv. Tar utmärkta bilder på autolägena, och den har många justeringsmöjligheter som gör att autolägena och bildfunktionerna kan anpassas efter eget tycke och smak gällande inställningar för skärpa, bildton, kontrast, färgmättnad och så vidare och så vidare... K-S2 fick ett utmärkt och bra betyg i Digitalfotos test och är ett rekommenderat köp, även till nybörjare.

Sedan så finns ju K-3 som är en utgången proffsmodell som säljs till fantastiskt pris idag (den är ersatt av K-3 II)... K-3 är en utmärkt kamera och har något mer avancerad autofokus, film och ljusmätningssystem än K-S2 och K50, men å andra sidan saknar den de avancerade och smarta autofunktionerna som K-S2 och K-50 har - K-3 vänder sig helt enkelt mer till avancerade fotografer som inte har samma behov av smarta bildlägen och motivfunktioner.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Pentax K-S2 med kitzoom 18-50 ger en vädertätad paketlösning och funkar inom din budget, ca 7 500 kr. Eller föregångaren K-50 med vädertätad zoom med längre räckvidd (18-135) för samma pengar. Men K-S2 har fördelen av vinklingsbar och vridbar LCD-skärm som kan vara praktiskt i en del situationer, och har uppgraderad elektronik i övrigt. Väldigt trevlig att använda, jag har en själv. Tar utmärkta bilder på autolägena, och den har många justeringsmöjligheter som gör att autolägena och bildfunktionerna kan anpassas efter eget tycke och smak gällande inställningar för skärpa, bildton, kontrast, färgmättnad och så vidare och så vidare... K-S2 fick ett utmärkt och bra betyg i Digitalfotos test och är ett rekommenderat köp, även till nybörjare.

Sedan så finns ju K-3 som är en utgången proffsmodell som säljs till fantastiskt pris idag (den är ersatt av K-3 II)... K-3 är en utmärkt kamera och har något mer avancerad autofokus, film och ljusmätningssystem än K-S2 och K50, men å andra sidan saknar den de avancerade och smarta autofunktionerna som K-S2 och K-50 har - K-3 vänder sig helt enkelt mer till avancerade fotografer som inte har samma behov av smarta bildlägen och motivfunktioner.
Du har säkert rätt, men rådet kommer för sent. Trådstartaren har redan fått leverans av en Canon 70D och en 50/1,8.

Per.
 
ANNONS