Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nästa generations skrivarteknik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lage

Aktiv medlem
Med risk för att bli tjatig, så har jag fortfarande inte sett nåt dokument som säger att det är precisioncore-huvuden i P600/800. Om nån kan visa det svart på vitt vore jag tacksam.
 

alfin

Aktiv medlem
Med risk för att bli tjatig, så har jag fortfarande inte sett nåt dokument som säger att det är precisioncore-huvuden i P600/800. Om nån kan visa det svart på vitt vore jag tacksam.
Det är väl bara Epsons T-serie vad jag kan se som har Precision Core printhuvud. P-serien har MicroPietzo huvuden precis som 3880.
 

alfin

Aktiv medlem
Så då är det design och bläck som skiljer P800 från 3880?
Det är ju det bättre bläcket med högre D-max och längre livstid som gör printern intressant. Själv ska jag uppgradera en gammal 3800, men en fungerande 3880 skulle jag inte uppgradera. Det skiljer nog för lite för att motivera kostnaden. Det har historiskt inte varit några dramatiska skillnader mellan olika Epson generationer i samma serie.
 

stefohl

Aktiv medlem
Så då är det design och bläck som skiljer P800 från 3880?
Enligt Epsons representant vid presskonferensen när den visades användes det nya huvudet med Precision Core-teknik. Det ska vara det som gör att risken för att skrivarnålarna sätter igen sig minskar så mycket. Diskuterades i stor omfattning vid presentationen av skrivaren.
 

stefohl

Aktiv medlem

alfin

Aktiv medlem
Jag har bra kontakt med Epson Sverige, till exempel med Richard Garp, som diskuterade detta vid den presskonferens som jag hänvisat till ett par gånger. Garp är ansvarig för Epsons professionella skrivare.
Bra, kan du fråga honom varför P800 printern enligt Epsons datablad har ett MicroPiezo AMC skrivhuvud, samma som Epson Pro 3880, om P800 istället ska ha ett nytt Precision Core skrivhuvud, samma som Epsons T-serie? Vore kul och veta vad som gått fel i kommunikationen från Epson!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Med risk för att bli tjatig, så har jag fortfarande inte sett nåt dokument som säger att det är precisioncore-huvuden i P600/800. Om nån kan visa det svart på vitt vore jag tacksam.
I dPeviews review kan man läsa"Significantly, the Sure models, including the SC-P600 use Epson’s new PrecisionCore print head technology, which the company says brings additional control over ink droplet size, placement and shape, and with the potential to work faster than current desktop technology. The SC-P600 is said to produce an 11x14-inch photo print in around 153 seconds.

I samma sida finns dessutom en länk till ett White paper om Precision Core. Faktiskt just i detta citat. Klickar du på den hamnar du här: http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/Landing/precisioncore-advanced-printing-technology.do och i den finns en knapp med texten "Read technology details". Den ger dig en PDF som heter PrecisionCore_White_Paper.pdf. Där förklaras bl.a. skillnaderna i skrivhuvudenas konstruktion och funktion.

Det finns även andra citat som förklarar vad detta senaste utvecklingssteg innebär:

"The product of this revolutionary advancement in technology, the PrecisionCore MicroTFP
print chip, doubles the piezo actuator’s flexing power compared to the original
TFP printhead. This, together with a redesign of the ink flow path, electronics, and
other components, allows greater miniaturization. These modular print chips can be
combined in various ways that let Epson develop a wide range of both serial printheads
and fixed lineheads, all sharing the same core high-performance. This scalability
will allow Epson to fully leverage the inherent durability and ink flexibility of its piezo
printheads across an even wider range of applications, from commercial printers and
industrial presses for posters, labels and textiles, to desktop document printers.
Providing the finest in image quality in the industry has been Epson’s mission since"

I den senaste generationen skrivhuvuden ingår "the PrecisionCore MicroTFP". "The product of this revolutionary advancement in technology, the PrecisionCore MicroTFP
print chip, doubles the piezo actuator’s flexing power compared to the original
TFP printhead."

De äldre skrivarna har alltså TFP och inte Micro TFP som finns i de nya skrivhuvudena. Det är så jag tolkat detta. Men jag tror att Epson blurrat lite med "Precision Core" i sin kommuinikation.
 

stefohl

Aktiv medlem
I dPeviews review kan man läsa"Significantly, the Sure models, including the SC-P600 use Epson’s new PrecisionCore print head technology, which the company says brings additional control over ink droplet size, placement and shape, and with the potential to work faster than current desktop technology. The SC-P600 is said to produce an 11x14-inch photo print in around 153 seconds.
Precision Core är en teknik som Epson utvecklat för att använda i en lång rad skrivare. Vi ser mest deras fotoskrivare, men de ger sig in på en lång rad andra områden, där samma teknik används för de skrivarhuvuden som används för dessa skrivare. Stora solventskrivare, etikettskrivare, skrivare som ersätter minilabbens kemibaserade tekniker, som till exempel Fujis Frontier-labb.

I fotoskrivare, de som heter SC-P, används PrecisionCore MicroTFP.

Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Japp så har jag också uppfattat det hela både i text och i samtal med Epson tidigare. Man har dock använt detta begrepp ända sedan 2007 om jag inte läste fel i Precision Core pappret. Men den senaste storsatsningen på R&D handlar om Micro TFP och tekniken runt dessa chip. Jag pratade också med samma gubbe på Epson som du pratat med förra gången denna diskussion var på tapeten och han bekräftade just att SC-serien bland fotoskrivarna hade de nya skrivhuvudena. Detsamma gäller konsument all in one-modellerna under produktlinjen Work Force. De skrivarna diffar dock genom att säljas med andra enklare bläckuppsättningar men skrivarhuvudena har samma typ av Micro TFP som SC-skrivarna. TFP sitter i de gamla grejorna.
 

alfin

Aktiv medlem
Någonstans ligger det en hund begraven. Här är pressreleasen för P800:

http://news.epson.com/news/epson-unveils-new-surecolor-p800-17-inch-wide-professional-printer

Ingenstans talas det om Precision Core, utan man trycker på "unique Epson® MicroPiezo® AMC™ printhead technology", samma som 3880 och 4900 etc.

För T-seren talar man om "our exotic EPSON PrecisionCore™ TFP® print head".

Antingen har ni båda missuppfattat det hela, liksom Epson Sveriges representanter, eller så är det Epson USA som inte förstått vilken printer som har vilket huvud. Eller så är MicroPiezo AMC detsamma som Precision Core TFP, vilket verkar mindre troligt eftersom det också anges för de äldre skrivarna.
 

Lage

Aktiv medlem
Någonstans ligger det en hund begraven. Här är pressreleasen för P800:

http://news.epson.com/news/epson-unveils-new-surecolor-p800-17-inch-wide-professional-printer

Ingenstans talas det om Precision Core, utan man trycker på "unique Epson® MicroPiezo® AMC™ printhead technology", samma som 3880 och 4900 etc.

För T-seren talar man om "our exotic EPSON PrecisionCore™ TFP® print head".

Antingen har ni båda missuppfattat det hela, liksom Epson Sveriges representanter, eller så är det Epson USA som inte förstått vilken printer som har vilket huvud. Eller så är MicroPiezo AMC detsamma som Precision Core TFP, vilket verkar mindre troligt eftersom det också anges för de äldre skrivarna.
+1.
Om P600/800 hade precisioncore-huvuden hade Epson rimligtvis slagit på stora trumman. Så jag är skeptisk.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Citat: "Ingenstans talas det om Precision Core, utan man trycker på "unique Epson® MicroPiezo® AMC™ printhead technology", samma som 3880 och 4900 etc.

För T-seren talar man om "our exotic EPSON PrecisionCore™ TFP® print head".

Men de har ju skrivit rätt utförligt om detta Epson så att de inte skulle ha skrivit om detta och att inget finns att läsa blir ju inte sant bara för att det upprepas. Precision Core är hela teknikplattformen och det har varit lite luddigt vad den står för och hur begreppet använts. Men det handlar om en utveckling i två steg från TFP till Micro TFP.

Återigen läs: http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/Landing/precisioncore-advanced-printing-technology.do Det är både en webbsida

"Based on the thin film piezo (TFP) technology that Epson has been using in commercial large-format printers, the MicroTFP PrecisionCore print chip offers vastly improved basic performance compared to conventional piezo print heads, including faster speed and more accurate dot placement.

Den nya generationen skrivarteknik har MicroPiezo enligt Epsons White Paper och detta hela teknikpaket lanseras under namnet Precision Core.

Precision Core tror jag är mycket en marknadsföringsgrej som man inte riktigt burit ut konsekvent. TFP och Micro TFP är två olika generationer av Piezo-teknik. Det är väl i sig inget konstigt att det skett en utveckling över tid och att de äldre skrivarna inte har dessa nya Micro TFP med tillhörande kringteknik.

Citat ur whitepaper se sid 6: (ursäkta justeringen men här framgår ju att allt är Precision Core men är av olika teknikgenerationer)

"The table
below illustrates the performance of PrecisionCore technology.
4. How PrecisionCore Achieves Dramatic Speed
Nozzles per inch:
Nozzle line length
Nozzles per print chip:
Drop size
Operating frequency
Per-row ink ejection capacity

TFP print chip    MicroTFP print chip
720        600
25.4mm (1 inch)      33.8mm (1.33 inch)
720 (2 rows of 360)    800 (2 rows of 400)
1.5 – 32.5 picoliters (samma)
Up to 50 kHz (samma)
113 μl/sec 130 μl/sec

PrecisionCore MicroTFP print chip
PrecisionCore TFP print chip

Table 1: PrecisionCore print chip specifications PrecisionCore white paper



Det handlar ju också om hur dessa piezoelement byggs ihop i chip, vilket tydligen inte gjorts på samma sätt tidigare:

"Expanding Potential
Modular PrecisionCore chips can be combined in different ways to build a variety of print heads, from lineheads for industrial presses to serial print heads for desktop printers.
The technology is still evolving. PrecisionCore
promises to be an enduring inkjet technology platform,
and its potential is only just starting to be tapped
"

Läs igenom PDF:en om ni inte gjort detta för där står en massa intressanta saker man gjort och inte minst då de ansträngningar man gjort för att motverka de tidigare problem man haft med den äldre tekniken inte minst manifesterad i R3000 och dess bläckläckande skrivhuvuden.

Men bara tiden kan utvisa hur man faktiskt lyckats. So far so good. Jag har ännu inte sett några cloggningstendenser i min SC-P600 trots minimal användning under sommaren.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Allt det där är vi överens om, men förutom uppgifter på DPR och att ni hänvisar till Epson Sverige, så finns det inte någonstans angivet från Epson att de två skrivarna P600 och P800 har nya printerhuvuden, utan tvärt om anges att de har precis samma huvuden "MicroPietzo AMC" som de tidigare skrivarna 3880, 4900 etc.

Om Epson satt en ny generation skrivarhuvuden i P-serien, varför skulle de i så fall skriva att det är samma skrivarhuvuden som tidigare 3880, 4900 etc?

Rimligen borde de väl då - om skrivarhuvudena är nya - ta upp detta i specifikationer och reklammaterial på samma sätt som de gör för de andra printrarna i tex T-serien som uppenbarligen har nya PrecisionCore TFP huvuden. Eller?
 
ANNONS