Annons

Foto på jobbet - ta betalt för utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Det ser ut som att jag blir anlitad för ett fotouppdrag på mitt vanliga jobb som annars inte har med foto att göra. Troligen kommer det att bli så att jag blir avlönad per timme för den tid jag fotar och redigerar. Det ska alltså inte ingå i mina vanliga arbetsuppgifter utan sker i form av en tillfällig timanställning och blir extra betalt.
Jag antar att arbetsgivaren föreslår en timlön som ligger på samma nivå som min nuvarande lön, omräknad tilll timlön. Det känns ok, jag är inte ute efter att bli rik på det. Däremot skulle jag inte gärna vilja använda min utrustning gratis. Men annan utrustning en min egen finns inte. Åtminstone nåt symboliskt skulle jag vilja ha.
Hur brukar man göra då?
Blir det ett tillägg på timlönen? I och med att jag inte vet än hur många timmar det blir i slutändan blir det ju lite oberäkneligt. Ingen aning hur mycket som skulle kännas rimligt. Eller brukar man snarare kräva ett fast belopp? Hur beräknas det i så fall?

Tar tacksam emot alla tips.
 

Loba

Aktiv medlem
Inte bara Timlön!

Bilderna är det riktiga värdet, antal och publiceringsavgift. Något skriftlig om bildrättigheter är alltid bra o ha.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag ställde samma fråga för en tid sedan men blev då mer eller mindre idiotförklarad för att jag ens tänkte tanken på att begära ersättning för mitt arbete med foto med min egna utrustning på en arbetsplats där det till och med normalt råder fotoförbud och som alltså inte har någon egen företagsfotoutrustning.

Det skall bli intressant att följa utvecklingen av denna tråd.
 

Limegreen

Aktiv medlem
Tycker definitivt att du ska ta betalt för utrustning. Kolla vad det kostar att hyra motsvarande utrustning under samma tid. Sen om du tar 300 kr eller 500 kr så är det ju mer eller mindre symboliskt, men ändå ersättning för slitage/användning osv. Det är stor skillnad om du tar ett uppdrag som fotograf och begär en viss ersättning (som då ska täcka allt), mot att du får din vanliga arbetsplats timpenning. Du har ju utgifter i kamerautrustning/dator/programvara som du kanske inte bara vill ge bort till din arbetsgivare. Du gör det enkelt för dem, du kan foto, har grejerna och finns redan på plats och kan produkterna. Då kan de få ersätta dig för det också. Mina 2 cent.
 

rofr

Aktiv medlem
Foto på jobbet

Om du får timlön är du fotfarande anställd. Att ta betalt för egen utrustning innebär i princip att du hyr ut utrustningen och att du därmed bör registrera egen firma för att kunna fakturera. Fördelen är att du då oxå kan göra din egen utrustning till en investering i ditt egna företag samt bokföra de omkostnader du har.
Om du ordnar ett eget företag kan du ju oxå fakturera per bild eller tid, vilket som passar bäst.
Att företaget som du arbetar för inte är vinstdrivande är helt oväsentligt såvida du inte själv vill sponsra deras verksamhet.
 
ANNONS