Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Tobias N

Aktiv medlem
Då passar jag på att fråga om en till fågelunge, jag gissade på Björktrast, men jag har fått förslag på att det kan vara grå flugsnappare? Storlek som en vuxen domherre ungefär.
Efter att fått svar på ett annat ställe så är jag nu övertygad om att det är en grå flugsnappare som jag fotograferat. :)
 

Tobias N

Aktiv medlem
Någon som har koll på vad den stora svart fågeln och de två grå/vita längre upp i bild är för några fåglar? Dom stog på mer än 100 meters håll så jag har tyvärr ingen bättre bild än så här.

Storleksmässigt så var dom rätt stora jämför med anden som simmar längs fram i bild och tänk på att den är rätt mycket närmare kameran.
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Någon som har koll på vad den stora svart fågeln och de två grå/vita längre upp i bild är för några fåglar? Dom stog på mer än 100 meters håll så jag har tyvärr ingen bättre bild än så här.

Storleksmässigt så var dom rätt stora jämför med anden som simmar längs fram i bild och tänk på att den är rätt mycket närmare kameran.
Det är sothönor. Den svarta är vuxen, de grå är ungar.

Mvh Toni
 

tj57

Aktiv medlem
Taltrast?

Skulle behöva lite hjälp med dessa 2 fåglarna..
Eftersom det bara vräker ner regn idag så sitter väl alla ändå inne och kollar fågelbilder på fotosidan. :)

Bild 1 tror jag är Taltrast?
Bild 2 gissar jag på grå flugsnappare?

Tack på förhand
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Skulle behöva lite hjälp med dessa 2 fåglarna..
Eftersom det bara vräker ner regn idag så sitter väl alla ändå inne och kollar fågelbilder på fotosidan. :)

Bild 1 tror jag är Taltrast?
Bild 2 gissar jag på grå flugsnappare?

Tack på förhand
1:an är taltrast
2:an är törnskata

Mvh Toni
 

tj57

Aktiv medlem
Grå flugsnappare?

Trots regnet tog jag en sväng och fotade.
Kan det vara grå flugsnappare denna gång ?

Bild 1 Grå flugsnappare modell äldre?
Bild 2 Grå flugsnappare modell yngre?

Tack på förhand
// Thomas
 

Bilagor

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Nyvunnet intresse med att fota fågel och vilt, men jag har dessvärre inte hunnit komma igång med att fota något än, men jag hoppas att det är okej med en fråga ändå.

Jag var på en parkeringsplats nära en snabbmatskedja i går och vid en mindre dunge såg jag flertalet gråsparvar, kajor samt någon enstaka mås, men utöver det så landade det en fågel jag inte kände igen.
Till storleken vad den som en kråka, större än kajorna. Formen på fågeln påminde mycket om en hackspett och även näbben var som en kråka, hackspett eller mindre korp. Färgen var brun med något enstaka inslag av grått. Stjärtfjädrarna hade ganska rak kant och nedersta delen hade en vit rand.
Fågeln landade vid en vattenpöl och tog 3-4 rediga klunkar och flög sedan upp i en av ruskorna i dungen igen.
 
ANNONS