Annons

Uskrift/förstora

Produkter
(logga in för att koppla)

onyhlm

Aktiv medlem
Hallå!

Jag fotar alla mina bilder i raw men jag exporterar dom till jpeg i lightroom.
Duger det att skicka mina jpeg filer för förstorning på canvas?
Jag är ganska så grön på lightroom och bilder överlag. :)
En annan kanske knasig fråga, efter att jag exporterat dom till jpeg och kollar in bilder i windows visningsprogram och zoomar in lite så blir det väldigt pixligt. ska det inte gå att zomma in lite för att se en specifik detalj?

Jag fotar med Nikon d7200 med div objektiv.
 

Hankki

Aktiv medlem
Så länge som du inte förminskar bilden eller komprimerar för mycket, standard i LR är väl 80%,när du exporterar så ska du kunna förstora utan nämnvärda försämringar och också göra canvas. Canvas är väl ganska förlåtande.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kolla

Hallå!

Jag fotar alla mina bilder i raw men jag exporterar dom till jpeg i lightroom.
Duger det att skicka mina jpeg filer för förstorning på canvas?
Jag är ganska så grön på lightroom och bilder överlag. :)
En annan kanske knasig fråga, efter att jag exporterat dom till jpeg och kollar in bilder i windows visningsprogram och zoomar in lite så blir det väldigt pixligt. ska det inte gå att zomma in lite för att se en specifik detalj?

Jag fotar med Nikon d7200 med div objektiv.
Kolla dina exportinställningar i LR. Du ska inte se någon skillnad efter export.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Bifogar en en bild på mina inställningar i lr för export av jpeg.
Det märks direkt när jag zoomar in på en bild att den blir pixlig.
Det är inte jag som vill förstora en bild just nu, det är en bekant och jag vill inte att hon blir besviken på kvaliten på tavlan eftersom att jag var okunnig och inte kunde göra de rätta inställningarna innan. :)
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fel

Du har ju inställd en storlek på 1920x1080. Då får du en bild på ca 2 Mpix istället för 24 (eller vad det nu är på din kamera)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Bifogar en en bild på mina inställningar i lr för export av jpeg.
Det märks direkt när jag zoomar in på en bild att den blir pixlig.
Det är inte jag som vill förstora en bild just nu, det är en bekant och jag vill inte att hon blir besviken på kvaliten på tavlan eftersom att jag var okunnig och inte kunde göra de rätta inställningarna innan. :)
Det du är intresserad av är rubriken "Ange storlek på bild". Där har du nu 1920x1080 pixlar. Här skall du ange de pixeldimensioner som den färdiga bilden skall ha. Alternativt om detta blir överkurs för dig bockar du bara ur rutan "Anpassa" i samma sektion. Då bevaras bilden i oförändrad storlek som du fotogreferade den i kameran, dvs i största storlek.

Under utdataskärpa kan du också bocka i rutan "Skärpa för" och sedan i stället för "skärm" välja matt eller blankt papper, beroende på vilket papper den skall skrivas ut på.

Men detta med skärpa är lite av en vetenskap och skall göras i symbios med den tjänst man använder för utskrift/förstoring. Någon annan kanske kan råda dig närmare på denna punkt.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Du har ju inställd en storlek på 1920x1080. Då får du en bild på ca 2 Mpix istället för 24 (eller vad det nu är på din kamera)
Okej, hur gör jag för att fä ut 24mpix då?





Det du är intresserad av är rubriken "Ange storlek på bild". Där har du nu 1920x1080 pixlar. Här skall du ange de pixeldimensioner som den färdiga bilden skall ha. Alternativt om detta blir överkurs för dig bockar du bara ur rutan "Anpassa" i samma sektion. Då bevaras bilden i oförändrad storlek som du fotogreferade den i kameran, dvs i största storlek.

Under utdataskärpa kan du också bocka i rutan "Skärpa för" och sedan i stället för "skärm" välja matt eller blankt papper, beroende på vilket papper den skall skrivas ut på.

Men detta med skärpa är lite av en vetenskap och skall göras i symbios med den tjänst man använder för utskrift/förstoring. Någon annan kanske kan råda dig närmare på denna punkt.
Så om jag bockar ur anpassa så ändras den inte och det är bra nog för att förstora på tex en canvas? Anledningen till storleken är att jag trodde det skulle stå så pga min upplösning på datorn.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Ta bara bort bocken i rutan så får du bästa upplösning.
Okej tack så mycket! :)

En annan fråga som jag kom att tänka på är att om jag cropar ner bilden i ps och sparar bilden.
Skärde ner bilden en aning eftersom att det var en stolpe osv som inte skulle va med.
Om jag vill förstora upp bilden, skicka in den till tex japanfoto, kan jag fortfarande välja tex 30x40cm, alltså inte helt fyrkantig?
Vettefan hur jag ska förklara men.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Antingen

Antingen beskär du bilden till rätt storlek eller så beställer du t.ex. på Crimson där de också har en tjänst där man kan beställa enligt egna mått. Det brukar vara lätt att beskära till valfri storlek i de flesta program. Se förstås till att du alltid sparar originalet (Om du nu använder LR så finns ju alltid originalet kvar). Hur man beskär i LR får någon annan svara på då jag inte använder det programmet.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Så om jag bockar ur anpassa så ändras den inte och det är bra nog för att förstora på tex en canvas? Anledningen till storleken är att jag trodde det skulle stå så pga min upplösning på datorn.
Om du skall se bilden på en skärm med upplösningen 1920x1080 så är dessa pixelvärden de bästa. Då slipper datorn skala om bilden för att visa den, i omskalningen förloras annars en del skärpa.

Skall du förstora bilden får du i stället göra inställningar för det.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Okej tack så mycket! :)

En annan fråga som jag kom att tänka på är att om jag cropar ner bilden i ps och sparar bilden.
Skärde ner bilden en aning eftersom att det var en stolpe osv som inte skulle va med.
Om jag vill förstora upp bilden, skicka in den till tex japanfoto, kan jag fortfarande välja tex 30x40cm, alltså inte helt fyrkantig?
Vettefan hur jag ska förklara men.
Du måste se till att canvasförstoringens sidförhållande och bildens sidförhållande är desamma, annars får du en bild som inte fyller ut canvasen, alternativt beskärs vid förstoringen så den täcker canvasen på alla ledder.

Alltså, har bilden sidförhållandet 3:2, måste också canvasen ha det. Beskär du bilden osymmetriskt, förändras dess sidförhållande. Sidförhållandet är bildens långsida (i pixlar, cm eller annan enhet, dividerat med dess kortsida.

Alternativt som sagts så måttbeställer du canvasen efter din beskurna bild.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Provade direkt när jag kom hem att bocka ur rutan i storlekspalten, då fungerade det fint.
Nu när jag skulle pröva på några andra bilder så fungerar det inte alls. då blir bilderna ungefär 1.5mb stora och i storlekarna 2560x1707.
Hur är detta möjligt? :s
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske

Har du kollat vilka pixeldimensioner dina originalbilder har? Du kanske har varit och ändrat bildstorleken i kameran?
 

onyhlm

Aktiv medlem
Har du beskurit dem?
nej.
Jag har kommit på var felet ligger men inte hur jag åtgärdar det igentligen.
Satt och rensade lite i mitt LR galleri och tog bort en massa bilder.
Dom som jag sparade i galleriet går inte att få i 6000x4000 utan när jag anpassar bilderna så blir dom 5999x4000.
Men när jag la in alla raw filer igen så går det att spara 6000x4000 men då är dom oredigerade.
Det gör väll ingenting att storleken på dom redigerade blir 5999x4000?
 

Mansor

Medlem
Av min erfarenhet funkar .jpg fint men föredrar oftast .png när jag själv ska framkalla canvas. Precis som Fredrik påpekar är det viktigt att ha "marginalerna" runt motivet (kilramens kant)
 
ANNONS