Annons

FD 100 2.8 något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Keld

Aktiv medlem
Jag har ett Canon 100 fd 100 2.8 serienummer 70128. O jag can ingenting om Canon, så jag undrar om det har något värde, inga lock eller motljusskydd finns. Objektivet har suttit i en OCR (Over Conveyer reader) typ streckkodsläsare.
Finns det något sätt att kolla att bländaren funkar? nu är den lite halvöppen o jag har inte hittat något sätt att få den till att röra sig, det kan vara så att den är fastsatt då förra installationen inte krävde någon rörelse av varken bländare eller fokus, snarare tvärtom.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jodå, du kan nog få 500 kr eller lite mer för den. Den här typen av objektiv blir allt mer populära i takt med att det blir vanligare med spegelfria kameror som kan använda äldre optik med hjälp av en adapter.

Det låter normalt att bländaren är halvöppen när du inte har objektivet monterat på ett kamerahus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Inte för Canon FD. Där är bländaren normalt alltid helt öppen när objektivet inte sitter på en kamera.
 

Keld

Aktiv medlem
Tack för svaren!
Jaha- då är det fram med bomullshandskar o skruvmejslar.
I'll be back
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tack för svaren!
Jaha- då är det fram med bomullshandskar o skruvmejslar.
I'll be back
Jag är som sagt inte säker på att det är ngt fel.

Enklast är att prova att montera objektivet på ett kamerahus och se om det funkar.

Det går också att tycka in små spärrar som låser upp objektivet och så att du kan vrida det så att det fungerar som om det satt på ett kamerahus. Det finns två olika FD-fattningar. Den äldre med en silvrig ring som vrids för att montera objektivet och den senare varianten med en knapp på objektivet och där man roterar objektivets yttre del kring den inre.
 

Keld

Aktiv medlem
Jag är som sagt inte säker på att det är ngt fel.

Enklast är att prova att montera objektivet på ett kamerahus och se om det funkar.

Det går också att tycka in små spärrar som låser upp objektivet och så att du kan vrida det så att det fungerar som om det satt på ett kamerahus. Det finns två olika FD-fattningar. Den äldre med en silvrig ring som vrids för att montera objektivet och den senare varianten med en knapp på objektivet och där man roterar objektivets yttre del kring den inre.
Tack så mycket!! Det var den senare varianten o man fick hålla in två små bleck för att kunna skruva den ena delen förhållande till den andra. Men sen verkar det funka. Det fanns inte inte chans i H........ att jag kommit på det trixet utan beskrivning.
Nu ska jag göra rent från lite klägg som har satts på för att låsa fokus o bländare. Sen ska jag lägga ut det på försäljning, för det är bättre att det används i stället för att det ligger i en byrålåda o skräpar.
 
ANNONS