Annons

Vilken mikro 4/3 fotokamera rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

AplAy

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en Blackmagic Design Pocket Cinema Camera med ett Voigtländer 25/0,95 objektiv till så jag tänkte oxå investera i en mikro 4/3-fotokamera främst för att fota i RAW, gärna med så högt färgbitsdjup som möjligt (minst 10-bit).

Jag läser recensioner på bhphotovideo.com eftersom det finns så många som recenserar där, allt från nybörjare som jag till självutnämnda proffs. En kamera jag har tittat på är följande:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/842931-REG/Olympus_V204040BU000_OM_D_E_M5_Micro_Four.html

Dock har jag läst hemska kundfall där de fått defekt kamera som de sen fått tillbaka "ofixad" för att problemet kom tillbaka igen och sen sket Olympus i dessa kunder. Jag vill helst slippa behöva ta itu med detta och behöva trixa å dona med "måndagsexamplar" även om risken finns med alla kameror.

Min budget ligger mellan 5000-7000kr just nu och jag förstår begränsningarna med just bildformatet m4/3 (fick en chock själv när jag upptäckte att cropfactor var 2.8 och inte 2 på min bmpcc) som DOF å diffraktion i "högre" f-värden.

Vilken m4/3-fotokamera skulle ni rekommendera om man vill kunna fota i minst 10-bitars RAW? IS hade oxå varit bra men då vet jag att risken finns att jag måste köra med en Olympus (inte att jag har nått emot, utan bara orolig över vissa kundrecensioners historier).

Tack för svar på förhand! / AplAy.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Panasonic GX7 är rätt billig nu om du köper bara huset (efterföljaren GX8 har presenterats). Den har bildstabilisering inbyggt om du vill ha det och slippa Olympus.
 

Bentzer

Medlem
Olympus vs. Panasonic eller skaffa en av varje!

Jag kör Olympus själv men har även använt Panasonic GM1 under en längre tid och den överraskade mig verkligen. Otroligt bra färghantering och knivskarpa bilder med vettiga objektiv. Köp en GM1 + Olympus 45mm f/1.8 vilket du klarar med råge på din budget alternativt nya GM5 (Blir mitt nästa köp). OM-D E-M10 är väldigt trevlig också, sjukt bra rawfiler.

//Linus
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Både Panasonic GM5 och G7 kan rekommenderas.
G7 har en bättre sökare, vinklingsbar skärm och filmar i 4K.
GM5 (och GM1) är pocketkameror som smiter ned i fickan, fast ändå systemkameror med bra tryck i bilderna. Med den infällbara pannkakszoomen 12-32mm så är GM5 liten som en kompaktkamera.

"David och Goliat":
 

Bilagor

Fatherof4

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en Blackmagic Design Pocket Cinema Camera med ett Voigtländer 25/0,95 objektiv till så jag tänkte oxå investera i en mikro 4/3-fotokamera främst för att fota i RAW, gärna med så högt färgbitsdjup som möjligt (minst 10-bit).

Jag läser recensioner på bhphotovideo.com eftersom det finns så många som recenserar där, allt från nybörjare som jag till självutnämnda proffs. En kamera jag har tittat på är följande:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/842931-REG/Olympus_V204040BU000_OM_D_E_M5_Micro_Four.html

Dock har jag läst hemska kundfall där de fått defekt kamera som de sen fått tillbaka "ofixad" för att problemet kom tillbaka igen och sen sket Olympus i dessa kunder. Jag vill helst slippa behöva ta itu med detta och behöva trixa å dona med "måndagsexamplar" även om risken finns med alla kameror.

Min budget ligger mellan 5000-7000kr just nu och jag förstår begränsningarna med just bildformatet m4/3 (fick en chock själv när jag upptäckte att cropfactor var 2.8 och inte 2 på min bmpcc) som DOF å diffraktion i "högre" f-värden.

Vilken m4/3-fotokamera skulle ni rekommendera om man vill kunna fota i minst 10-bitars RAW? IS hade oxå varit bra men då vet jag att risken finns att jag måste köra med en Olympus (inte att jag har nått emot, utan bara orolig över vissa kundrecensioners historier).

Tack för svar på förhand! / AplAy.
Har sedan ett halvår ägt en Panasonic GM5 och sedan dess ligger min Nikon D700 helt vilande. Tog dessa bilder med den och Pansonic 20 mm 1.7 i början av sommaren: https://www.flickr.com/photos/par_bygdeson/sets/72157652907084074
 

Karmacoma

Aktiv medlem
går i samma tankar som TS, hoppas det är ok att låna tråden lite.

Har sedan ett tag en GM1 som jag är extremt nöjd med. Dock har jag börjat snegla på lite andra hus. Video är jag inte intresserad av. Så min fråga är kort och gott, vilket kamerahus man ska välja för maximal bildkvalité i dagsläget? Pris är inte så noga då jag inte har så bråttom att köpa nytt egentligen.

Kommer behålla gm1:an oavsett pga sin fantastiska kompakthet. Fotar nästan uteslutande med panasonic 20, 1.7 i dagsläget. har ett par zoomar men ska nog skaffa mer fast optik istället.
 

transalp-01

Aktiv medlem
GX8 är alldeles för dyr! GX7 är just nu ett fynd! Personlig använder jag OM-D E-M10 och GM1. E-M10 får plus för sökare och IBIS. GM1 för sin storlek även om den blir rätt stor när jag använder den med 100-300 optik. Oavsett vilken du köper så kommer du med största sannolikhet att bli nöjd. Undvik dock gamla modeller som gx1, pl5 och tidigare.
 

Karmacoma

Aktiv medlem
GX8 är alldeles för dyr! GX7 är just nu ett fynd! Personlig använder jag OM-D E-M10 och GM1. E-M10 får plus för sökare och IBIS. GM1 för sin storlek även om den blir rätt stor när jag använder den med 100-300 optik. Oavsett vilken du köper så kommer du med största sannolikhet att bli nöjd. Undvik dock gamla modeller som gx1, pl5 och tidigare.
Gx8an finns väl inte ens i butik ännu?

Kanske ska satsa på en om-d-e-m10 som komplement till GM1an då. Den är ju klart rimlig i pris. Hur är bildkvaliten jämfört med gm1 du som har båda?
 

transalp-01

Aktiv medlem
Gx8an finns väl inte ens i butik ännu?

Kanske ska satsa på en om-d-e-m10 som komplement till GM1an då. Den är ju klart rimlig i pris. Hur är bildkvaliten jämfört med gm1 du som har båda?
Jag tycker att E-M10 ger mig bättre bilder men jag använder oftast olika objektiv på dem så det är lite svårt att jämföra och dessutom vid olika tillfällen men känslomässigt så är E-M10:an min favorit. Olympus 12-40/2,8 på E-M10 slår Panasonic 14/2,5 på GM1 men mitt Panasonic 100-300 funkar bäst på GM1. Jag skulle inte vilja vara utan någon av dem. Däremot skulle jag vilja ha stabilisering i huset på GM1.

GX8 finns inte i butik än men priset är klart och det är högt! För högt!
 

Karmacoma

Aktiv medlem
Tackar för alla inputs, som det ser ut nu väljer jag antagligen ett billigt hus begagnat som om d em5 eller 10 och testar vilka objektiv jag trivs bäst med istället för att köpa ett dyrt hus. Och väntar på en större uppgradering senare.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Öppnar en gammal tråd.

Jag undrar om det är någon som har provat Panasonic GX8 och har lust att säga vad de tycker om den. Har sett en del videoklipp och det enda jag stör mig på är den vinklingsbara sökaren, den känns överflödig med vridbar skärm? (alltså inte sökaren bara funktionen att vinkla den ... )

Vad säger ni som har provkört den?
 

RWE

Medlem
Jag har haft den sen december och gillar verkligen den vinklingsbara sökaren, använder den ofta. Perfekt t.ex. när man tar porträtt och vill prova olika perspektiv, eller när man ska fotografera uppåt, eller låga vinklar, framförallt när man är ute i solen då en skärm är svår att se. Jag föredrar också att ha kameran vid ögat för att kunna hålla den stadigare.

Var ute idag och tog porträtt i solen, sökaren är riktigt bra och med ögonmusslan man kan köpa till så stänger den ute ljuset helt. Den som kommer till är helt ok den också, men släpper in lite ljus från sidan som de flesta andra.

Jag har blivit så van så jag har svårt att använda en kamera utan vinklingsbar sökare. Jag använder sökaren till 90% och skärmen resterande 10 när jag fotograferar. Vinklar bara ut skärmen när jag filmar eller ska ta bilder då jag inte kan ha kameran vid ögat.

Jag använder tummen på skärmen för att flytta fokuspunkten medan man har sökaren vid ögat, också en funktion jag inte kan vara utan, otroligt smidigt, det är bara Olympus som har börjat kopiera den till sina nya kameror.

Det verkar som vissa inte verka gillar tanken på att kunna vinkla sökaren, ungefär som de som inte vill ha touchscreen och stänger av den innan de testat.

Så mitt tips är, prova den, gillar du inte att vinkla den, så gör inte det, den sitter fast i standardläget, så den är ju inte lös och rör sig som en del verkar tro.

Hoppas du blev lite klokare.

/Roger
 
ANNONS