Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit så sugen på att byta från Nikon som nu när A7RII har släppts.. Fattar ärligt talat inte vad Nikon håller på med.. De hade kunnat släppa en digital Nikon FM- i ungefär samma storlek (ok, kanske lite större) som det analoga originalet och marknaden på för spegellösa kameror för proffs hade inte varit speciellt intressant.. Det sa jag också för mååånga år sen.. Men Nikon bara vägrar göra nåt vettigt.. Så nu är det tydligare än någonsin - Sony har blivit herre på täppan.
ja och vad är det som talar emot att en framtida utveckling av helt elektroniska system kameror skiljer sig från annan tidigare utveckling när man gick från halv mekaniskt till helt elektroniskt.

Självklart finns ingen sådan skillnad! Vi har bara sett början
 

Photocon

Aktiv medlem
Såg att automatiken funkade med adapter och ett Canon vidvinkelobjektiv. Makalöst bra! Har sökt men inte sett motsvarande test med adapter för objektiv med Nikon fattning?

Tänk tanken att ha en kamera som förutom egna även kan använda de "bästa" objektiven från andra objektivsystem. Med bibehållen automatik!

Om Nikon inte vill eller kan möta Sonys spegellösa satsning samt om det kommer en fungerande Nikon adapter så kommer jag personligen troligen att som steg1 komplettera med denna kamera som hus #2. I alla fall för objektiv för kortare brännvidder.

Har tidigare använt Sony´s NEX7 med Pentax K-objektiv. Ingen autofocus naturligtvis men det fungerande ändå mycket bra och lätt för de kortare brännvidderna. Ångrar lite att jag sålde pga av de gamla Pentax objektivens bildkvalité men det blev bara för mycket med två kamera- och objektiv system

Min Nikon D800 är en bra kamera. Inget snack om annat. Den levererar verkligen men för min typ av fotograferande börjar idag storleken, det mekaniska slamrandet och spegel fladdrandet kännas lite "omodernt".
Har undersökt detta tidigare i tråden Adaptrar och objektiv för A7/A7R.
Här finns en länkar till dessa inlägg. Företaget Commlite har ju en billig och fungera EF-adapter med AF och förra året fick jag svaret att Nikonvariant var på G. Sedan dessa har det varit tyst.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2058125&postcount=1157

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2057863&postcount=1156

Jag tror att OM en sådan adapter kommer från någon tillverkare så blir det för objektiv med AF-S motor (G-typ) och inte för gamla skruvdrivna objektiv vad gäller AF.

Men jag är superintresserad om en sådan kommer.

Dock kan jag säga att vissa Nikongluggar känns överlastade på A7R (Har även en D800). Exempelvis 24-70/2.8 känns inte så kul. Möjligtvis med Vertikalgrepp på A7R men då har vitsen börjat försvinna med en liten kamera,

T o m en liten Nikon D3200 känns bättre i näven än A7-serien med sådana objektiv. Gränsen för min del går ungeför vid Sigma 35/1.4 Art och Nikon Macro 105/2.8 AF-S G ED NC.
Nikon 85/1.8 känns dock perfekt på A7, liksom 20/2.8, 24/2.8, 35/2.0, macro 60/2.8 AF-S G ED med flera.

//Lennart
 

alf109

Aktiv medlem
Det kanske finns angivet tidigare i tråden någonstans, men jag undrar hur den nya sensorn hanterar flacka ljusvinklar, typ från många vidvinklar med Leica-fattning? Den borde ju ha bättre förutsättningar än de tidigare, någon som vet något om detta, mer än samma spekulationer jag gjort själv map sensorns konstruktion?
 

equa

Aktiv medlem
Photocon:

Har läst någonstans att Sony skall ha förstärkt fattningen med den nya a7RII. Måste ju bli en betydande hävstång på denna med långa och tunga objektiv med dessutom adpater (som jag gärna vill använda i fågelfotograferandet.)
Diglloyd skriver om detta här: http://diglloyd.com/blog/2015/20150706_1006-Otus-on-Sony.html. Om hela vikten skall fördelas på en mindre yta av objektivfästet (ex-vis a7R jfrt med D810) kan jag tänka mig att fästet kan böjas. Men om stativfästet eller vänsterhanden sitter någorlunda vid hela arrangemangets tyngdpunkt borde ju inte detta vara något problem eller??

Vad gäller adaptrar till Nikonobjektiv hade SAR en filmlänk till Commlite för en tid sedan:
http://www.sonyalpharumors.com/page/15/
 
Senast ändrad:

LGNLGN

Aktiv medlem
Nikon adapter

Mycket bra. Hade missat detta

Det ska bli intressant när tester och återkopplingar kommer hur man upplevde Nikon objektiv på kameran.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det kanske finns angivet tidigare i tråden någonstans, men jag undrar hur den nya sensorn hanterar flacka ljusvinklar, typ från många vidvinklar med Leica-fattning? Den borde ju ha bättre förutsättningar än de tidigare, någon som vet något om detta, mer än samma spekulationer jag gjort själv map sensorns konstruktion?
Vad som väl "alla" redan känner till är att A7S har bättre prestanda i kanterna med "besvärliga" analoga vidvinkelobjektiv än någon annan kamera.

De första produktionsexamplaren av A7R II börjar levereras just i dagarna, så några grundligare prov är väl ännu inte genomförda. Det finns bara "strong indications" i positiv riktning. :)

En tysk kille hade fått möjlighet att kolla med ett Zeiss Hologon T* 8/16-objektiv, men eftersom Sony då fortfarande inte tillät någon att stoppa i sina SD-kort i dessa förproduktionskameror, så fick han nöja sig med att titta och att fota genom sökaren *) med sin smartphone.

Han skrev:
"What you see on the display looks very promising for legacy lens collectors! It gives strong indication that the sensor of the new Sony A7RII has no problem with magenta color shift at the borders anymore. It also looked like the borders were less blurred compared to the sample from the A7S."

Dessutom finns det en intervju med en Sony-representant som säger att BSI-tekniken i kombination med de speciellt vidvinkliga mikrolinserna kommer att ge bättre prestanda i kanterna med objektiv som har branta utgångsstrålar, alltså icke-telecentriska objektiv.

Återkommer om jag hittar länkar.


Edit: *) Fotade på skärmen.
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
Photocon:

Har läst någonstans att Sony skall ha förstärkt fattningen med den nya a7RII. Måste ju bli en betydande hävstång på denna med långa och tunga objektiv med dessutom adpater som jag gärna vill använda i fågelfotograferandet.
Diglloyd skriver om detta här: http://diglloyd.com/blog/2015/20150706_1006-Otus-on-Sony.html. Om hela vikten skall fördelas på en mindre yta av objektivfästet (ex-vis a7R jfrt med D810) kan jag tänka mig att fästet kan böjas. Men om stativfästet eller vänsterhanden sitter någorlunda vid hela arrangemangets tyngdpunkt borde ju inte detta vara något problem eller??

Vad gäller adaptrar till Nikonobjektiv hade SAR en filmlänk till Commlite för en tid sedan:
http://www.sonyalpharumors.com/page/15/
Finns faktiskt förstärkningsfattning till den gamla A7-serien. Nu vet jag folk som använder så stora gluggar som Sigma 150-500 med bildstab och A till E-fattning på NEX-7 utan att uppleva själva hävstångseffekten som skadande.

Jag har själv kopplat 400mm glugg på A7R utan några som helst tråkiga följder. Tror detta är ett minor problem. Men naturligtvis är det sunt att vara på sin vakt. Även Nikons prokameror har drabbats av skador i bajonetten p g a hävstångseffekten vid för vidlyftig användning.
Men jag håller med om att stativfästet under adaptern är en bra stödpunkt (oavsett tyngden på gluggen)

Tack för länken till SAR. Det är en god nyhet för min del som har en del kortare primes i Nikons G-serie. Jag har endast ett FE-objektiv (Zeiss 55/1.8 ZE som för övrigt är ruggigt skarpt och kan konkurrera med Zeiss Otus i många lägen) och kör resten manuellt med Nikongluggar.

Själv köpte jag A7R för att ha som komplement till D800 för att kunna ta med och känna mig lättare utrustad. Saknar dock EXIF och ibland AF med adapter, även om MF fungerar suveränt med A7R och A7RII lär ju inte bli sämre i det avseendet.

Men då jag mest plåtar med A7R med brännvidder som 12-12, 35mm, 55mm, 85 mm och 105mm så är tunga gluggar inget problem för mig.
Jag skaffade kameran just för detta ändamål. I princip MF/bakstyckesprestanda i miniformat. Ska det till längre och tyngre snablar så gäller min D800 eftersom jag anser att vitsen går förlorad med A7-konceptet annars. Ljusstyrka och långa brännvidder kan inte bli mindre och lättare-utvecklingen pekar snarast på tvärtom.

//Lennart
 

FlyerOne

Aktiv medlem
No border magenta color shift and less blur

.
Hittade en av länkarna (via SAR):

http://3d-kraft.com/index.php?option=com_content&view=article&id=177&catid=40&Itemid=2

Sneak Preview / Hands on the Sony A7R II 2015-07-25
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
"Today I had the chance to get my hands on the upcoming and extremely promising Sony A7R II and I would like to share some information that may not all have been adressed so far."

Zeiss Hologon T* 8/16 är antagligen det mest extrema objektiv man kan hitta när det gäller branta utgånsstrålar. Bakre linselementet ligger väldigt nära film/sensorplanet - det ligger t.o.m. INNANFÖR den mekaniska ridåslutarbanan! "Branta utgångsstrålar" är bara förnamnet...

Därför varnar 3D-Kraft:
Detta objektiv måste användas med helelektronisk slutare, dvs enbart A7S och A7R II kan användas, och de måste vara inställda i detta "tysta läge". Dessutom är det säkrast att ha kameran påslagen under användning hela tiden tills efter att man monterat av objektivet. När man slår av kameran stänger den emellanåt sin mekaniska slutare för att ta en "svartbild" och uppdatera tabellen för mjukvarumässig korrektion av ev. heta pixlar på sensorn.

Att någon har lyckats ta fram en FF-sensor där bildkanterna inte blir kolsvarta vid användning av ett sådant här objektiv, där kantstrålarna ligger nära nog parallellt med sensorytan, är nästan ett smärre mirakel !


Kortartikeln jag länkade till ovan innehåller även några andra iaktagelser som kan vara av intresse för spekulanter och för nyfikna. :)
.
 

PMD

Aktiv medlem
Har läst någonstans att Sony skall ha förstärkt fattningen med den nya a7RII. Måste ju bli en betydande hävstång på denna med långa och tunga objektiv med dessutom adpater (som jag gärna vill använda i fågelfotograferandet.)
Stora teleobjektiv sätter man på stativ med hjälp av stativfästet på objektivet, så hävarmen blir inte så stor. Det är då kameran som hänger på objektivet istället för tvärtom.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Stora teleobjektiv sätter man på stativ med hjälp av stativfästet på objektivet, så hävarmen blir inte så stor. Det är då kameran som hänger på objektivet istället för tvärtom.
Det är riktigt. Dessutom har Sony avrått användare från att själva ge sig på sådana här "bajonettförstärkningar". När det gäller bajonettfattningens parallellitet mot sensorplanet behöver noggrannheten ligga på typ 0,0005 mm. Ingen klarar detta på köksbordet.

Sony försäkrar också att dena egenmodifiering är onödig. Fattningen är tillräckligt stabil för de använda objektiven. A7S (och A7R II) har en kraftigare fattning än A7 och A7R, eftersom den förväntas oftare komma att användas med tunga objektiv.

Men Sony säger alltså att problemet är överdrivet - att det mest handlar om att en del tror att det är ett problem. Man behöver inte alls själv göra några modifieringar av bajonetten (och avråds även från detta). Jag fick intrycket av att Sony använt tekniken med att låta en böjkraft omvandlas till en sidförskjutning parallellt med sensorn, vilket i de flesta fall borde förhindra problem.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Enligt DxOMark är väl inte A7R inte så mycket bättre på högiso än 5D mk3, snarare tvärtom. Jämför man med 6D så är ju 6D mer utav iso monster trots jag tycker nästan FF lirar i samma liga efter iso 800/1600 (små marginaler menar jag)
Men förvånar mig inte om A7R II får riktigt bra värden. Det som intresserat mig mest är att Sony säger att Canonobjektiv ska fokusera rikigt bra med deras nya hus.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
--- När jag hade 16-50f/2,8 ( c:a 1 kg ) påskruvat på A77 som har både tyngd och skapligt grepp, så visst märkte jag av den större tyngden, speciellt om man höll på i flera timmar. ---
Nu har du allt virrat till det, Bengt! 16-50/2,8 SSM-objektivet väger 577 g.


--- Sedan finns det så klart fördelar med stora batterier som då inte får plats i mindre kameror, + stora knappar och vred som kan hanteras med handskar osv.

idealet är nog att kunna ha flera kameror som passar för olika fototillfällen.

//Bengt.
Men här håller jag med dig helt. Vi kommer aldrig att få se någon universalkamera som är bäst på allting, som att den samtidigt är både stor och rejäl och liten och lätt...
 

Bengf

Aktiv medlem
Tack Gunnar, blandar väl ihop det med något 24-70 kan jag ana mig till, läser för mycket om allt. Men som Lennart påpekade, så får man allt tänka sig för så man inte slår i objektivet i alla möjliga hinder. jag rev tyvärr ut mitt 16-50f/2,8 ur skåpet, mindre än en meter högt, träffade så illa att det inte gick att reparera.


A7 serien upplevs av så många som för liten ( alla fall på fotosidorna ) men nu kommer det små röster om att A7R II kan vara för stor, det blir aldrig riktigt bra för alla, det känns som att Sonykamerorna skapar så mycket turbulens och debatt på både gott och ont. Sony lyssnade väl om saknande av inbyggd sensorstab, och då kunde man inte trolla mera med storlek och vikt.


//Bengt.
 

iSolen.se

Guest
Ja, a7mk2 och a7rmk2 har blivit för stora, men de är fortfarande mycket mindre än d810 vilket är en enorm vinst.
Inte om man ska fota länge med stora objektiv, då vill man ha en stor kamera. Har alltid vertikalgrepp på trots att jag sällan fotar vertikalt. Det just för att få ett större grepp på högersidan även i horisontalläge.
 

Bengf

Aktiv medlem
Dom olika kameramärkena bedöms på olika grunder, så visst blir man en aning vilsen i bland. Gamla A7 hade avtryckaren placerad mitt upp på, precis som Fuji XT, men Fuji var retro utan anmärkning på avtryckarplacering, medans A7 fick mycken kritik för placeringen av den samma.


Nu tycker jag själv att A7 II blev bättre, greppet är också något större, sedan är väl Fuji XT en annan typ av kamera och bedöms därmed på annat sätt. Alla kameramärken som skiljer sig från standard formulär A, får ofta lite besvärligt under dom första levnads åren, A7R II ökade väl 150 gram om jag läste rätt, så nu kan den väl ta lite större objektiv, som så ofta påpekas när för små kamerakroppar kommer på tal.


//Bengt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Inte om man ska fota länge med stora objektiv, då vill man ha en stor kamera. Har alltid vertikalgrepp på trots att jag sällan fotar vertikalt. Det just för att få ett större grepp på högersidan även i horisontalläge.
Håller med efter att använt både A7R och D800 ganska länge. Mycket är jättebra med A7-serien- men som tidigare påpekats: Allt i en och samma kamera är svårt att få.

Med så pass högupplösta FF-sensorer vill jag ju utnyttja ljustarka BRA objektiv och sådana kostar inte bara pengar utan också mycket vikt och längd vilket skapar en viss obalans.

Därtill är A7-serien inte SÅ liten, men kamerakroppen är tunnare än både konventionella FF-modeller och även tunnare än dito APS-C. Men tjockleken hos de konventionella utgör också ett stöd med tyngre och längre gluggar.

Som jag berättade tidigare kom en kompis förbi med en D3200 och ville testa ett bra ljusstarkt objektiv jag hade. Denna mycket lilla dslr (aps-c med 24mp) bar faktiskt upp Nikons 24-70/2.8 bättre rent greppmässigt än A7R.

Och skillnaden i storlek illustreras nedan. A7R-kameran försedd med FE 55/1.8 ZE.

Som jag skrivit tidigare anser jag att A7-serie kommer mest till sin rätt med mindre gluggar. Då blir den ett överlägset verktyg när man ska vara lätt utrustad och ändå få högkvalitativa bilder, men min gräns för vad kameran kan bära upp utan att man börjar längta efter D800 går vid Sigma 35/1.4 Art och 50/1.4 Art samt
upp till mitt Nikon 105/2.8 Macro AF-S G ED NC.

Idealet på den är FE 35/2.8, FE 55/1.8 och kanske FE 28/2.0 (som tydligen inte är så bra kantskärpa på) samt en rad andra gluggar man kör via adapter. Men min gräns går strax innan Nikon 24-70/2.8.

Men givetvis är en D800 med monterat vertikalgrepp väldigt stor jämfört med en D3200 och även en A7, men den känns bra med så stora gluggar som 24-70/2.8. Skulle jag använda tyngre gluggar på A7R skulle jag vilja ha vertikalgrepp med höjdavtryck. Men med VG och tung,ljusstark glugg försvinner då mycket av dess fördelar storleksmässigt.

Tjockkamerornas tid är inte ute ännu. Men A7RII verkar vara en fantastisk kamera.

//Lennart
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Mjaa, D810 kändes betydligt bättre att hålla i för mig än D800. D810 har fått en typ av utbuktning som tummen hamnar på, den lilla förändringen gjorde stor nytta och förändrade greppet märkbart.


Finessen med vertikalgrepp är väl strålande om man vill använda lite större objektiv, det behöver väl inte sitta där permanent bara för att man har köpt ett. Litet objektiv vertikalgrepp av, större objektiv vertikalgrepp på.


jag har sedan flera år tiilbaka efterlyst utbytbara grepp, allt för många kameror har för grunda grepp, samtidigt som dom verkar att tappa på bredden, så att tummen vill ramla in alldeles för långt och nästan slår i skärmen. Detta gör att kameran inte hamnar in i handen på bästa sätt.


Gamla 5DMK II tillhör bland dom bättre kameror som jag hållit i, A900 är också bra. Canon´s sportkamera Mk IV var märklig med sitt höga grepp som om man hade två högerhänder, men samtidigt ovanligt grunt grepp. Våra händer är olika, så den som har små tummar och korta fingrar ser ut att passa bättre i dagens modeller.


//Bengt.
 

Sabud

Aktiv medlem
Enligt DxOMark är väl inte A7R inte så mycket bättre på högiso än 5D mk3, snarare tvärtom. Jämför man med 6D så är ju 6D mer utav iso monster trots jag tycker nästan FF lirar i samma liga efter iso 800/1600 (små marginaler menar jag)
Men förvånar mig inte om A7R II får riktigt bra värden. Det som intresserat mig mest är att Sony säger att Canonobjektiv ska fokusera rikigt bra med deras nya hus.

Ser bra ut!

https://www.flickr.com/photos/50316922@N00/19532355303/

/Stephan
 
ANNONS