Annons

Capture NX-D och borttagning av damm

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har precis upptäckt en programvara som heter Capture NX-D. Verkar vara en bra programvara för mig som tar bilder i RAW.

Jag såg att det finns en funktion i programmet som heter "borttagning av damm" och försöker förstå hur funktionen fungerar men kommer ingen vart med den.

Jag har en RAW bild som har ett dammkorn och som jag vill få bort med hjälp av funktionen. Jag har kryssat i rutan "borttagning av damm" och under "Referensbild sparades under" har jag provat att navigerat till en referensbild (NDF-fil)som jag har skapat från min Nikon D7000 kamera. Filen ligger i en katalog på datorn. Men när jag navigerar till katalgogen så hittar inte Capture NX-D den, vad gör jag för fel här? har jag missförstått något? Snälla hjälp mig!
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har använt de tidigare versionerna av View-NX och CaptureNX-2 i många år men de har tyvärr ersatts av ViewNX-D och CaptureNX-D. Detta har gjort att jag lämnat programmen och gått över till Photoshop vilket kändes litet tungt. Orsakerna är att programmen är sega, de verktyg som jag mest använde finns inte mera och jag tycker gränssnittet har blivit rejält mycket sämre. Orsaken att jag inte kan använda dem längre är att de inte kan läsa RAW-filerna från de senaste kamerorna.

Tyvärr kostade ju CaptureNX-2 en del, ca 1500 om jag minns rätt men jag fick licenser tillsammans med någon kamera jag köpte så jag behövde inte betala. Jag tror inte att programvaran har följt med D7000, däremot kan ju kamerans RAW-filer läsas utan problem.

Detta är inte svar på din fråga mer än att i CaptureNX-2 finns ett mycket enkelt litet kloningsverktyg som tar bort enstaka fläckar eller damm lätt som en plätt. Den finns fortfarande att ladda ner och kan testas i 60 dagar.

http://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/download/sw/3.html

Trivs du med den går det säkert att skaffa licens någonstans.

/Frode
 
ANNONS