Annons

vackra färger på himlen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dirk Diggler

Aktiv medlem
Hur gör man egentligen för att få så där vackert gula, röda, gulröda himlar på bilderna?

Fångas den redan vid fototillfället?

Eller en efterkonstruktion i bildbehandling?

Eller en kombination?
 

Lena W

Aktiv medlem
Himlen får härliga färger när solen är på väg ned. Dessa färger kan man förstärka om man önskar.
 

atotowi

Aktiv medlem
Solnedgång är väl vanligast och sen kan man förstärka effekten i efterbehandling.
Filter för tonade himlar existerar oxå typ:

http://www.cokin.com/filtres2.html?=#197

Jag naser att man ska eftersträva att få bilden rätt i kemeran och göra så lite som möjligt i efterbehandling. Andra tycker att man kan ta ut svängarna i photoshop rejält. På ett sätt är det väl slutresultatet som räknas och vägen dit är kanske mindre viktig. Sen tycker jag att det är bra om man talar om att bilden är manipulerad.
Så alla varianter förekommer.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Gå inte hem när solen har gått ned. Tiden efter solen har gått ned tills det är helt mörkt ger många sköna blå toner. Brukar ofta kallas blå timmen (finns även innan solen går upp). En tid som uppskattas av många landskapsfotografer.

/Gunnar
 

pallep

Aktiv medlem
länkar helt kallt till mina egna foton.

Här har vi en HDR gjord på 3 foton med olika exponeringar förstås, galet mycket efterarbete med lager o kurvor i PS. Mest som en kul grej.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1384928.htm

Blå timmen var det ja, solen hade gått ner här men det var inte riktigt mörkt än. INte mycket efterarbete här om man bortser från jobbet att snickra ihop panoramat gjort av 3 olika bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1384922&target=_blank

Som sagt viktigast här att ha en bra grund att jobba med.

ND filter kan vara bra att ha också så man kan förlänga slutartider och tonade ND filter för att kunna exponera himmeln lite mindre. Man slipper massa extra efterarbete om man gör det bra från början. Själv har jag inget tonat ND filter så jag får mickla i photoshop.
 

Bilagor

Kalle_B

Aktiv medlem
Lite exempel jag har tagit på ämnet. Notera att alla är ganska mörka, jag har uteslutande tagit solnedgång i slutskedet. Vissa även på vintern.

Solnegång är lite klurigt ibland gällande exponering men motiven kan bli fina. 3 bilder har jag efterbehandlat endel, dom två längst till vänster samt den i högra övre hörnet. Dom andra har jag bara pillat med lite kurvor, dodge o lite annat oskyldigt.

Alla är RAW bilder.
 

Bilagor

malundin

Aktiv medlem
Jag vet inte hur du har vitbalansen, men jag hade samma funderingar när jag började med digital systemkamera.

När jag körde automatisk vitbalans, ville kameran jämna ut färgerna och dämpade därmed den intensiva röda färgen i solnedgångar - de blev inte alls så fina på bild som jag mindes dem.

Sedan lärde jag mig mer och gick över till att aktivt välja vitbalans och med denna inställd på solsken i solnedgången blev det mycket mer färg på solnedgångarna - nu började jag känna igen upplevelsen när jag såg bilderna.
M.
 

Dirk Diggler

Aktiv medlem
pallep skrev:
länkar helt kallt till mina egna foton.

Här har vi en HDR gjord på 3 foton med olika exponeringar förstås, galet mycket efterarbete med lager o kurvor i PS. Mest som en kul grej.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1384928.htm

Blå timmen var det ja, solen hade gått ner här men det var inte riktigt mörkt än. INte mycket efterarbete här om man bortser från jobbet att snickra ihop panoramat gjort av 3 olika bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1384922&target=_blank

Som sagt viktigast här att ha en bra grund att jobba med.

ND filter kan vara bra att ha också så man kan förlänga slutartider och tonade ND filter för att kunna exponera himmeln lite mindre. Man slipper massa extra efterarbete om man gör det bra från början. Själv har jag inget tonat ND filter så jag får mickla i photoshop.

Den himlen är mycket vacker!
 

Dirk Diggler

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Lite exempel jag har tagit på ämnet. Notera att alla är ganska mörka, jag har uteslutande tagit solnedgång i slutskedet. Vissa även på vintern.

Solnegång är lite klurigt ibland gällande exponering men motiven kan bli fina. 3 bilder har jag efterbehandlat endel, dom två längst till vänster samt den i högra övre hörnet. Dom andra har jag bara pillat med lite kurvor, dodge o lite annat oskyldigt.

Alla är RAW bilder.

Grymt!
Hittade en av bilderna i din profil. Kan man se dom andra också i större format?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Dirk Diggler skrev:
Grymt!
Hittade en av bilderna i din profil. Kan man se dom andra också i större format?
Tja, någon speciell du vill se i större format?
Kan ju lägga in den här i tråden isåfall...

Tycker att ang solnedgångar så är det egentligen bara o prova sig fram och lära av sina misstag. Ju mer moln du får på himlen desto mer dramatiskt blir det oftast, en grå jämn massa på himlen brukar dock inte vara så bra. Men en sol i ett moln ger fina konturer i molnen och även lättare att exponera. Men som sagt, om du provar ofta så ser du själv vad som funkar och inte funkar. Att sedan plocka fram lite mer färger och kontraster i Photoshop är inte heller så svårt och fullt tillåtet.
 
ANNONS