Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cibachrome eller annan teknik för stora bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

ville2002

Aktiv medlem
Hej!
Vill veta vilken teknik som är bäst när jag vill förstora upp småbildsfoton eller 6x6 till större
format...tex 50x70...etc...?
och hur långt upp håller ett småbildsfoto...i förstoring...om det är skarpt...och bra..i såna fall?
 

objernulf

Aktiv medlem
Ilfochrome (f.d. Cibachrome) är mycket bra men dyrt! Digital kopia är ett alternativ. Det bästa är att kolla med ett bra labb vad de har för möjligheter. Ett knivskarpt småbildsdia klarar 50x70 men kornen kan bli störande. Personligen tycker jag gränsen går vid 30x40.
 

mipert

Aktiv medlem
ville2002 skrev:
Hej!...och hur långt upp håller ett småbildsfoto...i förstoring...om det är skarpt...och bra..i såna fall?
Beror på men som sagt, 30x40 brukar nog anses vara en praktisk gräns i många fall.

Men, jag har kopierat bilder upp till dubbla och ännu större.
Dessutom har jag assisterat modefotograf som fotograferade åt Malmströms/Camilla med småbild och de bilderna blåstes upp till 70x100 utan problem.

Allt hänger på originalet och hur bilden betraktas.
 

ville2002

Aktiv medlem
en reflektion...då...

jag arbetar med två Nikon F2 photomic...kameror och Nikkor optik...arbetar också..med stativ...och självutlösare...visst borde det fungera....varför jag frågar...är att jag har en kommande utställning pågång...och vill jobba i stort format....
 

steinick

Aktiv medlem
Om du vill jobba i stort format (på den färdiga bilden) föreslår jag att du använder stort filmformat, det underlättar starkt. Utställningsbilder betraktas ju på rätt nära håll och filmens korn kan bli störande på vissa typer av bilder.
 

steinick

Aktiv medlem
Det räcker med mellanformat. Det går att göra fantastiskt snygga meterförstoringar från 4,5x6, 6x6 eller 6x7. Storformat (9x12 och större) ställer stora krav på fotografen och motivet för att ge maximal bildkvalitet.
 

qlicken

Aktiv medlem
Hej där!
Har du sett utställningen "Och Himelen därovan" av Jens Assur?
Hans utställningsbilder är någonstans 1½ x 2meter.
Man skriver här max 30 x 40cm. Men hur skall bilderna betraktas ? Är det med lupp eller med ett betraktningsavstånd av 2 ½ x bildens diagonal?
Har själv gjort bilder i typ "Cibatrumma" på 1 x 1,5m. Det går alldeles utmärk, är bara kornen skarpa, så tycker i vart fall inte jag att dom är störande.
Kopiera du upp stora bilder, det är häftigt.

Lycka till / Åke..
 

ville2002

Aktiv medlem
Angående stora bilder

Vilken typ av sv/vit film är bra att använda ...med era erfarenheter för stotra bilder...med litet..korn...?
 

steinick

Aktiv medlem
Kodak T-Max 100 eller Iford 100 Delta är oslagbara när det gäller hög upplösning och fint korn. Båda kräver att man exponerar rätt och framkallar med korrekt teknik, inga filmer för slarviga fotografer eller nybörjare, alltså.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
... och Technical Pan står i en ännu högre klass för sig.

Men där har du ännu mindre slarvmån. Jag har inte kört så många rullar än och aldrig framkallat på annat sätt än Kodaks rekommenderade Technidol med våldsam agitering och rekommenderad tid. Får väl ut ungefär samma omfång som en diafilm upplever jag. Nollans papper typ. Men ojoj vilken fröjd att se det som får plats inom det omfånget :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
steinick skrev:

Fast TP finns bara för småbild. Får jag välja mellan TP och TMX på mellanformat väljer jag TMX alla gånger.
Nejdå, techpan finns i 120 också. Finns till och med för storformat i diverse format.

Men jag håller med i sak; Med mellanformat är det inte värt besväret. Men filmen är en gudagåva om man har begränsat sig till småbild vilket jag nyligen har bestämt mig för att göra.
 

mipert

Aktiv medlem
Slarvmånen ligger inte bara i framkallning.

Med en extremt finkornig film avslöjas minsta fokuseringsmiss direkt.
Eller darrande spegel.
Det mänskliga ögat vill ha någonting att fokusera på och en svagt suddig bild utan korn kan vara lätt irriterande.
Med en grovkornigare film -Tri-X- har man kornet att fokusera på.
 

ville2002

Aktiv medlem
Storformatskameror..?

Kul att det här med stora bilder skapar lite diskussion...
Är det någon som har ett bra förslag...om man vill snegla lite på storformatskameror...Vad vill ni rekommendera?...

Någon som har bra litteratur att föreslå...?..

Det är första gången som jag har startat en diskussion...här blev medlem igår...Fantastiskt med så här mycket folk som engagerar sig...kul...Det blir många diskussioner framåt...
 

steinick

Aktiv medlem
jimh skrev:
Nejdå, techpan finns i 120 också. Finns till och med för storformat i diverse format
Ursäkta missen, men jag har inte använt TP på mer än 20 år. Då hette den SO någonting och fanns bara i 135-format. Man fick blanda framkallaren själv också.
 
ANNONS