Annons

Fotografera i New York

Produkter
(logga in för att koppla)

resqual

Aktiv medlem
Hej!
Undrar bara hur det är med fotografering i USA. Skall till New York i juni och skulle gärna vilja fotografera en hel del när man väl är där. Kommer troligtvis även flyga helikopter och undrar om det är tillåtet att fotografera då? eller blir man klassad som frilans terrorist då?.

Den fotograferingen jag tänker mig är typ musem, gatu, basebal och dyl.
tacksam för svar

//Victor
 

AFJ

Aktiv medlem
Mycket har ju gått överstyr sedan 9/11 men så långt som till att förbjuda turisterna att fota i New York har det lyckligtvis inte gått!

I all fall kom sambon och sonen hem med några tusen bilder från New York förra året utan att blivit arresterade.
 

resqual

Aktiv medlem
Mycket har ju gått överstyr sedan 9/11 men så långt som till att förbjuda turisterna att fota i New York har det lyckligtvis inte gått!

I all fall kom sambon och sonen hem med några tusen bilder från New York förra året utan att blivit arresterade.
Låter bra, slipper man vara orolig. Bara att låta avtryckaren jobba varmt då ;)
 

Surgeon

Aktiv medlem
Vem skulle hindra dig att fota från en helikopter, piloten??

Kör på bara, jag var i NYC i våras och fotade friskt, om du ska fota nattfoto från ESB eller Lincoln Tower så köp ett Manfrotto Magic Arm med en clamp, då de plockar eventuella trebensstativ vid Entrén

Ha så kul, NYC är en ball stad att fota i
 

PMD

Aktiv medlem
Muséer brukar ha egna regler om fotografering. Räkna inte med att det är fritt fram att fotografera. Stativ lär knappast gå bra på något muséum. New York har jag väldigt liten erfarenhet av men i Washingtin D.C. gick det bra att fotografera det mesta för några år sen. I National Archives, som väl får betraktas som ett slags museum, gick det bra att fotografera allting, inklusive självständighetsdeklarationen och konstitutionen. Blixt var dock strängt förbjudet.
 

afe

Aktiv medlem
Vem skulle hindra dig att fota från en helikopter, piloten??

Kör på bara, jag var i NYC i våras och fotade friskt, om du ska fota nattfoto från ESB eller Lincoln Tower så köp ett Manfrotto Magic Arm med en clamp, då de plockar eventuella trebensstativ vid Entrén

Ha så kul, NYC är en ball stad att fota i
Lincoln Towers är ett lägenhetskomplex. Menar du möjligen Rockefeller Center?

Vad gäller trebensstativ har jag för mig att man inte får använda sådana hur som helst ute på stan heller, men i övrigt går det bra att fotografera det mesta. Tror det är betydligt kinkigare i London nu för tiden.
 

snap01

Aktiv medlem
Lincoln Towers är ett lägenhetskomplex. Menar du möjligen Rockefeller Center?

Vad gäller trebensstativ har jag för mig att man inte får använda sådana hur som helst ute på stan heller, men i övrigt går det bra att fotografera det mesta. Tror det är betydligt kinkigare i London nu för tiden.
runt omkring rocke feller center får du inte använda stativ gör du det så blir du tillsagd på en gång om slutar du inte på en gång tillkallas polis (jag vet av egen erfarenhet)
där jag blivit tillsagd om stativ är
grand central station
empire state building (skaffade tillstånd)
frihetsgudinnan
runt omkring rockefeller center
vid foten av brooklyn bridge är vakten riktigt grinig.

Däremot vid time square har jag aldrig blivit tillsagd. Utan stativ är det inga problem. Mitt råd är om du fotar i skyskrapor så glöm stora stativ jag kör med ett litet bordstativ från leica som funkar riktigt bra. Jag har varit 4 gånger i new york o vakterna går det inte att prata med. Sätt upp ett stativ vid rockfeller center så är dom på dig inom 30 sekunder tar du inte ner det ringer dom snuten på en gång. Kommer dom så kommer det kosta dig tid o pengar.
 

resqual

Aktiv medlem
Vad bra att ni nämner det där med stativ. Efter att ha kollat runt lite under kvällen så vart jag riktigt sugen på att ta några schysta nattfoton över staden. Nu slipper man iallafall krånglet som skulle uppstå om man tog med sig stativet :)
Har som tur var en litet bordstativ som borde göra jobbet.
För er som vart i NY och fotograferat, funkar den klassiska 18-50mm + 50mm eller fann ni er själva i situationer där ni skulle vilja ha lite mer zoomomfång? områden där man inte kan gå så nära etcetera.. (vill ju få med så mycket som möjligt av staden) :)

//Victor
 

levitte

Aktiv medlem
runt omkring rocke feller center får du inte använda stativ gör du det så blir du tillsagd på en gång om slutar du inte på en gång tillkallas polis (jag vet av egen erfarenhet)
där jag blivit tillsagd om stativ är
grand central station
empire state building (skaffade tillstånd)
frihetsgudinnan
runt omkring rockefeller center
vid foten av brooklyn bridge är vakten riktigt grinig.
Gäller det både trebenstativ och enbenstativ?
 

chto

Medlem
Det jag känner till är lagar som reglerar om du fotar med stativ i MTA. Dvs det är ok att fota där, men inte med stativ. Och i NYC finns det poliser med nolltolerans som mål, men de är inte otrevliga eller dumma om du uppträder schysst mot dom.

Sedan har jag läst om ett påstående att vissa byggnader har copyright, men i praktiken har jag inte hört talas om att det är ett problem.

Sedan, som andra skriver, fota på. Det är värre i Sverige att fota ett lucia tåg på dagis. Sedan kan de finnas tider och platser du kanske skall ha en koll på vad som händer runt dig, men det är inte annorlunda mot andra ställen i vissa miljöer. Vill du ändå in där se till och smält in och vifta inte med saker oxh ting.

Det jag råkat ut för är att säkerhetsvakterna på flygplatsen gått igenom min väska ett antal gånger i deras sniffer. Orsaken till detta är min blypåse för filmen, det är iaf vad jag förstått. Men det är bara låta dom hålla på och samarbeta :)




---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.509357,16.262042
 

snap01

Aktiv medlem
det är inte poliserna som säger till dig om du använder stativen utan vakterna som finns överallt. Det räcker med att du frågar var det står att det är förbjudet att använda stativ så är cirkusen i gång oavsett om du själv är trevlig eller ej. Har du inte packat ihop stativet inom 10 sek så ringer dom polisen. Jag har ställt frågan var det står att det är förbud o aldrig fått ett svar på frågan, fråga två var varför det skulle vara skadligt att jag fotar med stativ o fått lite olika svar. Ett svar var (jag säger det, från en spottande svärande vakt) ett annat någon kan snubbla på ditt stativ o då blir du stämd o har inte råd att betala o vi får stämning på oss ( sedan att det var tomt av folk vid foten av brooklyn bridge hör inte hit )
mitt råd är att om du ska använda stativ o blir påkommen (gud vad hemskt o farligt att använda stativ) är att packa ihop på en gång för det går inte att föra en dialog med dessa vakter.

Angående säkertsvakterna på flygplatsen så är dom ett kapitel för sig. Jag såg en gammal man (arabisk) som skulle köra in väskan i röntgen maskinen varpå han gör det tydligen så var det något dom ville kolla igen så dom säger till han att plocka ur lite saker från väskan o göra det igen. Han gör som dom säger o väskan åker in i röntgen igen men tydligen inte bra denna gång heller varpå dom säger till han att göra det en gång till igen varpå den riktigt gamla mannen säger, jag förstår inte vad ni säger ni får göra vad ni vill ta ur det som ska ur så sätter jag mig på stolen o väntar. En vakt får ett frispel o skriker du ska göra som jag säger! då får en kanadensisk dam nog o säger varför trakasserar ni denna gamla man? detta skulle aldrig hända i kanada. Vad händer? gamle mannen släpades bort från röntgen maskinen till ett angränsande rum.
Exempel två var när jag kom till florida o skulle genom passkontrollen. Man hade fått ett inrese kort som skulle vara ifyllt o visas upp i passkontrollen o då var det en i kön bredvid som hade glömt att fylla i en uppgift o bad om att få låna en penna varpå vakten säger, pennorna finns längst bak i rummet varpå han får ställa sig sist i kön. Jag ser en penna hos min vakt tar den o ska ge den till den andra personen varpå vakten skriker till mig (rör inte min penna! vill du oxå ställa dig sist i kön? ) trevliga ?
Kön till passkontrollen var lång så det tog ca 45 min att komma fram igen i sådana fall. Sedan det bästa av allt dom stänger luckan bredvid våran kö för att personen där skulle på lunch. vad händer med kön då? då säger dom till dom att ställa hela ledet bakom våran kö varpå en turist får frispel som hade köat länge o var nästan längst fram, han ifrågasätter detta att dom ska behöva köa en gång till o kräver att dom sätter in en ny i passkontrollen dom vägrar han säger att han vill prata med (chefen) svaret han får alla klagomål ska ske skriftligen till washington. Dom är så trevliga :-(
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Ett svar var (jag säger det, från en spottande svärande vakt) ett annat någon kan snubbla på ditt stativ o då blir du stämd o har inte råd att betala o vi får stämning på oss ( sedan att det var tomt av folk vid foten av brooklyn bridge hör inte hit )
mitt råd är att om du ska använda stativ o blir påkommen (gud vad hemskt o farligt att använda stativ) är att packa ihop på en gång för det går inte att föra en dialog med dessa vakter.
Ove, du måste haft världens otur.. jag har varit i USA 8 ggr, och i regel nån månad åt gången men aldrig haft problem.. Vakter och poliser har aldrig strulat med mig..
Vid foten av Brooklyn bridge, klart man vill fota där med stativ.. Jag stod där och fotade vid ett tillfälle.. så börjar ett litet barn nästan klättra på mitt stativ.. så säger pappan "var försiktig.. snart börjar fyrverkeriet..." och jag tänkte "what?! fyrverkeri.. lurar han barnet eller vad?" nån minut senare dyker ett antal brandmän upp och gör nån inspektion, då börjar man ana att nåt ska hända.. En stund senare, grymmaste fyrverkeriet :) yes! och jag stod där med stativet hela tiden.. hade ingen aning att det skulle vara fyrverkeri den kvällen! (det var inte den 4:e juli.. detta var i juni)
 

Surgeon

Aktiv medlem
Lincoln Towers är ett lägenhetskomplex. Menar du möjligen Rockefeller Center?

Vad gäller trebensstativ har jag för mig att man inte får använda sådana hur som helst ute på stan heller, men i övrigt går det bra att fotografera det mesta. Tror det är betydligt kinkigare i London nu för tiden.
Haha, helt rätt, blev lite fel där, vi bodde hos en kompis i Lincoln Towers

Rockefeller Center var skrapan jag menade, fördelen med att fota därifrån jämfört med ESB är att man faktiskt får med ESB på bilderna.

Jag hade inga problem någonstans med mitt Manfrotto Magic Arm och superclampen
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan har jag läst om ett påstående att vissa byggnader har copyright, men i praktiken har jag inte hört talas om att det är ett problem.
Det kan bara vara ett problem vid eventuell publicering, även om jag mycket väl kan föreställa mig att det finns nitiska säkerhetsvakter som inbillar sig att det är ett problem även vid fotograferingen.
 

snap01

Aktiv medlem
Ove, du måste haft världens otur.. jag har varit i USA 8 ggr, och i regel nån månad åt gången men aldrig haft problem.. Vakter och poliser har aldrig strulat med mig..
Vid foten av Brooklyn bridge, klart man vill fota där med stativ.. Jag stod där och fotade vid ett tillfälle.. så börjar ett litet barn nästan klättra på mitt stativ.. så säger pappan "var försiktig.. snart börjar fyrverkeriet..." och jag tänkte "what?! fyrverkeri.. lurar han barnet eller vad?" nån minut senare dyker ett antal brandmän upp och gör nån inspektion, då börjar man ana att nåt ska hända.. En stund senare, grymmaste fyrverkeriet :) yes! och jag stod där med stativet hela tiden.. hade ingen aning att det skulle vara fyrverkeri den kvällen! (det var inte den 4:e juli.. detta var i juni)
otur? knappast om man är på jobb o kör bla 360 eller bilder i skymning o behöver staty så är det problem med stativ o enligt dessa sidor är stativ förbjudet på ett gäng platser som tex rockerfeller center. sätt upp ett stativ där o dom är på dig inom 30 sekunder. Jag har fotat överallt i New york o det är stora problem att köra med synligt stativ jag har löst det på annat sätt. se följande länkar
http://blog.dreamstime.com/2010/06/16/risky-shots-no-tripods-in-new-york-city_art32690
http://411newyork.org/guide/2008/09/11/camera-restrictions-in-new-york/
http://411newyork.org/forum/topic/70606-using-my-tripod-in-new-york-city/
 

snap01

Aktiv medlem
Gäller det både trebenstativ och enbenstativ?
gäller allt som ser ut som stativ. Det man man göra är att köra fotoväskan som stativ att lägga kameran på ovandelen o sätta kameran på självutlösare för dom är som sagt griniga på vissa platser. Vad jag fått höra ang förbudet från amerikanska fotografer är för att dom vill hindra andra att ta säljande bilder för att tjäna mer på deras egna bilder. Jag har tom blivit tillsagd när jag kört med ett 10 cm stort bords stativ. Kör du ett stort prohus så är det ännu mer krångel.
 

snap01

Aktiv medlem
Ove, du måste haft världens otur.. jag har varit i USA 8 ggr, och i regel nån månad åt gången men aldrig haft problem.. Vakter och poliser har aldrig strulat med mig..
Vid foten av Brooklyn bridge, klart man vill fota där med stativ.. Jag stod där och fotade vid ett tillfälle.. så börjar ett litet barn nästan klättra på mitt stativ.. så säger pappan "var försiktig.. snart börjar fyrverkeriet..." och jag tänkte "what?! fyrverkeri.. lurar han barnet eller vad?" nån minut senare dyker ett antal brandmän upp och gör nån inspektion, då börjar man ana att nåt ska hända.. En stund senare, grymmaste fyrverkeriet :) yes! och jag stod där med stativet hela tiden.. hade ingen aning att det skulle vara fyrverkeri den kvällen! (det var inte den 4:e juli.. detta var i juni)
har varit 4 gånger i New york men även på många andra platser i usa. Det är bara i New York det är problem. Vad jag fått höra från en destinations chef så är det förbjud för stativ i hela Rom men där har jag aldrig blivit tillsagd trots lika många besök som i New York.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant nog står det explicit i reglerna som staden New York har publicerat att man inte behöver tilstånd för att använda stativ om användandet inte inbegriper fem eller fler personer samt att man håller på i högst tio minuter inklusive upp- och nermonterandet av stativet:

http://www.nyc.gov/html/film/downloads/pdf/moftb_permit_regs.pdf
(Se sidan 2, näst längst ner).

Reglerna gäller förstås bara på mark som ägs av NYC, och inte på privat område i stan.
 
Senast ändrad:
ANNONS