Annons

70-300 mm Canon, Sigma eller Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM,
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS,
Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD.

Någon som har erfarenhet? Bildkvalitet? Skärpa och oskärpa? Canon det enda som inte har toppklass hos Cyberphoto.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
De är väl alla ungefär lika i klassen 70-300. Alla ger toppresultat upp till ca 200mm, sen blir de mjukare och mjukare när man zoomar in mot 300mm och vid 300mm är alla ganska kontrastlösa och oskarpa. Enda undantaget är Canon 70-300L, men den kostar ju tre gånger så mycket så det är ju inte så konstigt.

Canons gamla 70-300IS hade länge ett rykte om att vara väldigt bra även upp mot 300mm, men så är det faktiskt inte.

Prisvärda är de dock alla tre, man får mycket för pengarna.
 

mapem

Aktiv medlem
Eftersom jag går i samma tankar så har jag kollat lite på alla testsidor som finns, och av de nämnda objektiven så verkar Canons vara skarpast med Tamron inte så långt efter, medan Sigma inte presterar fullt så bra. Lenstip.com anser Tamron mest prisvärt, trots att Sigma är billigast.

Efter att inte bara läst om dem utan också känt lite på dem tycker jag Tamron känns lite rassligt. medan Sigma och Canon känns stabila. I alla fall enligt mitt tycke.

Jag tror man kan bli nöjd med alla tre, men kanske nöjdast med Canon ändå, när det gått en tid så man svalt förtreten att det var dyrast.

Ett alternativ är EF 70-200/4L, som är skarpare och bättre byggt än alla de där 70-300-objektiven. Men det saknar IS-funktionen. Och de andra är mindre "ihopfällda" än 70-200/4L, som alltid är lika långt och dessutom väldigt synligt med sin vita färg, vilket kan vara en nackdel ibland om man vill vara diskret när man fotar. Om man tycker 200 mm är för kort kjan man skaffa en adapter 1,4x och med en sådan får man 280 och då är denna kombination mycket skarpare än alla de andra på 300 mm! Det kan man se här. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=358&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=104&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=1
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Olika

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM,
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS,
Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD.

Någon som har erfarenhet? Bildkvalitet? Skärpa och oskärpa? Canon det enda som inte har toppklass hos Cyberphoto.
Vet inte om alla kollat på rätt tester (senaste versionen av sigmat med bildstab). Enligt de jag har sett så verkar Sigmat vara mycket bra på just 300 mm.
 

dHagger

Aktiv medlem
Mitt Tamron 70-300 VC tycker jag har utmärkt byggkvalitet - "rassligt" är i alla fall inte ett ord jag skulle använda om den. Å andra sidan verkar det som den felfokuserar ganska ordentligt när den börjar närma sig "oändlig" fokus (på kortare avstånd sitter fokus som den skall).
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Har Sigmat och är oförskämt nöjd (betalade 2000 begagnat). Med bländare 8 så tycker jag den är rimligt skarp genom hela zoom registret, även på 300mm. Tycker faktiskt Bokehn är ovanligt trevlig också.

Tror du blir nöjd med vilket som av dessa tre.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har Tamron och har tidigare haft Canon även Sigma.

Canons bytte jag bort för några år sedan när jag köpte en längre zoom.

Nu har jag Tamronet som enda telezoom och är mycket nöjd med objektivet.
Mitt exemplar tecknar skarpt över hela omfånget. Bilderna är kontrastrika och har rena färger.
Även vid 300 mm blir det bra, vid nedbländning något steg så blir skärpan riktigt bra.
Stabiliseringen fungerar utmärkt.

Mitt objektiv har varit inne på garantireparation eftersom fokussensorn strejkade och byttes ut. Skickade gluggen på måndag och fick hem den på onsdag.

Om du ska köpa begagnat så pruta ordentligt.
Jag tycker att dessa objektiv är prisvärda som nya och garnantin som första ägaren har är värdefull. Tyvärr händer det att en del objektiv är felaktigt justerade och inte trivs ihop med alla kamerahus, med felfokusering som resultat.

MVH J O
 
ANNONS