|
|
#31 |
|
|
Varför vill du inte ha en passepartout? Det förhöjer intrycket tycker jag.
En mycket vanligt ram-mått på Clas Ohlson mfl är 30 x 40 och med en standardpassepartout så får du en bildyta på 19 x 29 vilket funkar perfekt till en bild som är 20 x 30 (du bör ha lite marginal) vilket alltså är exakt det format som du har i systemkameran och dessutom går utmärkt att skriva ut på vanligt A4 papper. Är man sniken så finns t ex alternativet att skriva ut en bild på 18 x 24 på A4 och ramar in i en vanligt standard A4-ram och får då lagom med luft runt bilden. Att montera bilden så att den fyller ut hela ramen tycker jag som regel ser lite tråkigt ut. Alltså, det finns fullt med vettiga alternativ och det är först när man vill han något "udda" som man måste specialbeställa. |
| Besvara med citat |
|
|
#32 |
|
|
Fast jag tycker iofs inte att a3-storlek i 3:2 format utan passepartout är speciellt udda. För jag tycker iaf inte att en passepartout förhöjer bilden speciellt, det räcker med ramen på själva tavlan.
|
| Besvara med citat |
|
|
#33 |
|
|
Smaken är ju personlig.
Jag försökte bara förklara varför ramarna är i andra förhållanden än din sensor - tanken är att man skall använda passepartout. Det är alltså du som har speciella önskemål. Jag har också ibland speciella krav, då beställer jag ramar (och passepartout) i de formaten jag önskar. För majoriteten av mina bilder funkar standardramarna bra. |
| Besvara med citat |
|
|
#34 |
|
|
Men på vilket sätt är det "speciellt" att inte köra med passepartout? Jag tycker iaf det är ganska standard att köra utan. Har inget minne av att jag sett sånt när jag varit på fotografiska, eller när jag var på fotomässan senast o kollade uställningarna där.
|
| Besvara med citat |
|
|
#35 |
|
|
Självklart finns det olika varianter och visst kunde man önska sig ett större utbud av ramar.
Jag tror faktiskt att jag ställde samma fråga som du här på fs för några år sedan. Jag fick inte alls utbudet av ramar att gå ihop med mina behov. Sedan dess har jag dock noterat att när man räknar med passepartout så framstår utbudet av ramar som något mer logiskt, men visst vore det skoj med flera "udda" format till billig peng. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar