Notiser

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2012-05-01, 08:48   #16

Det finns kollektiv avtal i typ alla branscher i fotobranschen så finns det rekommenderade priser som är uträknade med en tanke på vad man behöver fakturerar för att kunna leva som en fotograf. Det jag inte förstår är att många alltid ska försöka bara komma in med ett lågt pris o oftast långt under rekommenderade priser från tex blf/sf. Man kan alltid tro att man kan prisa ner sig för att komma in men det finns dels kunder som har råd att betala för en bättre fotograf o sätter bildkvalitet,service,erfarenhet före ett lågt pris. Det bästa sättet att komma in är att ha en bra portfolio o en bra tanka runt sin marknadsföring av sitt företag att stå o luta sig på ett lågt pris räcker inte långt mot många kunder.
Sedan digital kamerans intåg kom så är det betydligt fler frilansande fotografer som lever på ett annat fast jobb o drygar ut inkomsten med fotojobb. Jag började min foto karriär med ett annat jobb i bakgrunden o började med ett par resor utomlands o tog många bra bilder o sedan när jag kom hem så gick jag upp på ett par stora resetidningar o sålde in ett par omslag o flera sidor i dessa tidningar o även hela 14 sidor i en av landets större rese tidningar ingen stans diskuterade vi priset utan dom kör med blf som (lön). Efter detta så fick jag uppdrag från vissa resetidningar på utlandsjobb sedan uppmärksammades dom av resebolag o jag kom in på ett par av dom o har åkt runt i hela världen i 15 års tid o fått rätt bra betalt vissa tycker väldigt bra men jag har aldrig sålt mig billigt inte ens i början. MIn erfarenhet är att bilderna kvalitet,innehåll samt hur bra du själv är att jobba o vara service minded o kunna lösa problem är viktigare än ett lågt pris.
Dom som inte kan visa upp en bra portfolio får oftast inga uppdrag utan får försöka sälja in bilder efter resan o därmed stå för alla kostnader själv.
Blir du däremot anlitad så står företaget för allt som resa,boende,guider,hyrbilar allt utom din utrustning o mat. Jag ser inte dom som kör låga priser som konkkurenter däremot dom som är duktiga fotografer ;-)
för att kunna leva som företagare o få en skaplig lön så behöver du fakturera minst 600000 per år ink moms. Det många glömmer är att vi fotografer är timavlönade o har inga fasta tider/uppdrag med garanti lön ringer inte telefonen så har vi ingen lön punkt. Visst vissa är anställda på tidningar men det blir mindre som blir det o hela kvällspressen har gått fån fast anställda till frilans. Ett återkommande problem är att man antingen har alldeles för mycket jobb eller för lite, om man bygger upp sin kundgrupp till en större så får man otroligt höga toppar när det är (drag på marnaden) så att säga då jobbar jag 16-22 timmar per dag.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-02, 08:10   #17

Syvertsen skrev: "I bästa fall gör jag vinst om 5 år."

Det här är nästan ännu konstigare. Om man inte lyckas göra vinst på 5 ÅR så lägger man antingen mer pengar på utrustning än ens talang kräver, eller så är man hyfsat slapp... Jag gjorde vinst mitt första år redan, för att jag tog i som ett svin och vägrade ge mig. Stoltheten har också ett pris, och ibland fick man göra knäck man inte var lika konstnärligt motiverad av - men där satt jag å andra sidan efter 8-10 månader med en helt egen studiorigg och en fotoväska för 100 lök på det, 20 år gammal.

Tack vare internet är det inte omöjligt att sparka igång saker relativt fort. Så länge man är lite taktisk, har tillräckligt mycket damp för att synas och vågar offra lite av sin personlighet så att folk kommer ihåg en som ett ansikte och en rolig figur istället för en teknikinsnöad torsk som vill åka fin-bil på fritiden.

Tycker att du har en jävligt vettig syn på prissättningen dock, att jobba underbetalt tar ibland kol på glöden. Det beror väl på hur man prioriterar, bland de bästa grejerna jag har gjort har varit på grund av engagemant och inte 30,000 på faktura. Och mitt engagemang kan inte köpas, så där är jag väl en rätt "bristfällig" entreprenör egentligen. Men fortfarande; orsaken till att man inte ska undervärdera sina tjänster är snarare för att andra inte ska följa med på trenden. Säger jag att det jag gör är värt 14:50 så undrar folk ofta varför, och då sätter jag mig i en korkad position.

Svår balans. Man ska göra det man är bra på, på ett sätt man kan överleva. Med det idealet kommer man långt. Det, och ganska mycket redbull! ;-)
Slapp eller många järn i elden, Heltidarbete (Som inkluderar fotografering.) , utbildningar och familj med småbarn.
Därav en vaken syn på min verklighet :)

liksom jag, säger du taktisk. Jag håller med dig att man måste ha en plan och din plan behöver inte se ut som min eller tvärom men det är bra att ha :)
och man måste synas och höras, och ibland ser man att vissa "gå-påare" inte nödvändigtvis är bäst utan bra på att ta för sig.

Mitt motto är Train hard fight easy.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-31, 23:59   #18
Fex

Syvertsen skrev: "

Svår balans. Man ska göra det man är bra på, på ett sätt man kan överleva. Med det idealet kommer man långt. Det, och ganska mycket redbull! ;-)
Ojoj vad jag känner igen mig i det där, speciellt redbull eller vad som helst som gör att man faktiskt orkar ta i lite mera.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:34.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt