Annons

Sony a7ii - sensorrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Ja, om försäkringsvillkoren inte säger annat är det naturligtvis inte något fel med det. Leverantören säger också att man inte ska utstätta prylarna för fukt, stötar och en massa annat, men det finns försäkringar som täcker det. Varför tror du det kallas drulleförsäkring?
Ok. Min inställning till drulle efter att ha jobbat på bl a försäkringsbolaget LF är att det gäller oväntade händelser.

Inte som Stefan verkar föreslå: "Jag gör rent sensorn och går det åt skogen så jag repar sensorn så får försäkringsbolaget betala, jag tecknade just en drulleförsäkring".
 

afe

Aktiv medlem
Det handlar om friskrivningar. I manualen till A6000 står det t.ex. följande:

There is a magnet attached in the area around the flash. Do not put objects that are
affected by magnetic fields, such as a floppy disk or a credit card to the screen or the
camera body.
Risken är väl inte så överhängande att någon är där och pillar med en floppy ...

Sedan är ju sensorer med antiskak lite känsligare i och med att sensorn inte sitter fast, men i stort sett alla tillverkare säger att man själv inte ska göra annat än att använda gummituta och blåsa på sensorn.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Har rengjort sensorn på A7 flertalet gånger.
Lösa partiklar går att blåsa- och/eller pensla bort.
Varje gång jag byter objektiv blåser jag försiktigt med munnen på sensor och objektiv.
Ev. fläckar på sensorn tas bort med linsputspapper fuktad i isopropanol.
Så har jag också gjort, sista gången så spottade jag på sensorn.
Det var absolut inte med flit men det kändes i alla fall jobbigt men också lite komiskt. :)
 

afe

Aktiv medlem
Ok. Min inställning till drulle efter att ha jobbat på bl a försäkringsbolaget LF är att det gäller oväntade händelser.

Inte som Stefan verkar föreslå: "Jag gör rent sensorn och går det åt skogen så jag repar sensorn så får försäkringsbolaget betala, jag tecknade just en drulleförsäkring".
Om man bara använder en kamera enligt tillverkarens rekommendationer - vad ska man då med en försäkring till? Där står tydligt en massa saker man inte ska göra med sin kamera, men som de flesta gör regelbundet (troligen ocskå du).
 

iSolen.se

Guest
Om man bara använder en kamera enligt tillverkarens rekommendationer - vad ska man då med en försäkring till? Där står tydligt en massa saker man inte ska göra med sin kamera, men som de flesta gör regelbundet (troligen ocskå du).
Tja, en grej som jag gör är ett låta proffsen på Nikon eller Kameradoktorn göra rent sensorn i samband med service eller för några hundringar.

Vi kanske har lite olika åsikter i frågan men i min värld gör man inte tvärtemot vad leverantören säger för at spara ett par hundringar och sen om man repar sensorn (doh, de sa ju att man inte skulle göra så) springer man inte till försäkringsbolaget. Min åsikt. Du får tycka annat.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Skaffa sedan ett förmånlig hemförsäkring ifall nåt mot all förmodan skulle gå galet.

/Stefan
Med att skaffa förmånligt menar jag att man ser över sin hemförsäkring. Kanske byta eller uppgradera. Olika bolag har olika regler, olika prissättningar, olika avdrag.
Har man en benägenhet att utsätta sig själv och sina prylar för aktiviter som innebär risk så är det ett bra tillfälle att se över vad som gäller.

"Allriskförsäkring gäller när du råkar ut för något som den vanliga boendeförsäkringen inte täcker. Det kan vara sånt som händer när du är stressad eller har en dålig dag."
-Folksam

Min fru hade folksam via facket så den var mer eller mindre gratis. För 350kr mer per år fick vi det stora hemförsäkringen. Det innebär bl.a. att självrisken sjönk från 1500kr till 750kr och att ersättningsnivån fördubblades.

När det gäller att pilla på saker så ska det alltid göras korrekt och enligt instruktion. Att hälla sand på sensorn och sedan dutta med gelsticks ersätter nog inga försäkringsbolag.
Att utföra det på yrkesmässigt sätt med konstens alla regler, men av någon oturlig anledning så händer något oförutsett som medför att något går sönder så vänder man sig till sitt försäkringsbolag. Beskriver hela händelseförloppet och sedan får man en handläggare som beslutar ifall det är ett godkänt ersättningsfall.

Så jovisst kan sensorrengöring vara ett fall där man får ersättning. Ponera att du håller på at rengöra och plötsligt hoppar hunden på dig och du slinter så du pressar ner den för hårt.

Ni kan alltid ringa/maila själva era försäkringsbolag. Hur funkar Gefverts som har speciell kameraförsäkring? Någon kanske har koll.

Nog med försäkringar. Gelsticks är iaf väldigt skonsamt. Det är bättre än svabbar som kräver lite skicklighet och träning. Svabbar är dock bättre på smuts som en gång varit blött och sedan torkat in. Eller fläckar orsakade av saltvatten odyl. Gelsticks tar bort damm, och annat mindre skit som inte syns med blotta ögonen. Svabbar är relativt dyrt också, man får inte hur många svabbar som helst. Gelsticken kan man återanvända många ggr om.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Wow. Du vet väl att din utandningsluft innehåller massor av bakterier från dina lungor och bidrar till att göra allt skitigare så att svamp kan börja växa osv.?
ja, att blåsa på sensorn är ett synnerligen dåligt tips, även om det kanske fungerar för någon. Det finns många andra mycket bättre sätt, men inte många sämre, att bli av med löst damm.
 

niklasl

Aktiv medlem
Hej,
jag har läst en del om detta, men inte testat något själv ännu. Börjar dock känna att jag måste göra rent sensorn, på tok för många prickar så fort man kör på ett högre f-värde.

jag ger dig lite länkar så kan du bilda dig en uppfattning om vilka alternativ som finns.

På denna sida staplar han upp olika rengöringsalternativ, i den ordning han anser man borde göra dom.
http://briansmith.com/5-simple-steps-camera-sensor-cleaning/
(observera att man nu för tiden INTE skall använda det medlet som tidigare rekommenderades för sony-sensorer.)


Youtube-video när en person gör rent sin sensor, och går igenom vad man bör tänka på. har du läst på förra länken känner du igen mkt han nämner, men det är intressant att se någon göra det på riktigt. Även här nämner han att rekommendationer ang. medlet han använder har ändrats.
https://www.youtube.com/watch?v=JS1t7JcAt9w

Det verkar inte vara så känsligt när man läser forum som dpreview eller fredmiranda, men är man väldigt orolig är nog bästa lösningen att lämna in kameran för rengöring. Som sagt, det kan ju påverka garantin.

Se bara till att du har kameran på, men i "cleaningmode". då är sensorn av, men låst, så den inte rör på sig.
Om du testar swabs eller dylikt, så skriv gärna hur resultatet blev, och hur du gick till väga.


Den här killen visar hur man använder gel-sticks. Tycker dock han verkar lite väl hårdhänt med kameran, men jag kanske är mesig.
https://www.youtube.com/watch?v=dqLjWdcZ-HU
Eclipse kan användas med Sony-sensorer: http://photosol.com/wp/wp-content/uploads/sony-update.pdf. Har använt själv med utmärkt resultat, snabbt och enkelt. Lås sensorn först med rengöringsläget bara.

Egen erfarenhet av Arctic Butterfly-pensel från Visible Dust: Ingen/dålig effekt (men effekten beror nog på vad det är som behöver avlägsnas).

Enligt user feedback på t ex Amazon kan det finnas anledning att vara försiktig med gel sticks. Flera rapporterar kladd på sensorglaset av dem. Så även i kommentarerna till följande rengöringsguide:

https://www.lensrentals.com/blog/2017/04/guide-to-cleaning-your-camera-sensor/

Aldrig blåsa med munnen in i kamerahuset. Stor risk att mycket små, små vätskepartiklar följer med och fastnar på sensorn och det märker man inte själv. Använd en Rocket blower (motsv).
 
ANNONS