Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 9000 AF

Produkter
(logga in för att koppla)

stelahome

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av denna kamera?
Även Minoltas första AF-objektivserie (35-70mm / 4.0, 70 - 210 mm / 4.0) ?
Hur är objektivens kvalitet, optiskt, hanteringsmässigt?
Tacksam för all eventuell återkoppling, funderar på ett större begagnatinköp.
 

northcliff

Aktiv medlem
Hej
hade en 9000 för väldigt många år sedan, och det enda jag kommer ihåg, är att autofokusen var väldigt långsam; riktigt irriterande långsam..
 

objernulf

Aktiv medlem
Optiskt är dessa objektiv riktigt bra. Mekaniskt är de OK, bättre än dagens billigaste men inte i klass med manuella objektiv eller nya lyx-AF objektiv. Pga sin konstruktion med tunga linser och stor fokusrörelse blir AF-hastigheten lidande även med modernare hus.

9000-modellen är mycket bra om man fokuserar manuellt. AF är osäker och långsam. Kameran är robust och användarvänlig. Tid/bländare ställs dock in med skjutknappar och inte med ratt. Ingen flerfältsmätning men centrumvägd och spotmätning. I manuellt läge ser av avvikelser upp till 6,5 steg! Alla väsentliga funktioner finns, t ex nedbländningsknapp och dubbelexponering. Lös winder/motor.
 

gunte

Aktiv medlem
Minoltas första serie af-linser är rejäla doningar,utstrålar kvalite och är bra på både skärpa och mekanisk kvalite.
När det gäller skärpan så skiljer dom sig från vanligheten med att ha en jämn skärpa över hela bilden och avtar alltså inte mot kanten som är vanligt.Kantskärpan kan i vissa lägen även vara bättre än mittskärpan.Men det betyder inte att skärpan är dålig i mitten utan jämnbra rakt över.
Enda nackdelen med dom linserna skulle i så fall vara att frontlinsen roterar.
Minoltas 28-135/4-4,5 t.ex är en kvalitetsglugg med högt MTF- värde,men har tyvärr något dålig närgräns,den har dock en macroomkopplare som kompensation.
mvh/gunte..
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag köpte en 9000 när den släpptes o hade den i ca 2 år.
Aldrig ett enda bekymmer med den, funkade klockrent i alla väder.
Just den osäkra AF:en gjorde att jag tröttnade och var extra noga när jag senare köpte en 700si.
Exponering o andra funktioner var utan anmärkning.
jag har fortfarande ett 70-210 f:4 o älskar det. Tungt o stort men toppenskärpa o ingen glidande ljusstyrka.
Hade ett 35-70 oxå, men kan inte minnas att det gjorde något intryck på mig varken bra eller dåligt, däremot är 50mm F:1,7 en trevlig glugg även på 9000. Den högre ljusstyrkan gör det lättare för AF:en oxå.
 

stelahome

Aktiv medlem
Tack så mycket för infon alla som svarat.
Jag får väl fundera lite till, AF använder jag i stort sett aldrig, så det är inget problem, det är kanske mest objektiven jag är intresserad av egentligen.
 

PerKr

Aktiv medlem
Har kollat lite på tradera. Noterade en detalj som funnits med i de annonser jag sett (kan iofs ha varit samma kamera i samtliga annonser, jag vet ju inte om killen lyckats sälja den)

"Displayen ovanpå huset är som vanligt svart i ena hörnet men det påverkar inte funktionen"

vaddå "som vanligt"? är det här ett vanligt problem på minolta 9000? finns det andra saker att se upp med när det gäller den här modellen? tror annars att det skulle vara ett bra alternativ som första egna kamerahus eftersom jag kan låna prylar av farsan (synd om man skulle sabba huset för honom på ngt sätt) och jag knappast lär växa ifrån den i första taget...
 
ANNONS