Annons

Nikon model S från 1953 - film?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har haft fel många gånger, och så och igen. Hur som helst är den mycket mindre än de felsta Rolleiflex :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, den är rätt gullig. :)

Tyvärr är ju 127-film lite svår att får tag på (minst sagt). Annars hade jag nog skaffat en sån där.
 

ojanson

Aktiv medlem
Rolleiflexer finns för 117-film, 120-film och 127-film, vad jag vet.

Det går kanske att se på kamerans innandöme om den är avsedd för 127-film, men jag är inte så säker på att det är så lätt att se skillnad mellan kameror för 117- och 120-film.

Risken att kameran skulle ta 117-film är dock rätt liten.
117-film användes, om jag minns rätt, bara av Rolleiflex Original, från 1928 - 32. Det var egentligen samma film, men för bara 6 exponeringar istället för de vanliga 12.
 

JohannaReb

Aktiv medlem
117-film användes, om jag minns rätt, bara av Rolleiflex Original, från 1928 - 32. Det var egentligen samma film, men för bara 6 exponeringar istället för de vanliga 12.
I en gammal rulle som låg kvar såg jag att det står 120 på. Så sådan film måste det vara. Ska köpa några rullar och testa. Leka lite. Tänkte diafilm. Blir ofta fina färger. Tack alla för tips!
 

J. Patric

Aktiv medlem
117-film användes, om jag minns rätt, bara av Rolleiflex Original, från 1928 - 32. Det var egentligen samma film, men för bara 6 exponeringar istället för de vanliga 12.
Även de tidiga Rolleiflex Standard kunde använda 117-film då de hade rödfönster på "ryggen" på bakstycket utöver det vanliga i botten. 117-spolen har mindre diameter på spoländarna än 120, så 120 kan inte användas i Rolleiflex Original.

Anledningen till att den första Rolleiflexen använde 117-film var att den var avsedd för 6x6. 120-film var avsedd för 6x9 och hade på den tiden bara märkning för 6x9. Rolleiflex Standard fick mekaniskt räkneverk, så då kunde man använda 120. Bara att veva fram till ruta ett i rödfönstret i botten, starta räkneverket och börja fota.
 

ojanson

Aktiv medlem
Även de tidiga Rolleiflex Standard kunde använda 117-film då de hade rödfönster på "ryggen" på bakstycket utöver det vanliga i botten.
Visst är det så. Glömde bort mig i hastigheten. Min är lite yngre. http://www.fotosidan.se/blogs/olles/84673.htm
117-spolen har mindre diameter på spoländarna än 120, så 120 kan inte användas i Rolleiflex Original.
Jag klipper ned gavlarna till jäms med rullen. Då går den precis in. Sätter sedan in en tom 620 som upptagnings-spole

Anledningen till att den första Rolleiflexen använde 117-film var att den var avsedd för 6x6. 120-film var avsedd för 6x9 och hade på den tiden bara märkning för 6x9.
Tidiga Super Ikonta 6x6 hade samma problem. http://www.fotosidan.se/blogs/olles/elva-ratt-av-tolv-mojliga.htm
 

J. Patric

Aktiv medlem
Visst är det så. Glömde bort mig i hastigheten. Min är lite yngre. http://www.fotosidan.se/blogs/olles/84673.htm
:)

Roligt att se dessa tidiga modellerna användas. Jag har inte använt mina på flera år, då jag har svårt att fokusera med dem. Mattskivorna är ok, men utväxlingen på fokuseringen gör att jag har det svårt att hitta korrekt fokus. Konstigt nog var det lättare när jag var lite yngre?

Jag klipper ned gavlarna till jäms med rullen. Då går den precis in. Sätter sedan in en tom 620 som upptagnings-spole
Jag har en rulle i min Original. En 117-spole som upptagning, och filmen på en omspolad 620. Får se när jag ids fota up den.
 
ANNONS