Annons

5D MKlll fokusknapp i avtrycket isft bak

Produkter
(logga in för att koppla)

Otten

Aktiv medlem
Köpte i går en i princip oanvänd MK3 begagnad, syns inte att den är använd. MEN killen har flyttat fokus till knappen bak, jag vill ha den i avtrycket. Hur gör jag? (samma problem när jag köpte MK2, men det klurade jag ut). Vill inte ha massa svar på varför det är SÅ mycket bättre använda knappen bak, jag VILL ha på avtrycket och vill veta hur man gör :)
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
En 5Dmk3 har ju "miljoner" inställningar och att gå igenom de alla var och en för sig för att se vad tidigare ägaren ändrat är tidsödande.

Jag skulle föreslå att du gör en "factory reset" och ställer tillbaka alla inställningar som det var från fabrik

Sedan kan du i lugn och ro metodisk gå igenom manualen och göra de inställningar som du vill ha själv.
 

iSolen.se

Guest
Köpte i går en i princip oanvänd MK3 begagnad, syns inte att den är använd. MEN killen har flyttat fokus till knappen bak, jag vill ha den i avtrycket. Hur gör jag? (samma problem när jag köpte MK2, men det klurade jag ut). Vill inte ha massa svar på varför det är SÅ mycket bättre använda knappen bak, jag VILL ha på avtrycket och vill veta hur man gör :)
Jo. Prova i några dagar och du kommer aldrig ångra dig :)
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Själv vill jag ofta ha en annan exponering än den jag riktar kameran mot för att fokusera och då tycker jag det är bra. Det skulle gå lika bra att ha fokus med pekfingret samt exponering med tummen. För mig alltså.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Själv vill jag ofta ha en annan exponering än den jag riktar kameran mot för att fokusera och då tycker jag det är bra. Det skulle gå lika bra att ha fokus med pekfingret samt exponering med tummen. För mig alltså.
Det förklarar ingalunda vurmen hos användare av Nikons tjusigare hus (t ex iSolen.se) eftersom de har en knapp av vardera sorten (AF och exponeringslås) bredvid varandra på baksidan. Dessutom påtvingas man inte exponeringslås vid halvt avtryck heller, om man inte vill.

Jag har fått intrycket att tanken ofta brukar vara att man ska köra följande fokus hela tiden och helt enkelt släppa knappen på baksidan för att "låsa" på något.
 

iSolen.se

Guest
Många som säger det, men jag testade och fick det aldrig att fungera för mig. Ska ge det en ny chans nu och se om jag förstår grejen med det ;-)

Vad är den stora fördelen som ni ser det med att ha AF på tummen?
Att inte kameran fokuserar (om) när jag rör avtrycket.

Att själv välja när AF-ska jobba. inte kameran.

Provade häromdagen att ställa tillbaka, höll på bli galen.

Det förklarar ingalunda vurmen hos användare av Nikons tjusigare hus (t ex iSolen.se) eftersom de har en knapp av vardera sorten (AF och exponeringslås) bredvid varandra på baksidan. Dessutom påtvingas man inte exponeringslås vid halvt avtryck heller, om man inte vill.

Jag har fått intrycket att tanken ofta brukar vara att man ska köra följande fokus hela tiden och helt enkelt släppa knappen på baksidan för att "låsa" på något.
Jo jag kör AF-C och när jag komponerar om så flyttar kameran automatiskt fokuspunkten. Släpper bara AF-C om kameran inte klarar hålla fokus rätt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att inte kameran fokuserar (om) när jag rör avtrycket.

Att själv välja när AF-ska jobba. inte kameran.

Provade häromdagen att ställa tillbaka, höll på bli galen.
Kör man AF-S så kan man hålla kvar fokus med knappen på baksidan även om fokus ligger på avtryckaren. Den bakre knappen har alltså prio i detta hänseende. Kör man AF-C så får det däremot förstås till resultat att kameran just fokuserar hela tiden.
 

iSolen.se

Guest
Kör man AF-S så kan man hålla kvar fokus med knappen på baksidan även om fokus ligger på avtryckaren. Den bakre knappen har alltså prio i detta hänseende. Kör man AF-C så får det däremot förstås till resultat att kameran just fokuserar hela tiden.
Tycker det nog är lättare att inte trycka på någon knapp när man inte vill att kameran ska fokusera, dvs när man trycker på knappen så fokuserar den, och bara då.

Alla får förstås göra som de tycker men jag slutade med AF-S när jag märkte att om motiv eller kamera rörde sig det minsta blir AF-S ur fokus så då blev det AF-C jämt, och i förlängningen separera avtryck från fokus var det som gav mest kontrol och var naturligast. För mig.

Lycka till TS!
 

apersson850

Aktiv medlem
Det förklarar ingalunda vurmen hos användare av Nikons tjusigare hus (t ex iSolen.se) eftersom de har en knapp av vardera sorten (AF och exponeringslås) bredvid varandra på baksidan. Dessutom påtvingas man inte exponeringslås vid halvt avtryck heller, om man inte vill.
Exakt samma sak gäller för Canon.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
En annan fördel (om det inte redan nämnts) är att du kan justera fokus manuellt även om du har AF påslaget på objektivet. Man behöver inte hålla på och fippla med att ändra AF/MF på objektivet alltså.
 

afe

Aktiv medlem
TS skriver klart och tydligt att han inte vill ha en diskussion om varför det är bättre med tumfokusering. Respektera det och svara på frågan, eller ta diskussionen i egen tråd.
 
ANNONS