Annons

Bästa kameran för djurfoto under 20 000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Jag fotar mestadels vilda djur och sitter och funderar på att köpa en ny kamera.
Fullformat eller inte?
Mina tankar går allt från en begagnad d800 till en Canon 7d mark2
Är alltså inte märkes beroende. Har ni några vettiga tips?
Har endast Minolta objektiv med A fattningen nu.
Tanken är att köpa ett av 150-600mm objektiven också.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
"Vilda djur"
Det ställer väldigt olika krav under väldigt olika förhållanden.
Kamerans egenskaper i dåligt ljus. Hur snabb matningen är (bilder/sek). Hur snabb och exakt som kameran fokuserar (också beroenda av objektivets prestanda)
Hur nära det vilda djuret kan jag och vill jag komma? - cropkamera eller fullformat.

"150-600mm".
Det finns en del zoomar att välja på och de har olika kvalitet.
Skärpa, ljusstyrka, snabbhet, vikt, stabilisering mm.

Jag tycker att din fråga är svår att svara på eftersom den är så allmän.

T.ex EOS 7D Mark II är snabbskjutande och kan ge extra teleeffekt eftersom det är en cropkamera. Men EOS 5D Mark III ger bättre bildkvalitet och även större möjlighet till friläggning med kort skärpedjup om man önskar det.

Vilket märke man ska satsa på är hart när omöjligt att svara på.
Om man även vill filma så kan EOS 70D med sin fina skärm vara ett alternativ.

De som har Nikon förordar säkert märket, dessutom har Nikon släppt en alldeles förträfflig 200-500mm nyligen. ETC...
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
...

T.ex EOS 7D Mark II är snabbskjutande och kan ge extra teleeffekt eftersom det är en cropkamera. Men EOS 5D Mark III ger bättre bildkvalitet och även större möjlighet till friläggning med kort skärpedjup om man önskar det.

...
Fast 5D3 + objektiv kommer hamna en bra bit över 20'000 :)

Skulle tro, om vi pratar Canon, 6D, 7D2 eller 70D.

6D med något av följande:
* Tamron/Sigma 150-600
* 100-400 L IS

7D2 eller 70D med något av följande:
* 100-400 L IS
* 70-300 L IS
* 70-200 2,8 (med eller utan IS) + telekonverter
* 70-200 4L IS + telekonverter
* Tamron/Sigma 150-600
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Gäller <20.000:- endast kamerahus eller med telezoom eller skall hela utrustningen kosta <20.000:-? Vilket sorts djur? Fåglar? Större däggdjur? Hur stora utskrifter tänkte du dig?
 

Skogsby

Medlem
Djurfoto.

Använder en 7D, den gamla, 70-200 is usm /4, 400mm /5,6 i skogen efter flygande och fyrbenta djur på både korta o långa håll. Tycker 7D-n är bra, snabb att komma till skott med, hinner med en serie bilder när det går undan. "Smygjagar" mest, sitter inte så mycket i gömsle. I dom situationerna tycker jag det funkar bra.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Gäller <20.000:- endast kamerahus eller med telezoom eller skall hela utrustningen kosta <20.000:-? Vilket sorts djur? Fåglar? Större däggdjur? Hur stora utskrifter tänkte du dig?
Tack för alla svar, kamerahuset tänkte jag max 20,000kr för.
har även funderat på nikons d750

Allt från fåglar till älgar
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För rent fågelfoto hade jag funderat på ett crop hus, men då andra djur också skall fotas kanske fullformat ändå blir bäst. Som nytt blir nog Nikon D750 ett väldigt bra val. Ett annat alternativ är en beg D800/800E då den erbjuder bättre möjligheter att beskära ffa vid fågelfoto. Ca 3bps kan myckel väl räcka för djur men beror på ens fotostil.

Förr skulle jag i första hand rekommenderat Canon till detta p g a deras 100-400 och 400/5,6L men nu har Nikon en bra 80-400 AF-S och 200-500 samt 200-400/4 (kan fås beg för under 30.000:) så Canons fördel här har minskat betänkligt samt Nikons mycket bättre sensorprestanda då man vill lätta upp skuggor eller ljusa upp underexponerade bilder.
 

jeens

Aktiv medlem
Om du redan har nåt/några linser med sony a-fäste så är väl sony a77®2 ett tänkbart alternativ? Är väldigt nöjd med min a77®2.

mvh jensa
 

fredlund88

Aktiv medlem
För rent fågelfoto hade jag funderat på ett crop hus, men då andra djur också skall fotas kanske fullformat ändå blir bäst. Som nytt blir nog Nikon D750 ett väldigt bra val. Ett annat alternativ är en beg D800/800E då den erbjuder bättre möjligheter att beskära ffa vid fågelfoto. Ca 3bps kan myckel väl räcka för djur men beror på ens fotostil.

Förr skulle jag i första hand rekommenderat Canon till detta p g a deras 100-400 och 400/5,6L men nu har Nikon en bra 80-400 AF-S och 200-500 samt 200-400/4 (kan fås beg för under 30.000:) så Canons fördel här har minskat betänkligt samt Nikons mycket bättre sensorprestanda då man vill lätta upp skuggor eller ljusa upp underexponerade bilder.
Ja det är ungefär så där som jag funderar. Att lyfta skuggor och rädda underexponerade bilder är viktigt. Helst hade jag vilja se en Canon med samma sekvenstagning som d750 och för ungefär samma pris.

Minolta objektiv har jag inget som är över 105mm i max zoom så det känns som det kan kvitta.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om jag vore utan system idag så skulle D750 och Nikon 200-500mm vara en mycket het kandidat.

(Jag har haft Tamron 150-600mm och gillade den, kanske främst för den utmärkta stabiliseringen. Nikonzoomen är vassare och det är nog värt att betala lite extra för det.)
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Utöver det som redan har sagts så skulle jag rekommendera en kamera med tyst slutare alt ett "tyst läge". Fotar man när det är helt vindstilla så sticker kamerans slutarljud ut ganska mycket från miljöljudet och detta kan lätta dra till sig uppmärksamhet från viltet (beroende på hur nära man är förstås). Jag upplever att fåglar inte är alls lika känsliga med detta.

Även om jag föredrar att fota med min D3 (högt slutarljud) så väljer jag till 90% min D600 (lågt slutarljud) de gånger jag ska ut och fota vilt när det är vindstilla..
 

djungel

Aktiv medlem
Jag kan bara tipsa utifrån fågelfoto. Jag har haft en kamera tidigare som tog 4 bilder/sekund och det var tydligt att det inte räckte för fåglar. Nu tar jag 6 bilder/sekund och det räcker i 95% av fallen. Avser naturligtvis flygande fåglar.

Jag kör cropsensor och skulle inte kunna gå under 600 mm. Jag kommer därför troligtvis att välja crop före fullformat även på nästa kamera inom något år. Det handlar inte om pengarna och hade jag fotograferat landskap, porträtt eller street hade jag valt fullformat.

Nikons D7200 verkar ha mycket bra iso-egenskaper och eftersom jag inte har koll på Canon så är det mitt främsta tips. D7100 är också mycket bra men har några små begränsningar framförallt om man kör RAW.
 
ANNONS