Annons

infrarött med sony a7 ii

Produkter
(logga in för att koppla)

andye_1

Avslutat medlemskap
Hej tänkte höra om det är någon kunnig här på forumet som vet om det går att fota infrarött med en Sony a7-2 köpte ett infrarött filter (720) och när jag tar bilder med det filtret så ser det mer ut som jag bara haft ett rött filter framför kameran, vet att man ska göra lite efterarbete i PS men jag ser inte en en antydan till infraröd effekt. Vet inte om det är kameran eller filtret (som var av en liten billigare variant) eller så är det kanske jag e inte så jätte bra på det här med kameror. Någon som kan ha en aning om vad som felar ? försöker ladda upp ena provbilden här om det går
 

Bilagor

Surgeon

Aktiv medlem
Hej tänkte höra om det är någon kunnig här på forumet som vet om det går att fota infrarött med en Sony a7-2 köpte ett infrarött filter (720) och när jag tar bilder med det filtret så ser det mer ut som jag bara haft ett rött filter framför kameran, vet att man ska göra lite efterarbete i PS men jag ser inte en en antydan till infraröd effekt. Vet inte om det är kameran eller filtret (som var av en liten billigare variant) eller så är det kanske jag e inte så jätte bra på det här med kameror. Någon som kan ha en aning om vad som felar ? försöker ladda upp ena provbilden här om det går
här har du en länk med vad du behöver göra

http://kamerafilter.se/tag/ir-filter/
 

perost

Aktiv medlem
Jag har inte en A7ii, men däremot en A7, och jag testade precis med ett 720nm filter på den. Samma resultat, mest rött. Med ett 850nm så gick det knappt att se vad jag fotade även vid ISO 25600, 30s och f/2.8. Så det verkar som att A7 släpper igenom väldigt lite IR-ljus, och förmodligen gäller detsamma för A7ii. Det röda som syns är nog mest synligt ljus, eftersom ett 720nm släpper igenom lite rött ljus.

Möjligvis så går det att få bättre resultat om du fotar i strålande solsken, dvs. med så mycket IR-ljus som möjligt. I ditt fall ser det ju ut som att du stod i skuggan när du fotade, men när man fotar IR så får man oftast bäst resultat mitt på dagen med strålande sol, dvs. motsatt mot vanligt fotande. Men du kommer nog få svårt att få särskilt bra resultat med en A7ii om du inte konverterar den för IR-bruk.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nej det har inte med det att göra per. Följ länken till kamerafilter och följ instruktionerna. Att fota IR kräver en del efterarbete.
 

perost

Aktiv medlem
Nej det har inte med det att göra per. Följ länken till kamerafilter och följ instruktionerna. Att fota IR kräver en del efterarbete.
Jo, jag vet. Jag fotar mycket IR, men då med IR-konverterade kameror. Har man en kamera med ett mycket starkt IR cut filter, som min A7:a verkar ha, så kan det ju hända att det enda ljus som registreras av sensorn blir det lilla synliga röda ljus som ett 720nm filter släpper igenom.

Jag skulle förvänta mig mindre kontrast i bilden om kameran faktiskt registrerade mest IR-ljus. Men det är möjligt att jag bara blir lurad av att vitbalansen är helt fel, så det kanske går att få ut något vettigt om man drar lite i spakarna.
 

andye_1

Avslutat medlemskap
Här är en bildexempel på en omoddad kamera. sedan är det ju dags att dra lite i LR reglagen innan man fortsätter i PS för ev färgskftning mellan röd och blå kanal.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/IR.jpg

Och här är exmpel på olika filter på både omoddad och moddad kamera.

https://www.facebook.com/184494364923031/photos/pb.184494364923031.-2207520000.1444412379./728410543864741/?type=3&theater


/Stefan
Tack för svaren gick in och kollade på länkarna, dom flesta bilderna som kommer direkt från kameran kan man ju se den där ir effekten tydligt. Men jag såg på ena länken där dom jämförde omoddad och moddade kameror så fans det en omoddad 680 nm som påminner väldigt mkt om min bild. Kommer dom bilderna också direkt från kameran (dvs utan att ha blivit behandlade i PS först) ?
 

Surgeon

Aktiv medlem
Tack för svaren gick in och kollade på länkarna, dom flesta bilderna som kommer direkt från kameran kan man ju se den där ir effekten tydligt. Men jag såg på ena länken där dom jämförde omoddad och moddade kameror så fans det en omoddad 680 nm som påminner väldigt mkt om min bild. Kommer dom bilderna också direkt från kameran (dvs utan att ha blivit behandlade i PS först) ?
Andreas, som jag skrev tidigare, här har du flödet

http://kamerafilter.se/tag/ir-filter/
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack för svaren gick in och kollade på länkarna, dom flesta bilderna som kommer direkt från kameran kan man ju se den där ir effekten tydligt. Men jag såg på ena länken där dom jämförde omoddad och moddade kameror så fans det en omoddad 680 nm som påminner väldigt mkt om min bild. Kommer dom bilderna också direkt från kameran (dvs utan att ha blivit behandlade i PS först) ?

De är inte bildbehandlade i PS.
Jag följer den här guiden. Den anser jag är bättre. PS behöver inte bli inkluderat alls i senare flöde såvida du inte vill växla kanalerna.
http://photography.tutsplus.com/tutorials/an-in-depth-guide-to-infrared-photography-processing--photo-9540
 
ANNONS