Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seagull fiberpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Är intresserad av att prova Seagull fiberpapper. Någon som vet om det finns i Sverige? Har kollat med Photax, Scandinavian, Hegethorns...

Anneli
 

bobadly

Medlem
Finns!

Hej du!
Det papper du eftersöker finns på Kameradoktorn i Stockholm. Om jag inte minns fel har de dessutom extra pris på det pappret nu.
Lycka till!
Torbjörn
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Stämmer att Kameradoktornn har extrapris på (graderad) Seagull.

Jag har själv använt Seagull mycket, fast den äldre varianten som såldes för ca. 10 år sedan. Väldigt bra papper. Fin, djup svärta och otroligt skön kallvit bas. Selentona gärna, då blir det ännu bättre.

Men du, Anneli, kom ihåg att pruta. Seagullpappret är förmodligen det dyraste fotopapper man kan köpa. Även med de 25% den gode doktorn ger blir det en dyr affär (ordinrie pris för 50 st 30 x 40 ligger på ca. 1.500:-, om jag inte minns fel. Jag var sugen på att köpa eftersom pappret ärså bra, men tyckte att det trots allt blev absurt dyrt för fotopapper.

Ett spännande alternativ är franska Bergger. Köp gärna deras NB-papper. Jag gillar det pappret nästan bättre än Oriental Seagull. Bergger är också dyrt, men inte riktigt lika blöodigt dyr som Seagull. Kolla på www.bergger.fr förmer info.

Berätta gärna vad du tycker om pappren,oavsett vilken det blev i slutänden.

Hälsn.

Fredrik Persson
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Du har rätt, Fredrik - Bergger är mycket snyggt.
MEN - man får se upp om man ska tona det!

Jag har inte provat det själv, men min foto-"mentor" köpte det och var mycket nöjd - tills han sulfidtonade det, och fick en riktigt äcklig gulröd ton! Det kanske skulle passa vissa motiv, men inte när man har tänkt sej en mustig jordbrun som vanligt...

Efter en andra toning med selen, fick han fram en någorlunda acceptabel brun. Man får kanske prova sej fram till vilken toning som passar bäst för just sånt papper.

Tidigare har jag provat två underbara fiberpapper från Kentmere: Art Classic (graderat, finns endast i 2 har jag för mej) med "tweed" struktur och lite silverglans; och Fineprint VC, också den med en snyggt strukturerad yta.


Seagull hörde jag talas om när jag gick en fotokurs i Mullsjö i somras - det är därför jag blev nyfiken på det. F.ö. en TOPPENBRA fotokurs - rekommenderas till alla. Vi fick med oss en hel del hem, både vad gäller personlig utveckling, vårt syfte med att fotografera, och också rent tekniska knep för fotografering och kopiering. För att inte tala om alla trevliga människor man träffade både på den egna kursen, och på de kurser i silversmide, akvarellmålning, svartsmide m.m. som gick parallellt med fotokursen!

Anneli
 

skalmac

Aktiv medlem
jag har också bra erfarenhet av Kentmere, en låda jag köpte på fotomässa i GBG för många årsedan, men den har tagit slut, någon som vet var man kan köpa mer? inte hittat någon svensk sida som säljer det!?
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
till skalmac -
Det är bara Kameradoktorn i Stockholm som säljer Kentmere i Sverige numera, vad jag vet.
De har ingen ordentlig hemsida, tyvärr. Det finns en sida på nätet där man kan nå dom via epost, men ingenting om deras produkter eller priser.

http://www.kameradoktorn.se

Jag har för mej att deras telefonnummer finns där också. De brukar kunna skicka prylar per postförskott, om man inte bor i närheten eller har ärende dit.

Anneli
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Anneli,

Tack för toningstipsen/varningen.

Såg just att ävem YFO säljer Oriental. Åtminstone VC-pappret som finns med på deras hemsida; www.yfo.se.

Är det förresten någon av er som följer den här tråden som vet om mitt gamla favoritpapper ORWO Baryt Brilliant från DDR finns i någon ny skepnad?


Hälsningar

Fredrik
 
ANNONS